Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Første generation af elbilerne fra Stellantis-koncernen er på nogle væsentlige punkter bagud på point i forhold til konkurrenterne.
Peugeot e-208 og e-2008, Citroën ë-C4, DS 3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-e og Mokka-e har en elmotor med en mild ydelse på 136 hk, og batteriet på 50 kWh leverer en WLTP-rækkevidde op til 340 kilometer, som under mange betingelser er meget lavere.
LÆS OGSÅ: Test: DS 3 Crossback E-Tense – en fransk charmør på el
Til daglig brug er det okay, men til længere ture er rækkevidden for kort og kræfterne kun lige tilstrækkelige.
En stærkere elmotor med 156 hk og et langt mere effektivt batteri, som med 54 kWh kun er marginalt større, er på vej i Jeep Avenger, Peugeot E-308 og Opel Astra-e, men den nye “pakke” er allerede på vej i nogle af de eksisterende elbiler.
Med faceliftet af DS 3 Crossback, hvor den lille crossover er omdøbt til bare at hedde DS 3, står det klart, at de ældre modeller med 136 hk og 50 kWh-batteri løbende opgraderes til samme stand som de kommende helt nye modeller som Peugeot E-308.
De første to eksisterende elbiler med den nye elmotor og det nye batteri er Opel Mokka-e og altså DS 3 E-Tense. I Opel Mokka-e er det sket som en ændring ved modelårsskiftet, mens det i DS 3 falder sammen med en større opgradering.
LÆS OGSÅ: Duel: Konkurrencen mellem VW ID.3 og Opel Mokka-e er ikke tæt
DS 3 i alle udgaver – benzin, diesel og el – har fået en mere kantet front med høje LED-kørelys, de såkaldte Light Veils, som første gang er set på den faceliftede DS 7. Dertil har den bl.a. fået nyt infotainmentsystem med 10,3″ touchscreen.
Al indmaden i DS 3 E-Tense er ny. Elmotoren med 156 hk er ny og 20 hk stærkere, gearkassen er ny og batteriet er nyt. Ved første blik er der intet revolutionerende over den nye drivlinje, men et kig på forbruget, som vi opgør i, hvor mange kWh der skal til at køre 100 kilometer, er der grund til at spærre øjnene op.
I gennemsnit, målt efter den gældende WLTP-norm, bruger DS 3 E-Tense kun 12,6 kWh for hver 100 kilometer. Det er en voldsom reduktion i forbruget på mere end 25 procent.
Det er med til at give en langt bedre rækkevidde end før. DS 3 E-Tense har en WLTP-rækkevidde på 402 kilometer mod før-facelift-versionens 340 kilometer. I forhold til et batteri på 54 kWh (anvendelig kapacitet: 50,8 kWh) er det en meget overbevisende rækkevidde.
LÆS OGSÅ: Test: Citroën ë-C4 er forførende frankofil
Den fornyede DS 3 kan allerede fra i morgen bestilles i Frankrig, mens importøren i Danmark endnu ikke kan melde om modelprogram og lanceringstidspunkt.
Nyheden om den faceliftede DS 3 E-Tense er i sig selv vigtig. Den varsler nye drivlinjer til de ældre elbiler fra Stellantis, som Peugeot e-2008 og Citroën ë-C4 – som kun kan betegnes som en stor opgradering.
Med den nye drivlinje vil alle elbilerne potentielt få en rækkevidde på mindst 400 kilometer.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.