Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Skal en bilproducent holde fast i et navn for enhver pris? En VW Golf er stadig som en Golf var i 1970’erne; en helt traditionelt hatchback. Ingen forvirring der. Sådan er det ikke gået med Renault Espace. Den var en gave til børnefamilien i generationer fra midt i 1980’erne til den nye generation kom i 2014, hvor MPV’en pludselig skulle have crossover-snit.
LÆS OGSÅ | Første tur: Hvad skal du egentlig, Renault Austral?
Lige lidt hjalp det, for heller ikke det faldt kunderne for. Renault nægter at pensionere Espace-navnet, men nu sidder det på en forlænget udgave af Austral, den nye kompakt-SUV.
En Espace som ikke længere virkelig er en Espace, med den særprægede indretning og futuristiske design, men bare en mellemstor SUV med fem eller syv sæder. Det er en bil, som ikke burde hedde Espace, men Grand Austral eller noget helt andet.
Det er tæt på at være en hån, når Renault åbner pressemeddelelsen med sætningen “I 1983 afslørede Renault køretøjet, der meget passende kan kaldes den første bil til at leve i og med – Renault Espace. Den var en pioner og er ofte blevet efterlignet, men altid uden sidestykke, og den har vundet ikonisk status over fem generationer.”
Vi kan sige med 99,9 procent sikkerhed, at den nye Espace aldrig bliver et ikon. Den mangler alt det, der især i 1980’erne gjorde Espace unik i forhold til konkurrenterne. Den nye Espace indtager en rolle i en klasse med benzindrevne biler, som ikke fylder meget i Danmark. Kun Skoda Kodiaq gør det godt, mens Peugeot 5008 og Hyundai Santa Fe sælges i ret så få eksemplarer.
LÆS OGSÅ | Duel: MG4 og Renault Megane E-Tech er ikke så tætte som ventet
Den nye Espace er kortere end den gamle, men fordi den har et mere karrosseri med mere volumen, er den mere rummelig end forgængeren. Man kan vælge Espace med fem eller syv sæder, og på den positive side har Espace tabt 215 kilo i forhold til den gamle.
Espace kommer i flere varianter med små benzinmotorer. Mest fokus har Renault på sit nye hybridsystem, der har en benzinmotor på kun 1,2 liter og en elmotor – samlet leverer de 200 hk. Vi har allerede prøvet E-Tech-systemet i Austral, hvor det kun virkede gennemsnitligt.
Espace kommer ikke som elbil, og da den heller ikke umiddelbart skal produceres som plug-in hybrid, vil den blive dyr på det danske marked – hvis den danske importør overhovedet vælger at tage den til landet.
LÆS OGSÅ | Renault Scénic er død – længe leve Scénic!
Navnet Espace kunne være brugt til en elbil til familiebrug, som de ikoniske tal 4 og 5 bruges til kommende kompakte elbiler. Den nye Scénic bliver elektrisk og en rummelig familiebil, så Renault har styr på den del af markedet. Hvis de så også havde styr på Espace, ville det klæde det franske mærke.
Brugte Renault Espace til salg på Bilbasen
Se flere brugte Renault Espace til salg på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.