Test og anmeldelser

TEST: Kia Stinger – hurra for alt det ufornuftige

Af i Test og anmeldelser
Vild, voldsom og vidunderlig. Kia har givet sin stærkeste og mest omdiskuterede model en lille makeover, og koreanerne har heldigvis ikke pillet ved kernen i den 370 hk stærke Stinger.

Af: Morten Bek / d. 2. januar 2021

Kia er i fuld gang med elektrificeringen, men i et hjørne hos nogle Kia-forhandlere, hvor de færreste kunder vover sig over, står en bil, som er alt andet end elektrificeret. Stinger. Den store grand tourer er alt andet end grøn (den fås dog i neon-orange), og den udleder al den CO2, som Kia sparer med sine elektrificerede biler.

Stinger er gammeldags – som vi ka’ li’ det

Stinger er en gammeldags benzinsluger, som kræver store armbevægelser og et forholdsvis stort ego. Gammeldags på den måde, som mange savner. En stor, lav bil med markant design, V6-benzinmotor og en platform solidt forankret i baghjulstræk. Hurra for at den findes – og hurra for at 66 danskere har købt en Stinger, siden den kom til landet for tre år siden.

SE OGSÅ | Fuldfed Ford med 457 hk

De fleste af de 66 danskere med en Stinger i garagen, og de fleste andre europæiske kunder, har fravalgt de to nogenlunde fornuftige varianter, som er varianterne med 2,2-liters diesel (200 hk) og 2-liters benzinmotoren (245 hk). I stedet har de valgt Stinger GT med V6-turbomotoren på 3,3 liter med 366 hk. Når det skal være, så SKAL det være, virker det til.

Specifikationer

Kia Stinger GT

3,3 T-GDI

Motor: V6, 3.342 ccm, benzin

Ydelse: 370 hk / 

0-100 km/t: 5,4 sek.

Tophastighed: 270 km/t

Forbrug: 9,5 km/l

Startpris: 859.000 kr.

Den er fed, men hvorfor teste en bil, der var ny i 2017?

Hvor meget jeg end ville have svært ved at takke nej til teste en Stinger fra 2017, så er det ikke det, jeg gør her. Stinger har nemlig nyt at byde på, for den har fået et facelift – en makeover som vedrører designet, kabinen, sikkerhedsudstyret og motorprogrammet.

LÆS OGSÅ | Kias nye flagskib er en cool kolos

Kia har taget konsekvensen af de hidtidige Stinger-kunders lyster, og den faceliftede Stinger fås derfor kun med V6-motoren. Takket være et nyt udstødningssystem leverer turbomotoren nu 370 hk. I USA fås 2-liters benzinmotoren også i den faceliftede Stinger, og mellem den og V6’eren findes nu også en 2,5-liters benzinmotor med lige over 300 hk. Det er den omvendte verden, når amerikanerne kan købe svagere motorer, end vi kan i Europa.

Kia Stinger

Designet havde ikke brug for en makeover, for Stinger var fra starten det tætteste, vi (i Europa) kommer på en amerikansk muskelbil med fem døre. Den har ikke bare muskler under motorhjelmen, den har muskler i hele sit design. Så designerne har givet den en skånsom omgang med hjælp fra afdelingerne for lygter og hjul. Nye og mere avancerede LED-forlygter, nye LED-baglygter med en ubrudt lysbom på tværs og nye 19” alufælge skaber sammen med ændret forkofanger rammen om den synlige, udvendige del af faceliftet.

SE OGSÅ | VIDEO: Kæmpestor kinesisk elbil slår VW på flere punkter

Fast forankret i det faste førersæde, som er beklædt i nappalæder, udstyret med luftlommer som kan pustes op for at give støtte til lænden og i siderne, bemærker jeg en klar opgradering af materialekvaliteten. Panelernes beklædning og den meget større og bredere infotainmentskærm (fra 8 til nu 10,25”) gør oplevelsen mere speciel.

Skal du kun sidde i Stinger, eller skal du også ud at køre?

Jeg kan godt stige ud igen bare for at gå rundt om den, svælge i de muskuløse former og tænke på, hvor godt jeg synes Ceramic Silver-lakeringen passer til den store Kia, men jeg kan også rigtig, rigtig godt lide at køre den.

SE OGSÅ | Berner og venner uddeler håndmadder til de nyeste biler

What you see is what you get. Med Stinger får du præcis det, du forventer. Fasthed i affjedring og styretøj, tyngde i køreegenskaberne og en brusende 6-cylindret motor, som får farten til at stige alt for hurtigt til alt for høje hastigheder. Nævnte jeg, at Stinger først topper ved 270 km/t?

Stinger med V6’eren har her i Europa altid firehjulstræk. Men den er ingen kedelig leverpostejsbil af den grund (som en Audi A5 Sportback, men sig ikke til Audi, at jeg har sagt det). Den føles lidt tung, når de næsten 2 tons bil skal rundt i kurverne. Men husk at det her er en lav bil med et lavt tyngdepunkt. Selvom den vejer som en ret stor SUV, så ligger den som et bræt i svingene og bruger moment og sin faste, men ikke stive, affjedring til at bane sig vej som et godstog.

LÆS OGSÅ | BMW 4-serie med kontroversielt design overbeviser 

Det føles ikke altid forfinet og præcist. Skal styretøjet være mere præcist, hurtigere og ikke så tungt, må jeg anbefale den nye BMW 4-serie. Skal komforten være helt i top, må det blive en Mercedes-Benz C-Klasse med luftaffjedring. Men som grand tourer, som bilen til de lange stræk, hvor affjedring, støjniveau og styretøj skal emme af ro, får Stinger en høj karakter af mig.

Og V6-motoren?

Den 3,3 liter store V6’er har samme karakter som resten af bilen. Det er en 6-cylindret benzinmotor, som adskiller sig ganske meget fra eksempelvis række-6’eren på 3 liter i BMW M440i. Bestemt ikke mindre karakterfuld, men mere amerikansk i måden at tage omdrejninger på. Jeg kunne snydes til at tro, der ligger en V8’er under motorhjelmen, for motoren føles stor og mere doven end mange andre V6’ere.

Lyder det negativt? Det er en mild kritik, for motoren lyder kernesund, naturlig, mægtig og trækker jævnt og uden afbrydelser fra turboladeren. Den tager ikke omdrejninger så ustyrligt hurtigt som en BMW-motor. Til gengæld virker den heller ikke nær så turbopumpet.

Kia Stinger motor

Det lyder som en kærlighedserklæring?

Det er en kærlighedserklæring. Stinger er både gammeldags og moderne på en gang. Medrivende og alligevel så blid som dagen er lang på de lange motorvejsstræk. Jeg har været så heldig/uheldig at ramme en periode med mange nye plug-in hybrider i testflåden op til testen af Stinger.

SE OGSÅ | Så langt kører en plug-in hybrid i virkeligheden

PHEV’erne triller fint af sted på strøm og lader som om, de virkelig sparer på benzinen, men de er næsten lige så tunge som Stinger GT og leverer ikke en brændstoføkonomi, der er meget bedre, hvis de ikke konstant lades op. Så det er en befrielse at få lov at sætte sig bag rattet af en muskelbil, som er så direkte og lige til – og så politisk ukorrekt.

Der bliver ikke hundredevis af nye Stinger-ejere i Danmark, fordi den har fået et facelift. Men alene det at Kia producerer den, sælger den og tydeligvis går nok op i den til at udvikle den er en endnu større befrielse.

Hvad skal sådan en voldsom Kia koste?

Er det virkelig nødvendigt at snakke om penge? Den faceliftede Stinger er så frisk en nyhed i Danmark, at de endelige specifikationer og den endelige pris endnu ikke er på plads. Før faceliftet startede Stinger ved 600.000 kr. Men det var for den 4-cylindrede med 245 hk, og mens den 6-cylindrede længe har stået som udsolgt, så vil jeg tro, der skal lægges i omegnen af 150.-200.000 kr. til de 600.000 kr. for at få prisen på den faceliftede Stinger GT med 370 hk.

LÆS OGSÅ | Audi A6 og BMW 5-serie som plug-in følger strømmen

Der er intet fornuftigt ved Stinger GT, og der er intet fornuftigt over prisen. Den voldsomme bil er et flagskib og en kransekagefigur. En opretstående langefinger til elektrificeringen (Kia kan godt finde ud af at gøre grin med sig selv). For de få heldige/ufornuftige er den alle pengene værd.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.