Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
En rigtig Mercedes. Hvad er egentlig en “rigtig” Mercedes? Det er lige så løst og elastisk, som at finde ud af, hvad den rigtige yndlingsfarve er. Men jeg har en idé om, hvad det er, folk mener, når de siger, at en model med stjerne er en “rigtig” Mercedes.
Den skal være født med baghjulstræk og motoren liggende på langs i motorrummet. Det gør helt automatisk, at den mindste rigtige Mercedes er en C-Klasse. Det med de forhjulstrukne Mercedes-modeller som A-Klasse, CLA og GLA, det er slet ikke det samme.
Mercedes er et mærke, der har en bestemt aura og et særligt image, som er bygget op over mange årtier. Der passer C-Klassen godt ind, selv om dens forfader, 190’eren, først kom til stjernemærket som “Baby-Benz” i 1982.
En brugt C-Klasse er en eftersøgt vare, og derfor besøger jeg Odsherred Bilcenter i Svinninge for at låne et eksemplar af den forrige generation C-Klasse – serien med den interne kode 205, som blev produceret fra 2014 til 2021 (som coupé og cabriolet frem til 2023).
205-serien kom til cirka 5 år efter, at Mercedes begyndte virkelig at blomstre og folde sig ud i Danmark. Frem til 2009 var priserne så høje, og selv en C-Klasse så ekstremt dyr, at kun taxabranchen og direktørerne havde råd til en Mercedes. I 2009 faldt priserne og åbnede et helt nyt marked for mærket med stjernen.
Da den nye C-Klasse kom til verden i 2014 gik det derfor rigtig, rigtig godt for Mercedes i Danmark. Derfor er der rigtig mange C-Klasse til salg på Bilbasen af 205-serien og dens forgænger, 204-serien, som blev lanceret i 2007.
Lige nu er der næsten 1.200 eksemplarer af C-Klassen til salg på Bilbasen, og 205’eren står for over 900 af de biler. Rigtig mange af dem har dieselmotor – langt over halvdelen – og det har således også den velholdte og fine C 220 d Business fra 2018, som jeg låner i Svinninge.
Købte man en ny C-Klasse i 2014 eller 2018, var det helt naturligt, den skulle have en dieselmotor. Kraftoverskud og lavt forbrug – det bliver ikke bedre. I dag er billedet et andet, og køber man en dieselbil, ny eller brugt, kan man risikere at få svært ved på sigt at sælge den. Man kan, som minimum, regne med et større værditab.
Jan Lang, ansvarlig for markedsindsigt og kommunikation hos Bilbasen, fortæller, hvordan det hænger sammen: “Kører man mange kilometer, så er en C-Klasse med dieselmotor en yderst relevant bil. Men man skal være klare over, at det overordnet set bliver dyrere at eje en dieselbil – og det gør dem vanskeligere at sælge. Dieseldrevne udgaver af C-Klassen er faldet med 6,1 procent, mens C-Klasse-modeller med benzinmotor ikke er faldet.”
LÆS OGSÅ | Brugte dieselbiler falder i pris
For Jan Lang er C-Klassen mere end bare en fornuftig brugtbil: “C-Klassen er, efter min opfattelse, en af de bedste brugte biler på markedet. Den blev Årets Brugtbil i 2021. Der er et bredt og yderst varieret udvalg, så man kan vælge benzin, diesel eller plug-in hybrid. Man får rigtig meget bil for pengene – eksempelvis en benzindrevet stationcar fra 2019 med 120.000 kilometer på tælleren til 289.000 kr., og personligt ville jeg gå efter en model fra 2018 og frem, så man sikrer sig en faceliftet udgave.”
Den sorte sedan fra Odsherred Bilcenter er fra lige før faceliftet, men rent kosmetisk var ændringerne dengang overskuelige; eksteriør såvel som interiør adskiller sig i detaljer, ikke i store træk. Bag rattet kan den faceliftede C-Klasse kendes på et nyt rat og infotainmentsystem med skærm i bredformat.
Det er helt sikkert, at mange biler med 212.000 kilometer på tælleren føles slidte. Enten ved at sæderne er ved at give efter, at det knager i krogene, eller den samlede oplevelse bare er haltende. Denne C 220 d med 170 hk og 9-trins automatgearkasse er billedet på soliditet. Hvis nogen havde sat tape over kilometertælleren, og jeg ikke kendte noget til bilen, ville mit bud have været 100.-120.000 kilometer.
Jeg kører ad landevej og motorvej til Holbæk, gennem byen til havnen. Dieselmotoren og gearkassen med de mange trin føles som helt ny mekanik; skiftene er fløjlsbløde. Selvfølgelig støjer dieselmotoren, men det er i det fjerne. Den generelle støjdæmpning af bilen er fantastisk, og jeg ser pludselig mig selv køre en tur til Tyskland i den fornuftige, men luksuriøse sedan; der er noget om snakken – det her føles som en, i mangel af bedre ord, rigtig Mercedes.
LÆS OGSÅ | Facelift rammer Mercedes EQA og EQB
Gennem årene har der dog været en del tilbagekaldelser på C-Klassen af serie 205, og engelske WhatCar? rapporterer om nødvendige softwareopdateringer i forbindelse med visse dieselmotorer og ESC-systemer (2017-2018), ligesom problemer med samlekvalitet har ført til airbag-problemer, løse selesystemer og mange andre småproblemer.
Det kan, med andre ord, betale sig at gennemgå en potentiel C-Klasse i kabinen – og forhøre sig, om den er helt opdateret i forhold til tilbagekaldelser. Forbremser og servostyringen har også, især i de første årgange fra 2014-16, givet ejerne væsentlige problemer.
En velholdt C-Klasse som den sorte sedan fra Svinninge er en absolut fornøjelse og føles selv efter snart 6 år som en topmoderne bil. Modeludvalget er enormt, og lige fra motorer over karrosserivarianter til udstyrspakker er der mange, mange kombinationer.
SPECIFIKATIONER
Mercedes-Benz C 220 d Business
Motor: R4, 2.143 cm3, diesel
Ydelse: 170 hk/400 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug: 22,7 km/l
Mål (L/B/H): 469/181/144 cm
Køreklar vægt: Ikke oplyst
Trækvægt: Ikke oplyst
Bagagerumsvolumen: 480 liter
Produktionsår: 2014-2021
Pris som brugt: 239.700 kr. (18/2 2018 – 212.000 kilometer)
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.