april 15, 2024

Brugttest: Kia e-Niro er oplagt som den første elbil

Første generation af den elektriske Kia e-Niro var en mindre revolution med god rækkevidde til en fornuftig pris. Som brugt er den et godt og nemt valg.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Jeg kan godt forstå, hvis det giver anledning til rigtig meget research og tvivl, når man vil købe sin første brugte elbil. Sådan som brugtmarkedet fungerer, har der været store værditab på mange elbiler, og hvad nu hvis det fortsætter? Og kan man regne med, at en brugt elbil, der er tre-fem år gammel også er nogenlunde moderne om nogle år?

Man kan have for meget is i maven, så man udsætter og udsætter et køb. Udviklingen af elbiler går ikke i stå, fordi man tænker sig til det, og derfor kan det netop være en rigtig god idé at kigge på en brugt og ikke en ny elbil. Der har været et større værditab, og i mange tilfælde er en tre-fire år gammel elbil faktisk slet ikke forældet i forhold til en ny model.

LÆS OGSÅ | Den nye Kia Ceed?

En af de første elbiler, der gav danskere mulighed for at få opfyldt næsten alle ønsker uden at man skulle sælge hunden, fjernsynet og leje et værelse ud, var Kia e-Niro. Den koreanske elbil var, sammen med den mindre praktiske Hyundai Kona EV, en lille revolution, der i 2018 kom med udmærkede pladsforhold, op til 204 hk, meget udstyr og en rækkevidde på op til 455 kilometer.

E-Niro var som ny en virkelig fornuftig elbil, og den er lige så fornuftig som brugt bil. Der er enkelte ting at tage hensyn til, hvis man eksempelvis tit kører langt, men for mange er det et problem, der slet ikke er der.

Det er typisk e-Niro med lang rækkevidde, man møder

På Bilbasen findes lige nu 87 e-Niro til salg, og man vil kunne se to forskellige motor-/batterivarianter til salg. Med batteri på cirka 39 kWh, rækkevidde på 289 km og 136 hk var den billigste e-Niro ikke billig nok til at overbevise mange kunder om, at de skulle fravælge den dyrere e-Niro med 204 hk og rækkevidden på 455 kilometer. Modellen med lang rækkevidde er den mest fremtrædende på brugtmarkedet. 

Hvis kørselsbehovet er lille og lokalt, med lidt regionale ture af og til, er basismodellens rækkevidde tilstrækkelig, og priserne er mærkbart lavere for e-Niro med kort rækkevidde og færre hestekræfter. Et tilfældigt eksemplar med 111.000 km på tælleren, indregistreret første gang i februar 2021, koster eksempelvis kun 144.900 kr.

Testbilen, som er venligst udlånt af Kia-forhandler Brdr. Clausen i Holbæk, er den stærke med 204 hk og den lange rækkevidde. Som Premium er den sågar virkelig veludstyret, og selv om den inden længe fylder fire år fra første indregistrering, er der udstyr som i en helt ny bil: automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, el-justerbart førersæde og trådløs opladning af smartphones. I en bil i denne klasse fra 2020 er det egentlig ret forbløffende.

Infotainmentsystemet er det ved bilen, der virker mest forældet. Men der er både Apple CarPlay og Android Auto, så den kritik klinger hult. Indretningen er konservativ, men det gør, at det ikke ser umoderne ud. Testbilens 79.000 kilometer har været med hvad der virker til at være en påpasselig ejer, og slid og ridser er der få af.

Som sælgeren siger, så er e-Niro en elbil, der typisk købes af ældre mennesker, som passer på bilerne. Det er, fortæller han, derfor sjældent et problem for køberne, at e-Niro ved en DC-lynlader er langsom og lader med maksimalt 77 kW, som kræver nogen tålmodighed.

Forhjulene rykker i asfalten

På en regnfuld dag med meget vand på vejene har e-Niro med 204 hk svært ved ikke at overbelaste forhjulene og lade dækkene spinde og danse på asfalten. Der er tydeligvis ikke skruet ned for ydelsen ved igangsætning, som en bilproducent kan vælge for at undgå hjulspind og momentforstyrrelser.

Når hjulene ruller, og farten er kommet over 20 km/t, har man et kraftoverskud, som mange sikkert ikke vil tilskrive en kompakt elektrisk crossover fra Kia. Der er masser af liv og plads til den hurtige overhaling, og også fra 110 til 130 km/t har man masser af kraft.

Affjedringen er et kritikpunkt. Den er stiv og kan føles træg og træls på en godt hullet landevej, og samtidig er sæderne både flade og uden nævneværdig sidestøtte. Opladningenshastigheden er ikke lavet til hurtige, lange stræk, og forsæderne indbyder altså også til ret jævnlige pauser.

Rækkevidden har jeg ikke mulighed for at teste under denne brugttest, men biles egen beregning på en fuld opladning ligger på cirka 350 kilometer, og på landevej på en våd vinter- eller forårsdag tror jeg, 300 kilometer er indenfor rækkevidde.  

Fabriksgarantien er et plus

Hvis man er typen, der kræver en trailer, så er man bedre stillet med e-Niro end med biler som Peugeot E-2008 eller VW ID.3. De har ikke trækkapacitet, mens e-Niro må køre med 300 kilo på krogen. Man skal have fat i en mindre trailer og være opmærksom på vægtgrænsen, men det er bestemt et plus af have muligheden. Vær på opmærksom på, at det først er fra modelår 2021, at e-Niro er godkendt til 300 kilo, så man skal gå efter en senere årgang, hvis trailerkørsel står højt på listen

Hvis man er nervøs for problemer med højvoltsbatteriet, som der generelt ikke er grund til at være, så er der 7 års garanti på denne vitale del. Et andet plus, som gælder alle biler fra Kia, er fabriksgarantien, der ligger langt over gennemsnittet. Kia giver syv års fabriksgaranti op til 150.000 km, så den testede bil har stadig garanti til oktober 2027. 

Den elektriske e-Niro blev introduceret cirka to år efter hybridudgaven, og eventuelle børnesygdomme for fælles komponenter var stort set luget ud, da elbilen kom på gaden. Der virker ikke til at være større, generelle problemer omkring e-Niro. 

Kia e-Niro er en elektrisk crossover med fin rummelighed og god indretning, og den repræsenterer rigtig god værdi for pengene. Den var med til at revolutionere markedet for elbiler med sin lange rækkevidde og fornuftige priser – og med de gode garantiforhold kan et eksemplar med tre-fire år på bagen være et godt alternativ til en helt ny, mindre elbil. 


SPECIFIKATIONER

Kia e-Niro 64 kWh Premium

Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 204 hk/395 Nm
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 167 km/t
Rækkevidde: 455 kilometer
Batteristørrelse: 64 kWh (brugbar kapacitet)
Forbrug: 15 kWh/100 km
Mål (L/B/H): 438/181/157 cm
Køreklar vægt: 1.812 kilo
Trækvægt: 300 kilo
Bagagerumsvolumen: 451-1.405 liter

Produktionsår: 2018-2021
Pris som brugt: 239.700 kr. (oktober 2020 – 79.000 kilometer)

Del artikel:

Brugte Kia e-Niro til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS