Test og anmeldelser

TEST: Citroën ë-C4 er forførende frankofil

Af i Test og anmeldelser
Den elektriske ë-C4 er en Citroën, som Citroën er bedst. Den er både smørblød og skæv men også vellykket til en grad, at den kan bide skeer med VW ID.3. Den lades dog i stikken på ét punkt. Læs hvilket, når vi tester Citroën ë-C4.

Af: Simon Hallenslev / d. 13. juni 2021

På papiret trykker Citroën ë-C4 på alle de rigtige knapper. Det er ikke bare en moderne og nutidig elbil, det er Gudhjælpemig også en højbenet crossover med coupé former – præcist som flertallet kan lide deres biler fortiden.

Alligevel kommer der til at være folk, der rynker på næsen af ë-C4. Måske fordi den er fransk. Måske fordi den er særegen i sit udtryk. Begge ting er muligt. Begge ting er unfair.

For tiden med middelmådige franske biler er passé, og mens det særegne udseende for evigt vil være en smagssag, skal vi huske, at offentligheden også dømte den første Citroën DS ude for at være for grimme, og den er i dag én af de største franske klassikere. Vi giver den en fair chance, når vi tester den elektriske Citroën ë-C4, her.

Citroën ë-C4

Motor: Elektrisk

Batteristørrelse: 50 kWh

Ydelse: 136 hk

0-100 km/t: 9,7 sek.

Tophastighed: 150 km/t

Rækkevidde: 250 km (WLTP)

Startpris: 249.990 kr.

(C4 starter fra 199.990 kr.)

Byens blødeste baguette

Lad os lige blive ved den gamle Citroën DS. En bil så blød den i mange år var foretrukken kamerabil til film og sportsbegivenheder, fordi ingen anden bil kunne holde kameraet mere stille end DS på alle slags underlag. Jeg er overbevist om, at Citroën har luret i de interne historiebøger om DS, da de udviklede ë-C4.

Citroën ë-C4 har ingen skrøbelig hydropneumatisk undervogn som DS. Alligevel er den blødere end den blødeste bolledej i byen – og hold op, det er befriende. Bilen opfører sig som et flyvende tæppe, og hurtigt glemmer man helt at tage farten af over fartbump, fordi ë-C4 bare svupper over dem. Det illustrerede jeg blandt andet på Bilbasens Instagram med et fyldt glas vand på en brolagt vej.

LÆS OGSÅ | TEST: Peugeot e-208 gør overgangen til elbil let

Selvom forklaringen ikke er hydropneumatisk undervogn som i DS, har Citroën optaget 20 patenter i udviklingen af undervognen til ë-C4. Udover de konventionelle støddæmpere, som ë-C4 også har, er der på hver støddæmper to hydrauliske dæmpere, der sikrer silkeblød komfort.

Følelsen af at køre et flyvende tæppe skyldes også styretøjet, der er tilsvarende blødt. Her er tæt på ingen føling med forhjulene, men til gengæld kan man lave en trepunktsvending med lillefingeren. Det er gennemtrængende blødt, og undervognen krænger også ad Pommern til i sving. Men fordi ë-C4 går all-in på blødhed og komfort, gør det mig reelt ingenting.

Citroën siger ’Shh

Hvis du kan lide køreture i stilhed, er Citroën ë-C4 noget for dig. Den er absolut en af de mest støjsvage mellemstore elbiler, der kan købes lige nu. Både Kia e-Niro og VW ID.3 må se sig slået med længder af den franske finurlighed, når det kommer til at holde vind- og vejstøj ude af kabinen.

Også elmotoren er ganske tyst. Det tænker man, er selvskrevet, når man har med elmotorer at gøre, men her har Audi e-tron en karakteristisk elektrisk summende og/eller pivende lyd, der er irriterende i længden.

LÆS OGSÅ | TEST: DS 3 Crossback – en fransk charmør på el

Foruden elmotoren er batteri og teknik hentet fra Stellantis-koncernens mindre modeller. Citroën ë-C4 deler således teknik med Peugeot e-208, og hvor ë-C4 både syner større og er betragteligt mere rummelig, er den faktisk lettere end den lille e-208. Citroën ë-C4 vejer pænt ind på 1516 kg, hvilket er 44 kg lettere end Peugeot’en.

Citroën har også pillet lidt ved opsætningen af teknikken. Accelerationen fra 0 til 100 km/t er neddroslet 1,6 sekunder fra Peugeot e-208, så ë-C4 nu gør det på 9,7 sekunder. Det er måske et lidt sjovt valg, nu den er lettere. Til gengæld har Citroën rettet op på den lidt for svampede bremsepedal i e-208, hvorfor man i ë-C4 på lettere facon laver en præcis og behagelig nedbremsning.

Rækker rækkevidden?

Tja. Citroën ë-C4 ligger ikke underligt ganske tæt på Peugeot e-208 og Opel Corsa-e, når det kommer til rækkevidden. Efter WLTP-standard er den opgivet til 347 km, hvilket er okay uden at være prangende.

I virkelighedens verden er det mere i nærheden af 240 km, og ligesom så mange andre elbiler, er motorvejshastigheder ubarmhjertig ved rækkevidden. Citroën ë-C4 råder lidt bod på dette med 100 kW-hurtigladning som standard, hvorfor man hurtigt får toppet op, når de 240 km er kørt.

En spoiler i synet

Den førnævnte særegenhed i bilens udvendige design, giver lidt udfordringer i kabinen. Udsynet bagtil er ret ringe. Den sjove hækspoiler deler bagruden i to, og når man kigger bagud, føles det lidt som at se ud af en postkasse. Bakkamera er derfor at fortrække, men kommer kun som standardudstyr i ’Shine’, der starter ved 314.990 kr.

Særegenheden følger med ind i kabinen men på en mere afdæmpet og fransk finurlig facon. Her er lidt sjove kanter og former, der gør kabinen anderledes uden at være decideret outreret. Der er fysiske knapper til klimaanlægget, så man ikke skal fedte med baguettefingrene på skærmen under kørsel.

LÆS OGSÅ | TEST: Er Opel Corsa bedre uden benzin?

Materialerne i kabinen er generelt velvalgte. Selvom det er plastik, er det hentet fra Stellantis koncernens øvre hylder, hvorfor det er blødt og fint at røre ved. Der er kun et stykke pianolakeret plastik i midterkonsollen, som er hårdt og særdeles ridse-modtagelig.

Og så er der gearvælgeren, der er en historie for sig. På den dårlige måde. Den lille trykknap lever mere eller mindre sit eget liv, hvilket gør en hurtig trepunktsvending til et irritationsmoment. Jeg forventer hurtig respons, når jeg skal fra R til D. Men gearknappen skal trykkes og holdes, og det er irriterende i længden.

Skærm, plads og franske finurligheder

Lad os blive i kabinen lidt endnu. Biler fra Stellantis, eller det tidligere PSA, har haft en tendens til at irritere mig på skærmfronten. Her løfter ë-C4 sig, ved at have fået godt styr på trykfølsomheden. Og selvom både opløsning og styresystem er set bedre, slår franskmanden stadig storkonkurrenten VW ID.3.

VW ID.3 tager dog til genmæle på hoved- og knæplads. Citroën ë-C4 er stadig ret rummelig, og kan medtage to voksne passagerer bagtil med snilde. Bagagerummet pakker pæne 380 liter, hvilket er uændret fra C4 som benzin- eller diesel. Under gulvet i bagagerummet er der god opbevaringsplads til ladekabler, hvilket er smart, når nu man slæber rundt på den slags.

Og apropos smart. Så findes der i passagersiden en fransk finurlighed, der gør langturene lækre. En lille skuffe til en iPad samt en holder, hvori ens iPad let klikkes i, når det medfølgende cover bruges. Vildt godt tænkt, fordi der nu kan streames i timevis uden passageren får trætte arme.

Jeg mangler én ting

Og det er valgmuligheder i batteripakken. På batteri-, motor- og teknikfronten er Citroën ë-C4 såre simpel, og her er ingen valgmuligheder. Der er et 50 kWh batteri, og det må man tage eller lade være. Jeg gad godt, at man havde kunne vælge ë-C4 med en batteripakke, der var et nummer større.

Det lugter lidt for meget af budgetmaksimering, at ë-C4 skal dele al sin teknik med Stellantis-koncernens minielbiler, og det er synd. Giv Citroën ë-C4 sit eget liv – for jeg er sikker på, den kan bære det! Citroën ë-C4 er nemlig ikke alene en ret vellykket bil. Den er også pænt prissat, da den starter ved bare 249.990 kr. Hvilket er meget bil for pengene.

SE OGSÅ | VIDEO: Berner tester Citroën ë-C4 – Citroën i stedet for VW?

Prisen kan både VW ID.3 og Kia e-Niro godt hamle op med, da de starter ved henholdsvis 249.995 kr. og 269.900 kr. Det gør dog ikke prisen mindre pæn. Problemet er, at begge disse modeller har valgmuligheder, når det kommer til batteripakke. Dermed lades ë-C4 lidt i stikken, fordi der med garanti findes kunder, for hvem 240 km i rækkevidde ikke er nok.

Citroën ë-C4 slipper afsted med sin særegenhed og sine finurligheder. Det er befriende, at Citroën er gået all-in på komfort og skæve løsninger ligesom i gamle dage. Kan du leve med rækkevidden, skal du give den en chance, før du vælger en VW ID.3. Jeg siger ikke, den med garanti er noget for dig, men hvis du besidder bare skyggen af frankofili, kan den give dig noget, konkurrenterne ikke kan.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.