Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Hvad er 5,7 meter langt og har et enormt batteri? Det er den elektriske udgave af Cadillac Escalade, som har 762 hk, et batteri på 200 kWh og en rækkevidde på omkring 725 kilometer.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Et stort land skal bruge store biler. Måske det er derfor, eller fordi store biler er tegn på frihed og overflod, at amerikanerne svælger i store pickups og helst ikke vil have de små biler, som vi gerne vil køre i på vores side af Atlanten.
Amerikanerne skal selvfølgelig også have store elbiler, og de må gerne være rigtig store. GMC Hummer EV er så stor og tung, at hører til blandt de største og tungeste elbiler i verden, og nu får den selskab af en anden meget stor elektrisk model fra General Motors: Cadillac Escalade IQ.
LÆS OGSÅ | V for Vulgær. Den nye Cadillac Escalade V
Escalade er, som Hummer, næsten et brand i sig selv, og den store SUV fra Cadillac har i et kvart århundrede været et yndet valg for rappere, limo-firmaer og andet godtfolk. Selvfølgelig skal de også have en elektrisk Escalade, så de kan være med til at redde verden.
Det er måske meget godt, at et af de eneste tal, vi ikke kan finde i Cadillacs dataliste for Escalade IQ er vægten. Den vil være så høj, at den enorme elbil svarer til to almindelige personbiler. Dens slægtning, den store GMC Hummer EV, vejer 4.103 kilo, så selv om Escalade IQ er 500 eller 1.000 kilo lettere, er den stærkt overvægtig.
For at drive så mange kilo elbil, er man nødt til at ty til et meget stort batteri og nogle meget kraftige elmotorer. Batteriet er større end vi europæere er vant til. Sådan cirka dobbelt så stort som i de mest batteritunge elbiler, vi kender: 200 kWh. Det skal række til en rækkevidde, er næsten er nok til en god roadtrip i Guds eget land: Cirka 725 kilometer, måske mere. En Skoda Enyaq drives i øvrigt af et batteri på 82 kWh, og mængden af ressourcer til at skabe et batteri på 200 kWh er selvfølgelig ret voldsom.
Escalade IQ ser stor ud, selv om der ikke er så meget at sammenligne med på billederne. 570 centimeter lang, så mere end 1 meter længere end Enyaq. Godt, at Cadillac har udstyret den med elmotorer, der i mest civiliserede tilstand, Normal, yder 687 hk. Den bliver kvik, men den kan være virkelig kvik, hvis Velocity Max-indstillingen er klar: 762 hestekræfter.
På billederne ser selv hjulene små ud, men man skal ikke lade sig snyde af amerikansk massefylde. De måler faktisk intet mindre end 24″, så de fine 17″ på familiens VW ser pludselig lidt nuttede ud.
Escalade IQ har et frunk, et bagagerum foran, som er så stort, at manden på billedet må have strakt sig for at få kufferten ind. Med 345 liter er det såkaldte eTrunk så stort som det eneste bagagerum i mange små og kompakte hatchbacks og SUV’er. Det store bagagerum, som er det, der er en del af kabinen: op til 3.374 liter.
Og hvilken kabine. Cadillac har talt sammen, og der er skærme til instrumentering og infotainment, også for forsædepassageren, som alene optager 55″. Der er så også en skærm til nogle basale (okay, nok ikke basale) indstillinger i midterkonsollen, og så er der et par 12,6″ skærme til bagsædet. Der er plads til i alt syv i bilen, så bilens længde og vægt kommer da en hel gruppe mennesker til gode, selv om amerikanerne sjældent fylder så mange mennesker i deres biler til andet end meget korte ture.
LÆS OGSÅ | Elektrisk overklasse fra Maybach
Overlad det til amerikanerne at finde på seje navne til nye ting. Super Cruise er General Motor’sk for et avanceret og efterhånden stærkt udbygget system, som tillader, at bilen kører selv på større veje. Og systemet skulle, kan man læse i amerikanske medier, være bedre end noget fra Tesla eller Ford.
Arrival Mode – løseligt oversat en ankomstfunktion – er et trick, som skal imponere, når man ankommer til den røde løber eller butikken på Rodeo Drive. Arrival Mode bruger bilens firehjulsstyring til at køre sidelæns på alle fire hjul. Den kan krybe ind til kantstenen, hvis man ikke selv kan finde ud af at komme helt derind. Meget amerikansk.
Den abnormt store Escalade IQ, som begynder at komme ud til de første kunder efter sommeren næste år, får en startpris på 130.000 dollars. Den er ikke bare meget større, meget kraftigere og har længere rækkevidde end Mercedes EQS SUV, men er også dyrere. Det er dyrt at køre rundt med så mange kilo.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.