Kia henter en af sine helt nye modeller til Europa fra Kina - den elektriske crossover EV5. Den officielle plan har været introduktion i oktober i år, men koreanerne har udsat den nye model til slutningen af året. Til gengæld åbner Kia nu op for mere konkret information om den tilrettede udgave af EV5, der sendes til Europa.
Modelprogrammet er mere eller mindre på plads, så vi nu kender data for de EV5'ere, der kommer til Danmark. Og blandt nyhederne finder vi også en anden melding, som vækker nysgerrigheden: EV5 kommer senere i en GT-udgave.
Kia nævner den kommende GT-model på en meget henslængt måde; den dukker op som en tilfældighed i pressemeddelelsen under EV5-modellens forskellige fælgstørrelser:
Tre hjulmuligheder tilbydes:
18” eller 19” på standardmodellen
19” på EV5 GT-Line
20” på den kommende, sporty EV5 GT






EV5 GT er ikke den eneste GT, der er på vej
Ud fra fælgstørrelsen kan vi hente nogenlunde lige så meget information om EV5 GT, som vi kan ved at stirre på billederne af den almindelige EV5. Der kommer ikke meget ud af det. Så vi kommer i stedet bare med formodninger.
De to eksisterende GT-modeller blandt de elektriske modeller hos Kia er EV6 GT og EV9 GT; to heftige modeller med firehjulstræk og henholdsvis 650 og 508 hestekræfter. Vi tror ikke helt på den slags hestekræfter til den nye EV5, der er baseret på samme teknologier som EV3 og den nye EV4; men en ydelse startende med 3 eller 4 tror vi på.
Kia har ikke kun planer om en GT-udgave af EV5, men også af EV3. Den model vi helst vil se som GT er imidlertid ikke en af de højbenede modeller, men den lavere EV4 hatchback. Jo lavere bil, jo mere dynamik og køreglæde kan ingeniørerne trylle frem.



217 hestekræfter og 530 kilometer på en opladning
Selv uden anden information om EV5 GT, er vi sikre på, der bliver tale om en elbil med stort kraftoverskud. Det bliver ikke et voldsomt overskud, man finder i den almindelige EV5; den kommer med forhjulstræk og en elmotor med 218 hestekræfter og 295 Nm. 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder og en topfart på 165 kilometer fortæller om robuste, men ikke vilde præstationer.
Alle EV5-varianter kommer med et batteri på 81,4 kWh og 400 V-spænding. Dermed tager opladning betydeligt længere tid end i EV6 og EV9, som har en 800 V-platform. 10 til 80 procent i EV5 tager cirka 30 minutter med en højeste ladeeffekt på 150 kW.
Rækkevidden i standardvarianterne (sandsynligvis med navnene Prestige/Upgrade) har en rækkevidde op til 530 kilometer. GT-Line-udgaven med større hjul har en officiel rækkevidde på 505 kilometer.
EV5 til de europæiske markeder er udstyret med en ny generation batteriopvarmning og -køling, og bilen er også udstyret med V2L (Vehicle-to-Load) med 3,7 kW, så man kan tappe strøm til kaffemaskine, boremaskine eller noget helt andet.
Den 461 centimeter lange crossover har et bagagerum med god rummelighed på 566 til 1.650 liter - og et frunk med en kapacitet på 44,4 liter. I Danmark bliver EV5 en direkte konkurrent til Opel Grandland Electric, Volkswagen ID.4 og XPeng G6.