april 8, 2024

Cupra, Hyundai og Mazda de store tabere i 1. kvartal

Der kom 36.935 nye personbiler på gaden i Danmark i 1. kvartal, og Toyota ligger forrest – også foran Tesla. For Cupra, Hyundai og Mazda har det været en hård start på 2024.

TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen

Hver måned kommer en opgørelse fra De Danske Bilimportører (DBI) med nye personbiler i Danmark. Ikke hvor mange der er solgt på en måned, men hvor mange der er indregistreret i løbet af en måned. En bil kan være solgt i januar, men bliver den først leveret i juni, er det først når nummerpladerne kommer på, at den optræder i “salgstallene” fra DBI.

Denne måneds opgørelse fra DBI dækker ikke bare forrige måned, men hele 1. kvartal 2024. Med tre måneder at kigge på i stedet en enkelt måned, er der mere kød på fortællingen – mere at fortælle om længere tids udvikling.

Det store tal for 1. kvartal er 36.935. Det er et højt tal, og det dækker alle helt nye personbiler, som for første gang har fået nummerplader på. Men så højt er tallet ikke, for i 1. kvartal 2023 fik 39.946 nye personbiler for første gang skruet de hvide nummerplader på. Nedgangen er altså ikke ubetydelig, når der er tale om de otte procent, det svarer til.

Der er vindere blandt bilmærkerne i 1. kvartal, men der er også nogle rigtig store tabere. Toyota vandt førertrøjen og kunne levere flest nye biler blandt alle mærker i de tre første måneder af 2024. 3.879 styk. Tesla må tage til takke med 3.558 biler, som er et dystert tal i forhold til de 5.222 biler i første 1. kvartal 2023. Er danskerne ved at være Tesla-mætte?

En kedelig star på året for Cupra, Hyundai og Mazda

Der er plads til glæde hos Toyota-forhandlerne, som altså klarede sig rigtig godt i januar, februar og marts. Også hos Citroën, Peugeot, Mercedes-Benz, Nissan, Renault og flere andre er der, selv om det samlede marked skrumpede, solid fremgang i indregistreringerne. Det er mærker, som har stærke privatleasingtilbud – og privatleasing er nu mere populært end nogensinde før.

Hos Audi, Volkswagen, Ford, Volvo, Kia, Suzuki og Seat var 1. kvartal ikke tilfredsstillende, men heller ikke virkelig dårligt. Det var det til gengæld hos Cupra, Hyundai og Mazda.

Cupra kører for tiden en stor kampagne – Vamos, Danmark! – som skal få danskerne til at forstå, at Cupra er passion og manchego (?) mere end trist danskhed og madpakker. Det kan være, det hjælper på sigt, men i 1. kvartal 2024 gik Cupra fra 1. kvartal 2023-markedsandel på 2,1 procent til kun 1 procent. Fra 857 biler til bare 377 styk. Det er en streg i regningen, og det er tydeligt, at Cupra har brug for nye modeller og bredere udvalg, og elbilen Tavascan får en stor opgave, når den lander.

Hyundai startede i november sidste år en kampagne med store prisnedsættelser på elbilerne Ioniq 5 og Ioniq 6, og kunderne kunne glæde sig over hurtig levering. I februar blev kampagnen så skiftet ud med permanente prisnedsættelser på ikke bare Ioniq-modellerne, men også den nye Kona.

Det må være en kæmpe skuffelse hos den danske importør, at 1. kvartal så er endt med en kæmpe nedtur. I 1. kvartal 2023 skruede Hyundai-forhandlerne nummerplader på 2.476 nye personbiler – og i dette års første kvartal var der brug for færre end halvt så mange nummerplader; kun 1.106 nye biler.

Med en frisk Kona, faceliftede versioner af i10 og i20 og de til dels store prisnedsættelser på elbiler er det en meget skuffende præstation af Hyundai.

Mazda, som traditionelt er et lille mærke i Danmark, har for nylig lavet kampagner på elbilen MX-30 og den benzindrevne CX-30. Der er besparelser på 23.000 kr. på MX-30 og 25.000 kr. at spare på CX-30, og det ser ud til at være en reaktion på et 1. kvartal, der var alt andet end godt for Mazda i Danmark.

1. kvartal 2023 gav Mazda en markedsandel på 3,1 procent, og det svarer til 1.288 nye biler. Når vi spoler et år frem, kommer Mazda ud med en markedsandel på 1,8 procent, som svarer til 651 biler. Kampagnerne med lavere priser burde brede sig til CX-60, som er japanernes nyeste produkt (hvis vi ser bort fra MX-30 R-EV), der er steget meget i pris siden introduktionen.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS