Kategorier
Elektrisk Nyheder

Corvette E-Ray er en hybrid – og den har firehjulstræk

Selv ikoner kræver fornyelse. Den ærke-amerikanske Corvette kommer nu som hybrid med firehjulstræk – før den i 2024 kommer som elbil.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Hvad er hurtigere end den hurtigste Corvette? En Corvette med hybridmotor og baghjulstræk. 70 år efter den første (Chevrolet) Corvette stod på General Motors’ Motorama-udstilling i New York, i januar 1953, tager Corvette et lille skridt ind i den elektriske tidsalder.

Corvette E-Ray, hvor navnet er et spil på standardmodellens Stingray-modelnavn, er den hurtigste Corvette, der nogensinde er kørt af samlebåndet i Bowling Green i den amerikanske stat Kentucky. 0-60 mph, svarende til 0-96,5 km/t, er forbi på 2,5 sekunder. 0,1 sekund hurtigere end den næstskrappeste Corvette, som er den nuværende Z06 med 670 hk.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den nye Corvette har fundet vej til Danmark

E-Ray har “kun” 654 hk fra sit hybridsystem, men den har øjeblikkeligt drejningsmoment fra elmotoren og greb via alle fire hjul. Corvette E-Ray er ikke bare den første Corvette med en elmotor, men også den første med firehjulstræk.

Elmotor foran og batteri på 1,9 kWh

Den kompakte elmotor med 163 hk er placeret over forakslen (uden at den optager al pladsen, så der er stadig et bagagerum) og leder sine kræfter direkte til forhjulene. Den er koblet op på et batteri et kompakt batteri, som ligger mellem sæderne, med en kapacitet på 1,9 kWh.

LÆS OGSÅ | Scout er et “nyt” VW-mærke kun til USA

Et batteri med så lille kapacitet giver stærkt begrænset elektrisk kørsel, og Corvette E-Ray kan ikke meget mere end starte og trille nogle hundrede meter udelukkende på strøm med op til 72 km/t. I Stealth Mode kan man på den måde snige sig ud af et sovende villakvarter uden at vække nogen.

Men formålet er heller ikke så meget grøn kørsel, som det er at give sportsvognen et skud energi til overhalinger – og til at skabe greb for forhjulene, når man vil hurtigt ud af sving eller bare vil køre mere sikkert om vinteren. Firehjulstræk kan give Corvette mange nye kunder i stater i USA, hvor der ligger sne om vinteren.

LÆS OGSÅ | Video: Hybridbilen kan være den bedste overgang til elbilen

I modsætning til hybridsystemet hos Mercedes-AMG, som sidder i GT 63 S E Performance, er systemet lukket. E-Ray er ingen plug-in hybrid, så al strøm samles op i batteriet gennem nedbremsninger. Derfor ingen kørsel til det store mall på strøm, men i stedet et meget lettere batteri.

Men Corvette-teknikerne arbejder allerede på mere elektrificering, og det er officielt, at en fuldelektrisk Corvette introduceres i 2024 eller 2025.

Den “lille” V8 på 6,2 liter er intakt

Corvette-folkene kunne have brudt med historien og pillet ved den klassiske V8 small block-motor, som siden introduktionen af den nuværende C8-model har ligget midt i bilen bag sæderne. Ind med el, ud med volumen eller cylindre.

Men den centralt placerede 6,2-liters LT2 V8 er ikke erstattet af en mindre motor eller en motor med færre cylindre. Motoren med 8 cylindre og fri vejrtrækning uden turbo yder i sig selv 502 hk og ikke færre end 637 Nm.

LÆS OGSÅ | Billige biler fra Tesla? – Konkurrenterne kan være med

Det nye hybridsystem og den status, der følger med at købe den hurtigste Corvette nogensinde, kommer ikke billigt. Corvette E-Ray, der fås som coupé med afmonterbart tag og som cabriolet, koster i USA fra 104.000 dollars uden levering (cirka 720.000 kr.). Corvette Stingray med 502 hk starter på 64.500 dollars (cirka 445.000 kr.). Stort set samme pris, som Corvette Z06 med 670 hk koster (105.300 dollars – cirka 726.000 kr.).

Danske priser er der ingen af. Corvette-modellerne kan skaffes hjem hos eksempelvis eCAR i Randers og Andersen & Martini i Greve.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.