Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Duel: Har Toyota BZ4X noget på Hyundai Ioniq 5?

Det går stærkt i bilindustrien. Går det også så stærkt, at en spritny Toyota BZ4X kan løbe Hyundai Ioniq 5 over ende? Vi sætter dem mod hinanden.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Hyundai Ioniq 5 så dagens lys i 2021 og imponerede raskt væk alle, der fik fingrene i den – mig selv inkluderet. Jeg kaldte den for den bedste elbil i oktober 2021 og kun én måned efter den udmelding, løb den kantede retrofætter med titlen som Årets Bil i Danmark.

I bilindustrien løber vandet hurtigere under broen end mange steder og særligt efter tilkomsten af elbilerne, hvor teknologien udvikler sig nærmest dag for dag.

Går det så stærkt, at Hyundai Ioniq 5 allerede er løbet over ende? I denne duel sætter jeg Hyundai Ioniq 5 op mod Toyota BZ4X, den første dedikerede elbil fra verdens største bilproducent, og får syn for sagen.

Hvordan kører de?

Elefanten i rummet

Før duellen rigtigt går i gang, er jeg nødt til at addressere den store, lyserøde elefant i rummet.Toyota BZ4X har fået en hård medfart i motorpressen, hvor også min gode kollega Morten Bek har haft den under kyndig behandling.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota BZ4X falder til jorden med et brag

Kritikpunktet er et højt forbrug og en kort rækkevidde, hvilket også er noget, jeg oplever. I den uge, hvor jeg har BZ4X på matriklen, er det tilmed ekstra koldt, og på en frostkold morgen med 6 minusgrader og klimaanlægget på arbejde, anslår japaneren 190 km i rækkevidde med 100 procent på.

Toyota BZ4X kalkulerer både med temperatur og kørselsmønster, og 190 km er givetvis til den konservative side. Med 418 km, som testbilen med firehjulstræk er opgivet til, er det dog stadig alt, alt for ringe, og selv med 100 km i buffer, er Hyundai Ioniq 5 den væsentligt overlegen.

LÆS OGSÅ | Test: Tag bare Hyundai Ioniq 5 med over 300 hk, hvis du har lyst – og kan finde en

Bevares, Hyundai Ioniq 5 testbilen er en Long Range. Den har større batteri, træk på to hjul og en opgivet rækkevidde på 507 km – 46 km mere end BZ4X. Sammenholdt med, hvad duellanterne er opgivet til, skyder Ioniq 5 bare betragteligt mindre forkert, trods den også er hæmmet af kulden.

Med blandet kørsel i koldt klima tør jeg ingenlunde sætte en prik på kortet, der er mere end 230 km væk i BZ4X. I Ioniq 5 kommer man tættere på 350 km.

Hvordan kører de faktisk?

Med elefanten addresseret, kan jeg komme lidt videre og starte med, hvordan duellanterne faktisk kører. Her er der korte svar godt, men forskelligt. Ved duellens begyndelse ved jeg, hvad jeg skan forvente af Hyundai Ioniq 5, mens jeg bliver positivt overrasket over Toyota BZ4X.

Selvom BZ4X har faktiske offroad-kundskaber, som Bek også har afdækket her, kører den ikke som det 2,5 tons tunge terrændrøn, den er. Særligt styretøjet er jeg pjattet med, da det er til den tunge side og virkelig velafstemt til undervognens forholdsvist kontante facon.

Et godt styretøj, der passer til undervognen, det er, hvad der skal til for at få en bil i balance på landevejen, og dét har Toyota ramt godt. Sammenlignet med Hyundai Ioniq 5, opleves undervognen på BZ4X mere kontant, men uden at den nogensinde bliver ukomfortabel.

LÆS OGSÅ | Duel: Nissan Ariya udfordrer favoritten Skoda Enyaq

Det svært at finde en undervogn, der er mindre kontant end den, som Ioniq 5 kører på. Den er overvejende blød med et dertilhørende slapt styretøj, der er blottet for følelse med forhjulene. Hyundai Ioniq 5 er dejligt komfortabel, når man cruiser roligt rundt, her særligt på motorvejen, hvor retningsstabiliteten er en force. Dynamik skal man dog se langt efter.

Komforten i Hyundai Ioniq 5 rækker også ind i støjniveauet, hvor den er mærkbart bedre isoleret end Toyota BZ4X ved højere hastigheder. Her både i form af vind- og vejstøj.

Hvordan er kabinerne

Kuriøs koreaner

Kabinen i Hyundai Ioniq 5 er kuriøs, fordi den blander nogle sjove stilretninger. Her er både en følelse af noget retro samt noget moderne minimalisme, og det fungerer godt sammen. Udtrykket er rent, og alligevel er kabinens funktioner lette at såvel finde som at forstå, når man kører.

Dertil kommer, at materialekvaliteten bare er i orden. Der er imponerende langt mellem stykker med billigt plastik; fra knæhøjde og opefter er der kun blødt beklædte paneler. Dette krydres med knapper i køligt aluminium, hvilket gør, at man generelt sidder tilbage med en følelse af, at kabinen er dyrt udført.

Jævn japaner

Hvor Toyota er kendt for kabiner med funktionaliteten i top, er de sjældent kendt for at være sprudlende eller spraglede. Derfor er opsætningen i BZ4X nærmest halsbrækkende moderne efter Toyota-standarder – men det spiller! Der er noget Peugeot over måden, man i førersædet er trukket tilbage fra instrumenteringen, som man aflæser ved at kigge over et lille rat.

Grunden til, at jeg alligevel kalder BZ4X for jævn, er på grund af materialekvaliteten. Kabinen er besat af sort og dunkel plast i meget varierende kvalitet. I kontrast til Ioniq 5 findes de billige plastpaneler i BZ4X helt oppe på dørsiderne, hvilket giver en finish, der ikke er mere end jævn.

Det digitale

Jeg har altid været efter infotainmentskærmen og -systemet i Hyundai Ioniq 5, og det er kun fair, at jeg er det igen i denne omgang. For Toyota har nemlig rystet et aldeles fremragende system ud af ærmet, som oven i købet er lagt på en lækker skærm og derfor efterlader Hyundai i støvet.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia EV6 og Skoda Enyaq er ikke folkefavoritter for sjov

Det er først her, at aldersforskellen på de to for alvor viser sig. Hyundai Ioniq 5 har, som nævnt, aldrig været klasseledende på sin infotainment, men virker i denne duel nærmest gammeldags. Toyota BZ4X er velsignet med et virkeligt moderne og veludført system, der er en fryd at benytte.

Hvad med pladsen?

Selvom Toyota BZ4X er fint rummelig, er det i Hyundai Ioniq 5, man får mest plads. Det være sig både i bagagerummet, hvor man får flotte 527 mod 452 liter i BZ4X. Den massive akselafstand på tre meter i Ioniq 5 gør det også svært for BZ4X at konkurrere på benplads, selvom der er egentlig er rigeligt af den.

På hovedpladsen kommer man til kort på bagsædet af BZ4X, hvis man måler mere end 1,85 meter i længden, hvor issen støder på hovedbeklædning. Her er der lidt højere til loftet i Ioniq 5.

Priser og udstyr

Priserne følges ad

Med tilsvarende størrelser batterier, 77 kWh i Ioniq 5 og 71,4 kWh i BZ4X, følges priserne på de to duellanter ad. Indgangsvarianten Hyundai Ioniq 5 Essential fås fra 399.995 kr. mens indgangsvarianten Toyota BZ4X Essential starter i 397.990 kr. Her fås LED-lygter, bakkamera, varme i forsæderne og adaptiv fartpilot som standard i begge.

Dernæst kommer Hyundai Ioniq 5 Advanced, der starter i 435.995 kr. mod den lidt billigere Toyota BZ4X Active, der starter i 419.995 kr. Først her kommer BZ4X med det førnævnte 12,4” infotainmentsystem, mens Ioniq 5 Advanced får head-up display.

I dette mellemtrin kommer også elbetjent bagklap i begge samt en hulens masse trim, der gør kabinerne lidt lækrere. Generelt vil jeg sige, at Advanced og Active er de udstyrsniveauer, man bør gå efter i duellanterne.

LÆS OGSÅ | Duel: MG4 og Renault Megane E-Tech er ikke så tætte som forventet

Man kan også flotte sig med Hyundai Ioniq 5 Ultimate til 464.995 kr. eller Toyota BZ4X Executive til 459.990 kr. Her begynder luksus-liret at vælte ind med udstyr som ventilation i forsæder, varme i bagsæder, panoramaglastag og velspillende lydanlæg fra henholdsvis Bose og JBL.

Elefanten skygger

Jeg lagde anmeldelsen ud med at adressere elefanten i rummet og selv derefter, bliver den ved at skygge. Det er hulens svært at se ud over, at forbrug og rækkevidde er så skævt, som det er i Toyota BZ4X. Det må også være svært at leve med, hvis man har givet 400.000 kr. for en moderne elbil.

Skal jeg, med alt mit væsen, forsøge at se udover denne ret massive akilleshæl i BZ4X, har den så absolut flere ting kørende for sig. Toyota BZ4X kører godt, kabineopsætningen er spændende, og så er den langt foran Ioniq 5 på skærme og infotainment.

Alligevel ville jeg ikke vælge den over Hyundai Ioniq 5, som stadig er i topform til at udkonkurrere nytilkomne elektriske konkurrenter. Ioniq 5 har stadig styr på rækkevidden, har en stadigt mere lækker kabine med mere plads og er dertil et virkeligt komfortabelt bekendtskab. Hyundai Ioniq 5 er ikke løbet over ende – heller ikke af Toyota BZ4X.


Hyundai Ioniq 5 LR RWD Ultimate

Motor: Elmotor (Bag)
Ydelse: 229 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 7,4 sekunder
Tophastighed: 185 km/t
Batteristørrelse: 77,4 kWh
Forbrug: 17 kWh/100 kilometer
Rækkevidde: 507 kilometer
Ladehastighed: Op til 350 kW
Mål (L/B/H): 
464/189/164 cm
Køreklar vægt: 
1.935 kilo
Bagagerumsvolumen: 
587 liter
Pris: 
464.995 kr. (Ioniq 5 fås fra 374.995 kr.)


Toyota BZ4X AWD Active Design 

Motor: To elmotorer
Ydelse: 218 hk / 336 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 14,4 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 71,4 kWh
Rækkevidde: 418 kilometer
Ladekapacitet: Op til 150 kW
Mål (L/B/H): 469/186/160 cm
Køreklar vægt: 2.550 kilo
Bagagerumsvolumen: 452 liter
Pris: 460.990 kr. (BZ4X fås fra 397.990 kr.)

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.