Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Du burde nok privatlease en Volkswagen T-Roc eller en ID.3. Men der sidder en lille djævel på skulderen, som synes, du skal lade være at lytte til fornuften. Den lille djævel ved nemlig, at du kan privatlease en meget sjovere bil hos Volkswagen – og at du samtidig kan spare penge! Så er der jo alligevel fornuft indblandet.
Det er Polo GTI, der er den meget sjovere bil til en lavere pris. Og den er vitterligt meget sjovere, for Polo GTI er ikke bare hurtig, men også glad for sving og glad for at lave andet end bare at pendle, køre i supermarkedet og holde i carporten.
LÆS OGSÅ | Volkswagen går elektrisk med GTI
Polo GTI har 207 hk, og den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse (DSG) med syv trin kyler geartrin ind hurtigere, end man kan nå at blinke. På 6,5 sekunder når du 100 km/t i den kompakte GTI, og det blegner – næsten – ved siden af den månedlige ydelse på privatleasing: 2.345 kr.
2.345 kr. om måneden. Det er en ydelse, der er lavere end ydelsen på en Renault Clio med 90 hk og basisudstyr. Der må være noget skrevet med småt. Tjah, det afhænger af, hvad det er for en leasingaftale, du er ude efter. Polo GTI-leasingaftalen løber (desværre) kun 12 måneder, mens Clio-leasingaftalen løber helt op til 48 måneder. Tænk på det som 12 måneder, hvor du kan have det rigtig sjovt.
De 12 måneder i selskab med Polo GTI ender med kun at koste dig 43.740 kr. Det er den samlede udgift, som inkluderer en engangsydelse på 15.000 kr. Der er også en anden vej ind, hvis 15.000 kr. virker afskrækkende. Så kan du i stedet nøjes med at lægge 5.000 kr. i engangsydelse og derefter 3.195 kr. om måneden. Efter 12 måneder har den samlede betaling været lidt højere, men ikke meget: 43.940 kr.
Der er 10.000 km med i aftalen. Det kan ende med at blive for få kilometer, hvis du både pendler i Polo GTI og morer dig ved at køre lange omveje i weekenden. For 300 kr. om måneden er der 15.000 km med i aftalen – i alt 3.600 kr. mere i hele aftalens løbetid.
LÆS OGSÅ | VW ID.3 GTX klar med op til 326 hk
Polo GTI kommer som standard i hvid eller lysegrå (metallak kan tilvælges), og den kører som standard med 17″ alufælge, adaptive matrix-LED-forlygter, digital instrumentering, adaptiv fartpilot, infotainment med touchscreen, automatisk klimaanlæg med to zoner, regnsensor, sædevarme foran, køreprofil-indstillinger og det klassiske GTI-indtræk med ternet mønster.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.