Vi kender Toyota Hilux som den uovervindelige og upåklagelige pickup, der kommer frem overalt og aldrig går i stykker. Siden 1968 har den gået sin sejrsgang verden over, og mens konkurrenter som Ford Ranger og Volkswagen Amarok er hurtigere og mere prangende, så sværger mange til den traditionelle Hilux.
Traditionen foreskriver, at Hilux har en stor (men ikke kraftig) benzin- eller dieselmotor, men den bliver nu brudt. Den niende generation Hilux introduceres som elbil - en revolution for Hilux og Toyota.
Toyota er dog langt fra den første producent med en elektrisk pickup. Den lille udbyder Maxus og andre kinesiske mærker har længe været på markedet med biltypen, og Isuzu D-Max fås også som fuldelektrisk.
Hvor Hilux er en revolution for Toyota, så ser den besynderligt undervældende ud i forhold til konkurrenterne. På intet punkt løfter den sig over de andre - hverken som arbejdshest eller almindeligt køretøj.







Rækkevidde på kun 240 kilometer
Toyota bruger et batteri på 59,2 kWh til den elektriske Hilux, og måske det ikke lyder som meget lidt, men man skal tænke på, at batteriet skal drive en stor, tung og aerodynamisk udfordret pickup. Derfor ender Hilux med en WLTP-rækkevidde på kun cirka 240 kilometer.
Det kan være, Toyota regner med, at entreprenører, gartnere og de andre med behov for en pickup kun vil bruge den som havetraktor. Det bliver meget svært at komme langt væk på opgaver med bilen læsset til, måske med en trailer, når rækkevidden er så begrænset.
Har Toyota så valgt et lille batteri, fordi lasteevnen og egenskaberne som trækker er gode? Tydeligvis ikke. Maksimal last er på cirka 715 kilo, hvor en pickup med dieselmotor typisk ligger omkring 1.000 kilo. Og vægten går ikke til en trailer, for Hilux kan kun trække 1.600 kilo; den prisbillige KGM Musso EV må trække 1.800 kilo, og Isuzu D-Max EV må trække 3.500 kilo, som er den typiske vægtgrænse for en dieseldrevet pickup.
Maxus eTerron 9, der må trække 3.500 kilo, og alligevel har den WLTP-rækkevidde op til 430 kilometer. Toyota har med andre ord ikke taget bestik af konkurrencen, før de gik i gang med den elektriske Hilux.




Firehjulstræk i alle udgaver
I det mindste har den elektriske Hilux firehjulstræk ved hjælp af elmotorer ved begge aksler, så der er mulighed for at tage den nye pickup med ud i mudderet eller gennem skoven.
Elektrisk servostyring og en moderne kabine med inspiration fra Land Cruiser løfter kabinen. En digital instrumentering på 12,3" og et infotainmentsystem med skærm op til samme størrelse (mindre fås også) pynter gevaldigt, og materialerne skulle være langt bedre end før.
Den niende generation Hilux er, heldigvis, ikke kun elektrisk. Toyota sætter den også i produktion med dieselmotor med mild-hybridsystem, med benzinmotor og, fra omkring 2028, som brintbil. Benzinudgaven tilbydes kun udenfor EU.


