Importøren bag bl.a. Hyundai åbner den første BYD-forhandler i efteråret i København. Det kinesiske mærke slår sig op på elbiler med særligt sikre batterier.
TEKST Morten Bek FOTO PR
XPeng, Aiways og Nio er bare toppen af isbjerget. Kinesiske producenter af elbiler findes i alle afskygninger i det store land mod øst, og vi skal nu til at lære endnu et kinesisk bilmærke at kende i Danmark.
Om få måneder, nærmere bestemt i oktober, kommer de første biler fra BYD til Danmark – til en ny forhandler, som åbner i København. Bag mærkets danske import står Nic. Christiansen, der har bl.a. Hyundai som en del af den store forretning.
Bilmærkets fulde navn er Build Your Dreams (Byg Dine Drømme), men da vi har svært ved at forestille os, at nogen vil sige det højt, når de snakker om deres nye elbil, holder vi os til BYD.




Op til fem modeller på vej
Det er så nyt med BYD på det danske marked, at importøren endnu holder de fleste informationer helt for sig selv. Der er end ikke en dansk hjemmeside eller antydningen af et modelprogram, men begge dele skulle komme på plads i løbet af august.
Læs også: MG sætter jagten ind på VW ID.3
Uden modelprogram eller priser er det svært nok at se, hvad BYD har at byde på (høhø), men det er også en labyrint at finde ud af, hvad mærket i det hele taget tilbyder på europæisk plan.
Det tyske bilmagasin Auto, Motor und Sport regner med, at vi ser modellerne Seal, Han, Tang og Dolphin på europæiske markeder – to sedaner, en stor SUV og en minibil.
Den danske importør oplyser, at den kompakte crossover ATTO 3 (446 cm lang) bliver blandt de BYD-modeller, vi med sikkerhed ser i Danmark. Den kompakte crossover fås med batterier med kapacitet på 50 eller 60 kW. Elmotoren sender kræfterne – 204 hk – til forhjulene.

Lav rækkevidde i den store SUV
Navnene er svære ikke at trække på smilebåndet over, men der skulle være tale om moderne biler med lang rækkevidde. I flere af modellerne finder man litium-jern-fosfat-batterier, som har højere energitæthed end de litium-ion-batterier, de fleste konkurrenter anvender.
Konkurrenterne? Tesla? VW? MG? Det er svært at sige, hvem der bliver tale om – vi skal se priser og meget andet, før vi kan udtale os. I Norge er salget allerede startet af den store SUV Tang med firehjulstræk og hele 509 hk.
Tang er 487 cm lang med en meget høj egenvægt på lige under 2,5 tons. Den leverer, på trods af et batteri på 86,4 kWh, kun en rækkevidde på 400 kilometer (WLTP), og maksimal ladespænding er kun 110 kW. Batteriet i flere af de øvrige BYD-modeller skulle være mere effektive og give mere rækkevidde.
I Norge er prisen cirka 466.000 kr., mens VW ID.4 GTX med 299 hk koster 380.000 kr.
