Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Der var ikke så få skeptikere, da Porsche i 2002 lancerede deres første SUV. Hvorfor skulle det prestigefyldte sportsvognsmærke dog producere en stor, tung firehjulstrækker? Svaret er selvfølgelig: Økonomi.
Efterspørgslen på de højbenede modeller var kraftigt tiltagende og Cayenne er i dag, sammen med sin højbenede lillesøster Macan, de bedst sælgende Porsche-modeller. Og dét har været med til at holde Porsche oven vande, så vi stadig kan nyde de klassiske modeller.
Nu, over to årtier senere, står Porsche over for endnu en udfordring: Elektrificeringen. Og derfor var det naturligvis uundgåeligt. Den næste generation Porsche Cayenne bliver fuldt elektrisk – og testkørslen udenfor fabrikken i de camouflerede modeller er netop begyndt.
På samme 800-volt platform som den elektriske Porsche Macan, bliver specifikationerne deromkring – og højst sandsynligt kraftigere end hvad vi har set i den stærkeste Macan. Macan Turbo yder 639 hk og 1.130 Nm med launch control.
Derudover er det stadig sparsomt med specifikationer, men i forhold til ladehastighed må vi gå ud fra, at den matcher Macan Electric med op til 270 kW.
Det er svært rigtigt at vurdere designet ud fra billederne af Cayenne i camouflage, og hvad der i øvrigt følger med fra preproduktions-modellerne til de produktionsklare er selvfølgelig usikkert.
Er du endnu ikke overbevist om, at elbilerne nok alligevel bliver vejen frem, kan du lidt endnu tage det med ophøjet pande. Den nuværende og netop opdaterede, fossildrevne, generation vil stadig blive opdateret og solgt sammen med den fjerde og elektriske generation.
Den elektriske Porsche Cayenne skal tage kampen op mod konkurrenter som Tesla Model X, Audi Q6 e-tron og BMW iX. Den endelige dato for lanceringen af den elektriske Porsche Cayenne er endnu ikke offentliggjort.
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.