Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Første tur: Hvad skal du egentlig, Renault Austral?

Renault har en helt klar linje for fuld elektrificering, men der skal stadig være biler med forbrændingsmotor til kunderne. SUV’en Austral er den nyeste – men den er ikke nem at gennemskue.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Renault er et af ganske få bilmærker, som for mere end et årti siden så idéen med en folkelig elbil. Zoe, som på godt og meget ondt stadig kører ud fra fabrikken i dag, var dengang et forbløffende godt og smart startskud til fuld elektrificering.

Renault har desværre formøblet sit forspring. Jeg kan ikke se det på andre måder, når der går næsten 10 år uden videreudvikling af Det Elektriske Renault. Men Renault tager revanche – og på en smart måde. Megane Electric er lækker og velskabt. Et godt springbræt til, at franskmændene fra næste år søsætter en retro-inspireret elektrificering med moderne udgaver af Renault 4, 5 og Scenic.

LÆS OGSÅ | Renault Scénic er død – længe leve Scénic

Mens vi danskere nok skal komme til at elske gentænkte og nyfortolkede udgaver af de helt store Renault-klassikere, så bliver det mere uklart, hvad vi skal med en anden af Renaults nye modeller.

Austral. En kompakt til mellemstor SUV, der afløser Kadjar. På overfladen en rummelig og lækker SUV uden de store kompromisser – en lige højre til Peugeot 3008. Men første indtryk af den helt nye model, som jeg kører i oplandet til Madrid, på bjergveje og motorveje, er på mange måder præget af uklarhed.

Kadjar bliver kastet for løverne

En sjælden ærlighed gennemsyrer repræsentanterne fra Renault. Kadjar, en aflægger af Nissan Qashqai, var en bil, der kom for sent og som bragte for lidt med sig. Bum. Den kom for lang tid efter Qashqai, og den kørte med et infotainmentsystem, som Renault vidste var utidssvarende og uimponerende.

Austral har et friskt, Android-baseret infotainmentsystem fra Google med Google Maps-baseret navigation og en lækker skærm. Som allerede set og fundet helt tidssvarende og lækkert i Megane Electric.

Renault har formået, som hverken Mercedes eller VW åbenbart kan det mere, at bevare de fysiske knapper til vigtigheder som klimanlæg, el-bagrude og, i rattet, til bl.a. lydstyrke.

Lækkert, indbydende og brugervenligt. Men førersædet kan ikke komme ret langt tilbage, så høje chauffører kan få det svært

I det hele taget har Renault løftet sig til nye højder for materialekvalitet og design i kabinen. Den store touchscreen, 12”, i portrætformat står elegant ved siden af skærmen til den digitale instrumentering på 12,3”. De færreste konkurrenter fås med det, men Austral gør: Head-up-display med visning direkte i forruden.

Et meget uventet sted støder jeg ind i problemer. Førersædet stopper meget tidligt, da jeg justerer det bagud. Jeg vil kalde mig selv gennemsnitlig i højden, og jeg har lidt mindre afstand til pedalerne, end jeg bryder mig om. Er man højere end 185 cm, kan det være umuligt at sidde ordentligt og sikkert bag rattet.

LÆS OGSÅ | Ny Renault Austral styrer mod Peugeot 3008

Men Renault hæver sig alligevel ikke bare usigeligt langt over Kadjar-niveau, men også tydeligt over hvad der kommer ud af Opel, Volkswagen og mange andre mainstreammærker.

Nej tak til Nissan

At kalde Kadjar for en decideret ringe bil, nænner jeg ikke. De første par år var den på niveau med mange andre biler i klassen. Konkurrenterne begyndte at løbe stærkere, og Kia Sportage, VW Tiguan, Ford Kuga, Peugeot 3008 og Citroën C5 Aircross har gjort livet virkelig surt for Renault-forhandlerne i de senere år.

En helt frisk start med den nyere platform, som også gør tjeneste i bl.a. Nissan Qashqai og X-Trail (men ikke i Renault Arkana), skal gøre Austral langt mere befriet for støj, mere komfortabel og mere køreglad.

LÆS OGSÅ | Duel: Honda HR-V og Renault Arkana – hybrider, der kører over 800 km på en tankfuld

Men det er også med den nye platform, tingene begynder at give mindre mening. Renault og Nissan går egentlig for at være en koncern med meget tæt samarbejde, men allerede længe før Carlos Ghosn flygtede fra Japan i en musikkuffert, var Renault og Nissan gået skævt af hinanden.

På mange områder går de to mærker derfor forskellige veje. Nissan har lavet en komplet og kompliceret hybriddrivlinje, ePower, som gennem en årrække er solgt i Japan og for nylig kom til Europa med Nissans Qashqai og X-Trail.

LÆS OGSÅ | Duel: Renault Megane Electric vs. Kia EV6 – fede og vidt forskellige

En af de ansvarlige i Renault, for udviklingen af Austral, svarer ærligt, da jeg spørger til Nissans drivlinje. Den blevet vejet og fundet for let. Ikke god nok. For højt forbrug og ikke god nok til Renaults kunder, som i følge Renault kører mere bjergkørsel og motorvej end Nissans kunder. Måske det er sådan i Japan, men det virker som overdrevet generalisering for det europæiske kontinent.

Renault bruger Alpine-navnet til at pynte Austral (og senere andre modeller), men det er intet andet end pynt. Ikke flere kræfter, ingen opgradering af undervognen – bare gejl

En ny hybriddrivlinje der undrer

Hybridsystemet fra Nissan med 1,5-liters benzinmotor, hvor benzinmotoren er en generator for batteri og elmotor, er det bedste, jeg har prøvet i de efterhånden mere end 17 år, jeg har arbejdet som motorjournalist.

Renaults nye E-Tech-hybridsystem er langt fra at kunne få det prædikatet. Paradoksalt nok kører vi rigtig meget på bjergveje i området nord for Madrid, hvor Austral med det nye hybridsystem så burde stråle. Motoren er også hos Renault trecylindret, men bare en 1,2’er. Systemet har et batteri på 2 kWh og en elmotor – og en gearkasse med hele 15 gearkombinationer.

LÆS OGSÅ | Kangoo E-Tech Electric er Renaults el-kasse til familien

Ydelsen er med 199 hk høj og lovende, og den åbenlyse spredning i gearene det samme. Mere end det blideste tryk på speederen, og hybridsystemet leverer flere sekunders tøven uden nogen form for fremdrift. Trykker man hårdt, famler gear og motorer i blinde.

140 hk bliver den mindste i Danmark

På vej ud fra en sidevej i bjergene, ud på en større vej, holder jeg helt stille foran et stopskilt. Vi kan godt nå over, før den sorte Citroën Berlingo kommer op ad bakken. Jeg letter foden fra bremsen, går hårdt på speederen – og der lyder et stort klonk, som alle kræfter med det samme forsvinder.

Det lød som om, jeg slap koblingen og speederen i en bil med manuel gearkasse, så bilen bare går i stå. Bilen kører 10 centimeter frem i processen. Heldigvis ikke længere ud mod Berlingo og kassevognen, der kommer fra den modsatte side.

Ingen af de andre motorvarianter er til stede ved prøvekørslen i Madrid. Hybriddrivlinjen findes også med 160 hk, men i Danmark får vi mild-hybrider med 1,3-liters benzinmotoren, som Renault og Nissan har lavet sammen med Mercedes-Benz. 140 og 160 hk. Da den store hybrid, den jeg tester, med højt udstyrsniveau sandsynligvis vil koste mindst 550.000 kr., giver Renaults idé om ikke at medbringe billigere motorvarianter forsvindende lidt mening.

LÆS OGSÅ | Ny Nissan X-Trail fra 449.990 kr.

Jeg kan ikke vurdere, om Nissans hybridsystem er mere forslugent end det nye her fra Renault. Men hvad jeg kan vurdere, er at Renaults virker ufærdigt. Franskmændene burde have købt ind i Nissans idéer.

Det er ikke fair at vurdere Austral ud fra en enkelt drivlinje og 4Control Advanced-systemet, som bliver ekstraudstyr. Men det var eneste mulighed på turen til Madrid

Muligheder uden mening

Endnu mindre mening giver det også, fordi testbilen står med to afgørende udstyrselementer. To ting som er med til at afgøre indtrykket af Austral. Det første er 4Control Advanced. Navnet er synonymt med firehjulsstyring, hvor baghjulene aktivt kan styre med i en vinkel op til 5 grader.

Renault har tidligere brugt et tilsvarende system i bl.a. den flotte Laguna Coupé, og det reducerer da også venderadius med omkring 1 meter i forhold til Austral uden systemet. Det er bare svært for mig at gennemskue, hvad man skal med de øvrige “fordele” ved 4Control Advanced. Mindre ratudslag og mere dynamik på snoede veje. I en kompakt SUV.

LÆS OGSÅ | Officielt: EU forbyder forbrændingsmotorer fra 2035

Austral udviser både rigtig fin affjedring og et naturligt styretøj frem undervejs, men hvordan en Austral uden 4Control Advanced så kører, finder jeg ikke ud af på denne tur. Det er et stort minus, fordi systemet vil være ekstraudstyr. I Tyskland koster 4Control Advanced 11.250 kr. Med dansk afgift skal man nok regne med 15.-20.000 kr.

Udstyrselement nummer to, som gør vurderingen af en “almindelig” Austral svær, er Esprit Alpine. Renault har fundet det relevant at bruge navnet fra sin lille sportsvognsproducent på sine biler – til et udstyrsniveau. Esprit Alpine er en overbygning på flere af de øvrige standardudgaver, og det er ren kosmetik. Ingen sportsaffjedring, ingen ændringer i mekanikken. Dog har Esprit Alpine 20” fælge, som sandsynligvis også har noget at sige for køreegenskaberne, hvor 17-19” typisk vil være standard.

Først klar i efteråret 2023

Austral er svær at blive klog på. Når jeg kun har mulighed for at køre en topversion med ekstraudstyr, som kan gøre en afgørende forskel, og prisniveauet står hen i det uvisse, er der pludselig store blanke felter.

Austral introduceres allerede nu i Tyskland og på andre store europæiske markeder, men Danmark får den først i efteråret 2023. Meget skal gå godt, for at den billigste i Danmark kommer under 400.000 kr.

LÆS OGSÅ | Citroën skruer ned for kræfterne i C5 Aircross PHEV

Det nye hybridsystem er upoleret – også i forhold til det ældre system, som findes i Arkana og Megane. Til spørgsmålet om Austral kommer som plug-in hybrid, svarer Renault-folkene, at det kan lade sig gøre, men at det ikke er planen lige nu. Det giver mening, for plug-in hybriderne taber terræn og bliver dyrere i mange lander, og de giver, ærligt talt, for lidt mening.

Og der lander jeg så tilbage ved de næste skridt i Renaults rejse mod elektrificering. 100 procent el i hvad der ser ud til at blive fede produkter. 4’eren, 5’eren og en nyfortolkning af Scénic som crossover. Biler med en klar mission og vision. Vigtige bilmodeller. Det er svært at sige det samme om Austral. 


SPECIFIKATIONER

Renault Austral 1,2 E-Tech Hybrid 4Control Icon Alpine Esprit 

Motor: R3, 1.199 cm3 + elmotor
Ydelse: 199 hk/205+205 Nm
0-100 km/t: 8,4 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 21,7 km/l
CO2-udledning: 104 gram/km
Mål (L/B/H): 451/184/164 cm
Køreklar vægt: 1.517 kilo
Bagagerumsvolumen: 555-1.525 liter

Prisgæt: 550.000 kr. (Austral fås fra 400.000 kr. – prisgæt)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst



Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.