Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Dacia PR
Set udefra skulle man næsten tro, at der var tale om en helt ny generation af Dacia Spring. I virkeligheden er der dog ‘blot’ tale om et markant facelift, der sikrer, at den prisbillige elbil følger Dacias nye designsprog, som den nye Duster er fanebærer for.
Dacia Spring er nu udstyret med lidt flere sorte plastik paneler, der underbygger et mere hårdført offroad-look sammen med de mere kantede hjulkasser, som man ser på den nuye Duster. Forkofanger, forlygter og kølergrill har ligeledes fået en ordentlig tur, så Spring nu fremstår markant mere moderne.
Og Dacia er ikke stoppet dér i den gennemgribende opdatering.
Hvis Porsche annoncerede, at den næste 911 GT3 ville få næsten 50 procent flere kræfter, ville den forenede bilverden tabe kæben. Det er lidt noget andet, når man som Dacia Spring starter med 44 småforkølede elektriske hk.
Indgangsvarianten af Spring står med uændret ydelse, mens den nu også kan bestilles med 65 hk, der reducerer accelerationstiden fra 0 til 100 km/t fra 19 til 14 sekunder. Det er takket være en ny elmotor, der fortsat hiver strøm fra et lille 26,8 kWh batteri. Trods den relativt store effektforøgelse falder rækkevidden kun fra 240 til 220 km med et anstændigt forbrug på 14,6 kWh pr. 100 km.
Den begrænsede rækkevidde er, ifølge Dacia selv, ingen udfordring for den gennemsnitlige Spring-kunde. Tal fra kundernes biler viser nemlig, at den gennemsnitlige Dacia Spring kører 37 km om dagen med en gennemsnitsfart på 37 km/t. 90 procent af turene er under 70 km, mens bilerne oplades hjemme i 75 procent af tilfældene .
Det giver mening, at bilerne ikke aflades helt på de daglige ture, da Dacia Spring fortsat lader med 7 kW på AC-laderen derhjemme. Spring kan bestilles med en 30 kW DC lader, der kan tage det lille batteri fra 20 til 80 procent på 45 minutter.
Trods overhalingen af både design og teknik har Dacia også haft tid til at besøge budgetbilens indre. Spring er fortsat rimeligt rummelig trods sit kompakte ydre, hvilket blandt andet skyldes et frunk på 35 liter. Bagagerummet er vokset med 6 procent og pakker nu 308 liter. Slås bagsæderne ned, får man plads til 1.004 liter.
Foruden den praktiske kabine, der også byder på 33 liter aflægningsplads, får den opdaterede Spring et helt nyt instrumentbord. Her er en ny 7″ skærm til digital instrumentering, der flankeres af en 10″ infotainmentskærm. Sidstnævnte er 3″ større end før facelift og medfølger det nye udstyrsniveau, Extreme, sammen med trådløs Apple CarPlay.
Betjening af klimaanlæg har fået nye knapper, mens luftdyserne er skiftet ud med nogle nye. Gearvælger og rat er også nye, hvorfor man finder en lille skiftetap mellem sæderne og det nye DC-logo mellem hænderne. Hvad vigtigere er, at det nye rat langt om længe justeres i højden.
Den opdaterede Dacia Spring kommer med nye udstyrslinjer, farver og fælge. Vælger man den dyreste, får man også mulighed for at bruge sin Spring til at drive sin blender eller sin Soundboks. Her er nemlig såkaldt bi-directional charging, som typisk er tilkøb i dyrere elbiler.
Forudbestillinger på den nye Dacia Spring åbner i foråret, mens lanceringen finder sted til sommer.
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.