Kategorier
Elektrisk Nyheder

Batterirevolution hos Stellantis

Faceliftet DS 3 og Opel Mokka-e er først med et langt mere effektivt batteri på 54 kWh, en ny elmotor med 156 hk – og rækkevidde over 400 km.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Første generation af elbilerne fra Stellantis-koncernen er på nogle væsentlige punkter bagud på point i forhold til konkurrenterne.

Peugeot e-208 og e-2008, Citroën ë-C4, DS 3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-e og Mokka-e har en elmotor med en mild ydelse på 136 hk, og batteriet på 50 kWh leverer en WLTP-rækkevidde op til 340 kilometer, som under mange betingelser er meget lavere.

LÆS OGSÅ: Test: DS 3 Crossback E-Tense – en fransk charmør på el

Til daglig brug er det okay, men til længere ture er rækkevidden for kort og kræfterne kun lige tilstrækkelige.

En stærkere elmotor med 156 hk og et langt mere effektivt batteri, som med 54 kWh kun er marginalt større, er på vej i Jeep Avenger, Peugeot E-308 og Opel Astra-e, men den nye “pakke” er allerede på vej i nogle af de eksisterende elbiler.

DS 3 har smidt Crossback-navnet og kommer med de høje LED-kørelys fra DS 7. Med nyt batteri og ny elmotor kører el-versionen markant længere end før

Ny front med mere kant til DS 3

Med faceliftet af DS 3 Crossback, hvor den lille crossover er omdøbt til bare at hedde DS 3, står det klart, at de ældre modeller med 136 hk og 50 kWh-batteri løbende opgraderes til samme stand som de kommende helt nye modeller som Peugeot E-308.

De første to eksisterende elbiler med den nye elmotor og det nye batteri er Opel Mokka-e og altså DS 3 E-Tense. I Opel Mokka-e er det sket som en ændring ved modelårsskiftet, mens det i DS 3 falder sammen med en større opgradering.

LÆS OGSÅ: Duel: Konkurrencen mellem VW ID.3 og Opel Mokka-e er ikke tæt

DS 3 i alle udgaver – benzin, diesel og el – har fået en mere kantet front med høje LED-kørelys, de såkaldte Light Veils, som første gang er set på den faceliftede DS 7. Dertil har den bl.a. fået nyt infotainmentsystem med 10,3″ touchscreen.

Meget lavere kWh-forbrug med nyt batteri

Al indmaden i DS 3 E-Tense er ny. Elmotoren med 156 hk er ny og 20 hk stærkere, gearkassen er ny og batteriet er nyt. Ved første blik er der intet revolutionerende over den nye drivlinje, men et kig på forbruget, som vi opgør i, hvor mange kWh der skal til at køre 100 kilometer, er der grund til at spærre øjnene op.

I gennemsnit, målt efter den gældende WLTP-norm, bruger DS 3 E-Tense kun 12,6 kWh for hver 100 kilometer. Det er en voldsom reduktion i forbruget på mere end 25 procent.

Hvornår DS 3 kommer til Danmark, kan den danske importør endnu ikke sige

Det er med til at give en langt bedre rækkevidde end før. DS 3 E-Tense har en WLTP-rækkevidde på 402 kilometer mod før-facelift-versionens 340 kilometer. I forhold til et batteri på 54 kWh (anvendelig kapacitet: 50,8 kWh) er det en meget overbevisende rækkevidde.

LÆS OGSÅ: Test: Citroën ë-C4 er forførende frankofil

Den fornyede DS 3 kan allerede fra i morgen bestilles i Frankrig, mens importøren i Danmark endnu ikke kan melde om modelprogram og lanceringstidspunkt.

Nyheden om den faceliftede DS 3 E-Tense er i sig selv vigtig. Den varsler nye drivlinjer til de ældre elbiler fra Stellantis, som Peugeot e-2008 og Citroën ë-C4 – som kun kan betegnes som en stor opgradering.

Med den nye drivlinje vil alle elbilerne potentielt få en rækkevidde på mindst 400 kilometer.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.