RAMRampage Rebel-2
Nyheder
24. november 2025

Brasilianske RAM Rampage vil slås med Ford Ranger og Toyota Hilux

RAM, en del af Stellantis sælger allerede den enorme 1500 i Europa. Nu er turen kommet til den mindre (brasilianske) Rampage, der er noget kortere end konkurrenten Toyota Hilux.

Morten B. Bek

Morten Bek

Uanset hvor i landet du bor, har du nok mødt den. RAM 1500, den enorme pickup med højde som to almindelige biler og dæk så store som dem, der sidder på en lastbil. Den store amerikanermodel er blevet synlig i gadebilledet, da de efter mange år uden officiel import til Europa har fået en blåstempling.

Ejerne er helt sikkert begejstrede for deres store pickups, der koster over 700.000 kr. fra ny på gule plader, men andre ser med bekymring på udviklingen.

Dudley Curtis fra ETCS, det europæiske agentur for transportsikkerhed, har udtalt, at "Europa burde forbyde RAM. Denne type køretøj er overdrevent i vægt og højde, og ydelsen er høj, som gør bilen dødbringende i sammenstød med biler af normal størrelse, fodgængere og cyklister." Grunden til at Curtis angriber RAM (tidligere lå RAM som en del af Dodge) og ikke Ford, Chevrolet eller GMC er, at RAM står for den store forøgelse af salget af store trucks i Europa.

Som et plaster på såret, eller måske bare for at aflede opmærksomheden fra 1500-serien, sender RAM, der er en del af Stellantis, nu en meget mindre pickup til Europa. Den er af mere normal størrelse og uden hverken V8- eller R6-motor: Rampage, hedder den ikke ligefrem lille, men dog mere beskedne pickup.

RAMRampage RT-8
FOTO: RAM
RAMRampage RT
FOTO: RAM
RAMRampage Rebel-3
FOTO: RAM
RAMRampage Rebel
FOTO: RAM
RAMRampage RT-7
FOTO: RAM
RAMRampage RT-3
FOTO: RAM
RAMRampage RT-4
FOTO: RAM
RAMRampage RT-6
FOTO: RAM
RAMRampage RT-5
FOTO: RAM
RamRampage Interiors
FOTO: RAM

Mindre end Ford Ranger

Navnet Rampage er ikke ligefrem et charmerende valg til en bilmodel, men passer meget godt til RAM: Rampage er engelsk for "en gruppe mennesker, der bevæger sig voldeligt og ukontrolleret gennem et område."

Rampage ligner da også sin brutale storebror 1500 (der igen er lille ved siden af 2500- og 3500-modellerne, som ikke sælges i Europa), men i modsætning til den er Rampage slet ikke amerikansk. Den er udviklet i Brasilien, hvor den også produceres.

Med "kun" 503 centimeter karosseri er Rampage faktisk noget mindre end eksempelvis Ford Ranger. Ranger er 535 centimeter lang, så Rampage kan næsten gå for at være en kompakt pickup. Altså, i USA, men helt sikkert ikke i Europa.

To firecylindrede motorer er op programmet, og begge er sat sammen med firehjulstræk. Den spurtstærke er Rampage R/T, den "sportslige" udgave med 2-liters turbomotor og 272 hestekræfter. Den anden er Rampage Rebel til hurtig off-road-kørsel, der har en 2,2-liters dieselmotor med 200 hestekræfter. Motorerne sidder også, bl.a., i nogle lidt andre bilmodeller: Alfa Romeo Giulia og Maserati Grecale.

Det næste træk for RAM i Europa skulle have været den elektriske udgave af 1500, som måske kunne have mildnet stemningen hos kritikerne. Men det bliver ikke til noget, for RAM har helt aflyst den elektriske model. Hvorfor også lade som om, man tager hensyn til kritikken, når man er populær nok ved at gøre det modsatte?

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant