Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / Kilde: Euro NCAP / d. 8. januar 2020
Vi har skrevet det før, og vi skriver det gerne igen; bilerne i dag er mere sikre end nogensinde. Euro NCAP strør om sig med fem stjerner i deres crashtest-vurderinger. Men det er ikke fordi, de er blevet mere gavmilde med dem – tværtimod.
Der stilles konsekvent større krav til bilproducenterne, men tendensen viser tydeligt, at de også gør sig umage for, at sikre sig de fem stjerner, som i dag nærmest er en forventning. Mange biler har i 2019 gjort sig fortjent til fem stjerner, men der er et par, der stikker ud.
Euro NCAP blev etableret i 1996. Dengang var en crashtest “bare” en analyse af, hvor meget passagererne kom til skade, når bilen krøllede sammen. Men stort set hvert år siden den spæde begyndelse, er der blevet tilføjet nye sikkerhedsparametre, som bilerne testes på.
Der skulle gå fem år fra Euro NCAPs etablering, til de første fem stjerner blev givet. Det var en Renault Laguna, som i 2001 løb med den første topvurdering. I 2003 blev fastgørelse af børnesæder gennem Isofix-beslag inkluderet som et vurderingsparameter og først i 2011 blev tests af ESC-systemerne (elektronisk stabilitetskontrol) en del af den samlede sikkerhedsvurdering.
LÆS OGSÅ | Elgtest: Dumpekarakter til højbenet japaner
Efter introduktionen af ESC blev flere og flere moderne elektroniske sikkerhedssystemer inkluderet i vurderingerne. Først den automatiske nødbremse i 2014, dernæst blev den automatiske nødbremse udvidet til at skulle registrere fodgængere i 2015 og senest cyklister i 2018.
I slutningen af 2018 begyndte Euro NCAP at inkludere bilernes assistentsystemer i deres vurderinger, hvilket blandt andet omfatter vejbaneassistent og adaptiv fartpilot. I assistentsystemerne viser elbilsproducenten Tesla sig gang på gang at være konkurrenterne overlegne. Derfor fylder de også en hel del på listen over de sikreste biler i 2019. Listen er opdelt i klasser og findes herunder.
I Euro NCAPs klasse ’stor familiebil’, deles førstepladsen mellem to populære biler. Det første reelle bud på en folke-elbil, Tesla Model 3, imponerer som sagt, i assistentsystemerne og får blandt andet herfor en fortjent førsteplads.
Førstepladsen deles med BMW 3-serie, som må se sig slået på assistentsystemerne, men scorer bedre i nødbremsen for fodgængere. I sammenstød og passagersikkerhed, for både voksne og børn, er de to populære familiebiler på niveau. Rækker dit budget hverken til Tesla eller BMW, kan du overveje den billigere Skoda Octavia, der løber med andenpladsen.
Mercedes beholder sin plads på tronen i klassen ’lille familiebil’. Sidste år var det nemlig Mercedes A-klasse sedan, der løb med sejren. På førstepladsen er det nu den fikse Mercedes CLA, som scorer mere end 90 procent af 100 mulige på tre ud af i alt fire sikkerhedsparametre. Sikkerhedsmæssigt var 2019 generelt et godt år for Mercedes, der lancerede fem biler, der alle fik fem stjerner.
Hvis den flotte Mercedes CLA ligger udenfor dit budget, er der heldigvis råd at hente. CLA er nemlig skarpt forfulgt af Mazda 3 på andenpladsen.
Som sagt fylder Tesla meget på listen over de sikreste biler. Igen er det assistentsystemerne, der trækker gevaldigt op med en score på 94%. Passagersikkerheden for voksne er ligeledes en topscorer med 98%.
Hvis du endnu ikke er klar til en elbil, eller hvis Tesla Model X med dens startpris på 716.900 kroner overstiger dit budget, kan du med ro i sindet købe en Seat Tarraco, som løber med andenpladsen i klassen ’stor SUV’.
Det er ikke længe siden, vi skrev om Mazda CX-30, der har scoret den højeste sikkerhedsrating nogensinde i passagersikkerheden for voksne. Alligevel må den højbenede Mazda se sig slået på målstregen og må tage sig til takke med en andenplads, som den endda deler med VW T-Cross.
Førstepladsen går til en anden japaner, nemlig Subaru Forester. I en nylig Bilbasen-video, hvor der gives klø til en håndfuld nye biler, får den nye Forester hug for at være gammeldags. Men en solid score på tværs af samtlige sikkerhedsparametre beviser, at den lever op til moderne standarder, og endda slår en folkefavorit som VW T-Cross af pinden.
For ganske nyligt fik den nye Renault Clio hidtil usete mængder ros med på vejen af Anders Berner, som i sin videotest kalder den for den bedste Renault i 20 år. Nu løber den så også med titlen som den sikreste minibil, sammen med Audi A1 – som Berner også har lavet en videotest af.
Som Euro NCAP selv skriver det, kræver disse sikre minibiler et ekstra cadeau for den høje sikkerhed. I løbet af 2019 blev der nemlig givet både tre og fire stjerner til flere biler i klassen, mens de to vindere bliver belønnet med fem stjerner.
Den hyppigt omtalte Tesla Model 3 får gudhjælpemig også en plads på den fornemme liste. Selvom en håndfuld tunge tyskere i løbet af 2019 har givet deres besyv på en elbil, som Audi e-tron og Mercedes EQC, er det stadig amerikanerne fra Tesla, der sætter sig på førstepladsen.
Og hvem tror du så, andenpladsen er? Jep. Det er Tesla Model X. En så stor synlighed på så fornem liste, er et skulderklap af de helt store til Tesla, som i løbet af 2019 har haft lidt problemer med skærme, som går i stykker og generelt udfordringer med pålideligheden.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.