2025toyotahiluxbevhero1
Nyheder
10. november 2025

Toyota Hilux som elbil er fra starten umoderne

Den uovervindelige Hilux fås i den nye generation som elbil. Men langt kommer man ikke med en WLTP-rækkevidde på 240 kilometer - og det er ikke eneste problem.

Morten B. Bek

Morten Bek

Vi kender Toyota Hilux som den uovervindelige og upåklagelige pickup, der kommer frem overalt og aldrig går i stykker. Siden 1968 har den gået sin sejrsgang verden over, og mens konkurrenter som Ford Ranger og Volkswagen Amarok er hurtigere og mere prangende, så sværger mange til den traditionelle Hilux.

Traditionen foreskriver, at Hilux har en stor (men ikke kraftig) benzin- eller dieselmotor, men den bliver nu brudt. Den niende generation Hilux introduceres som elbil - en revolution for Hilux og Toyota.

Toyota er dog langt fra den første producent med en elektrisk pickup. Den lille udbyder Maxus og andre kinesiske mærker har længe været på markedet med biltypen, og Isuzu D-Max fås også som fuldelektrisk.

Hvor Hilux er en revolution for Toyota, så ser den besynderligt undervældende ud i forhold til konkurrenterne. På intet punkt løfter den sig over de andre - hverken som arbejdshest eller almindeligt køretøj.

2025toyotahiluxbevhero4
FOTO: Toyota
2025toyotahiluxbevhero6
FOTO: Toyota
2025toyotahiluxbevhero7
FOTO: Toyota
2025toyotahiluxbevhero9
FOTO: Toyota
2025toyotahiluxbevhero14
FOTO: Toyota
2025toyotahiluxbevext06
FOTO: Toyota
2025toyotahiluxbevext02
FOTO: Toyota

Rækkevidde på kun 240 kilometer

Toyota bruger et batteri på 59,2 kWh til den elektriske Hilux, og måske det ikke lyder som meget lidt, men man skal tænke på, at batteriet skal drive en stor, tung og aerodynamisk udfordret pickup. Derfor ender Hilux med en WLTP-rækkevidde på kun cirka 240 kilometer.

Det kan være, Toyota regner med, at entreprenører, gartnere og de andre med behov for en pickup kun vil bruge den som havetraktor. Det bliver meget svært at komme langt væk på opgaver med bilen læsset til, måske med en trailer, når rækkevidden er så begrænset.

Har Toyota så valgt et lille batteri, fordi lasteevnen og egenskaberne som trækker er gode? Tydeligvis ikke. Maksimal last er på cirka 715 kilo, hvor en pickup med dieselmotor typisk ligger omkring 1.000 kilo. Og vægten går ikke til en trailer, for Hilux kan kun trække 1.600 kilo; den prisbillige KGM Musso EV må trække 1.800 kilo, og Isuzu D-Max EV må trække 3.500 kilo, som er den typiske vægtgrænse for en dieseldrevet pickup.

Maxus eTerron 9, der må trække 3.500 kilo, og alligevel har den WLTP-rækkevidde op til 430 kilometer. Toyota har med andre ord ikke taget bestik af konkurrencen, før de gik i gang med den elektriske Hilux.

2025toyotahiluxbevint01
FOTO: Toyota
2025toyotahiluxbevint03
FOTO: Toyota
2025toyotahiluxbevint04
FOTO: Toyota
2025toyotahiluxbevint010
FOTO: Toyota

Firehjulstræk i alle udgaver

I det mindste har den elektriske Hilux firehjulstræk ved hjælp af elmotorer ved begge aksler, så der er mulighed for at tage den nye pickup med ud i mudderet eller gennem skoven.

Elektrisk servostyring og en moderne kabine med inspiration fra Land Cruiser løfter kabinen. En digital instrumentering på 12,3" og et infotainmentsystem med skærm op til samme størrelse (mindre fås også) pynter gevaldigt, og materialerne skulle være langt bedre end før.

Den niende generation Hilux er, heldigvis, ikke kun elektrisk. Toyota sætter den også i produktion med dieselmotor med mild-hybridsystem, med benzinmotor og, fra omkring 2028, som brintbil. Benzinudgaven tilbydes kun udenfor EU.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant