december 7, 2022

Hvilken kører bedst sidelæns – elbil eller benzinbil?

Hvilken bil er lettest at køre sidelæns i: Den traditionelle benzinkværn eller den momentstærke elbil? Vi kører sidelæns i Kia EV6 GT og Kia Stinger GT.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Kia PR

Kia er stolte. De er ikke længere blot et vilkårligt, koreansk bilmærke, der producerer budgetbiler til masserne. Kia er rykket op i ligaen og kan nu prale af at have to regulære performance-varianter på programmet – og de vil vise, at de kan bygge biler, der er sjove for sjov skyld.

Hvilken bedre måde at vise dét end på en decemberkold Hockenheimring med ‘Drifting Experience’. Her skal Kia EV6 GT med Drift Mode og hele moletjavsen vise sit værd mod en fem år gammel V6-kværn i form af Kia Stinger GT.

Bilbasen var inviteret til Tyskland af Kia Danmark.

Et videnskabeligt spørgsmål

Uden at kalde mig Magnussen, betragter jeg mig selv som en forholdsvist habil bilist. Der er dog én disciplin, jeg aldrig har mestret: At køre sidelæns.

Færdselslovens § 133 a, stk. 2 afholder (i al rimelighed) undertegnede fra at øve på åben vej og selv på Jyllandsringen, sætter strenge decibelbegrænsninger en stopper for, at jeg kan øve mig dér. Invitationen fra Kia er med andre ord en kærkommen mulighed for mig til at lære noget nyt.

SE OGSÅ | Video: Drag race med lynhurtige elbiler

Derudover er der med arrangementet potentiale for at besvare et hidtil ubesvaret spørgsmål: Er elbilen eller benzinbilen lettest at køre sidelæns i?

Er en topmoderne elbil med Drift Mode, eller er et godt, gammeldags benzinsvin med seks cylindre, to turboer, baghjulstræk og et ESC-system, der kan frakobles? Tillad mig at bruge mine ikke-eksisterende drifting evner til at besvare dette vigtige, videnskabelige spørgsmål.

Vi tager den fra toppen

De Kia-klædte instruktører er foruden matchende windbreakers udstyret med en god portion tålmodighed. Der er, til mit held, ingen forventninger til evnerne, og før vi bliver lukket ud på det fugtigt baneanlæg, tager vi den fra toppen med diverse lette, køretekniske øvelser.

Efter at have mærket hvor bilernes bid ligger og ikke ligger, leges der lidt med vægtforskydning og -balance. Allerede her får jeg en fornemmelse af, hvilken bil, der bliver lettest at kaste sidelæns: Den traditionelle Kia Stinger GT.

LÆS OGSÅ | Første tur: Kia EV6 GT – angrebet fra Namyang

Stinger GT pakker 366 hk og kræver, som enhver anden fossilbil, omdrejninger for at levere dem. I de første øvelser, hvor bagenden skal tabes og gribes igen, er lyden af omdrejningerne en god rettesnor for, hvad baghjulene laver. 

Dens næsetunge natur gør det desuden let at skubbe vægten fremover, så den 483 cm lange bil smider sin veldrejede bagende ind mellem keglerne. Jeg siger ikke, at det er let, men jeg mærker, hvad bilen vil og trods en håndfuld snurreture, er det ret udramatisk.

Psykopaten fra Namyang

Udramatisk er ikke et ord, der kan bruges som Kia EV6 GT. Her har man at gøre med svimlende 585 hk, der ryger i asfalten uden tøven eller lyden fra omdrejninger. Kraftleverancen er helt balalajka, hvor selv et lille dab på speederen medfører piruetter.

Og ja. Den har Drift Mode, men dét har Kia ikke løst som de andre firehjulstrækkere, der er leveres med sådan et. I biler som VW Golf R og Mercedes-AMG A45 S er Drift Mode en elektronisk gimmick, hvor forhjulene altid giver et nap med for at holde den rette vinkel sidelæns.

LÆS OGSÅ | Test: Kia Stinger – hurra for alt det ufornuftige

I Kia EV6 GT er Drift Mode mere et klap på ryggen før et faldskærmsudspring, end det er en instruktør, der er med på tandem. Her er Drift Mode blot en måde at fortælle dig, at det er elmotoren på bagakslen, der klarer ærterne.

Omtrent to tredjedele af kræfterne kan formøbles alene af den bagerste elmotor, og i driftmode er den sidste tredjedel på forakslen kun i spil, hvis hjulene peger lige ud. I Drift Mode er det dig og de 400 hk på baghjulene uden skyggen af hjælpemidler – intet andet.

Gas, gas, gas

Oven på de lette indeledende øvelser og enkelte baghjulsudskridninger er det nu tid til at kaste bilerne sidelæns ind i en cirkel og holde dem derinde. Jeg går med mavefornemmelsen og starter ‘blødt’ i Kia Stinger GT. 

Skarp indstyring, dap på speederen, kontrastyring og “gas, gas, gas”, som instruktøren får sagt en 6-7.000 gange over walkien. Det er stadigvæk min oplevelse, at det i Stinger GT er lettest at få bagenden ud på udramatisk vis. At holde den i cirklen mere end én omgang er en anden sag.

LÆS OGSÅ | Duel: Sport på to måder med ID.5 og Mustang Mach-E GT

Den er sværere at gribe, når momentummet ryger, fordi det kræver omdrejninger. Og fordi den er næsetung, er den heller ikke bleg for at understyre, hvis man kommer klodset ind til keglen. Jeg får Stinger rundt et par omgange – men det er svært. 

Jeg får dog heldigvis også lang line af instruktørerne og dermed lov til at holde højrefoden nede i en røgsky, når jeg ender den forkerte vej i cirklen. Et barnligt plaster på såret når det ikke går godt, og jeg snurrer om mig selv for 17. gang. 

Moment er Gud

Kia EV6 GT er som sagt sværere at få ud i en baghjulsudskridning. Er vippet med speederfoden bare en tand for stort, betaler man prisen med det samme i en hjernerystende hurtig piruette.

MEN… Når først den er inde i cirklen, er det altid tilstedeværende moment fra elmotoren på baghjulene alfa og omega. Der er ingen tøven og maksimalt moment altid, hvorfor udskridningerne er lettere at styre med speederen.

LÆS OGSÅ | Første tur: Polestar 2 BST Edition 270 for fuld smadder på Ascari

Med et skarpt øje for de inderste kegler i den brede cirkel, regulerer jeg konstant bagendens vinkel med min højrefod. Jeg arbejder også betragteligt mindre med rattet i EV6 GT, og før jeg ved af det har jeg været 1-2-3 gange rundt i ét, kontinuerligt drift.

Først når instruktøren siger “nice job, nice job” over walkien, mister jeg koncentrationen og snurrer rundt. Jeg fejrer bedriften ved at holde klampen i bund i en stor damp- og røgsky. Jeg gjorde det, og det var i elbilen, det lykkedes.

Sværere… men lettere?

Hvis man som novice vil lave en kvik baghjulsudskridning til trackday, er det de klassiske kræfter, man skal gå med. Med en stor kværn foran og træk på baghjulene kaster Kia Stinger GT glædeligt bagenden ud i kontrolleret udskridning, powerslide, drift eller hvad, man vil kalde det.

Vil man beskæftige sig mere indgående med den hellige drift i en bil med plader på, er elbilen og altså Kia EV6 GT det bedste bud. Det altid oplagte moment gør det sjovt at lege med, og er man forsigtig, kan man på blot en eftermiddag lære at føle sig en smule som Ken Block.


Kia EV6 GT

Motor: To elmotorer
Ydelse: 585 hk / 740 Nm
0-100 km/t: 3,5 sekunder
Tophastighed: 260 km/t
Forbrug: 20,6 kWh/100 kilometer
Rækkevidde: 424 kilometer
Ladekapacitet: 350 kW
Mål (L/B/H): 470/189/154 cm
Køreklar vægt: 
2.185 kilo
Bagagerumsvolumen: 
480 liter (plus 20 liter foran)
Prisgæt: 
550.000 kr. (EV6-priser er under udarbejdelse)


Kia Stinger GT 3,3 T-GDI

Motor: V6, 3.342 ccm, benzin
Ydelse: 370 hk / 510 Nm
0-100 km/t: 5,1 sek.
Tophastighed: 270 km/t
Forbrug: 9,5 km/l
Mål (L/B/H): 483/187/140 cm
Køreklar vægt: 
1.775 kilo
Bagagerumsvolumen: 
406 liter
Startpris: 859.000 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS