Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Duel: Hvor ens er Peugeot 308 Hybrid og DS 4 E-Tense?

De er to alen af samme stykke, Peugeot 308 Hybrid og DS 4 E-Tense – i hvert fald på papiret. Hvordan ser det ud, når man sætter de franske fætre mod hinanden?

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Skæbnen vil have det, at Peugeots testbil bliver påkørt til Copenhagen Historic Grand Prix og sat ud af spil aftenen inden, dueltesten skal stå.

Derfor tager dueltesten sit udgangspunkt på Roskilde Dyrskueplads, hvorfra Peugeot-forhandleren Vejlebo & Larsen ligger en spytklat fra. De har stillet en demobil til rådighed et par dage, så DS 4 får den konkurrence, den fortjener. Det er altså ikke almen praksis, at vi kører med reklamebiler, når vi tester.

Hvor ens er de to i teknikken, køreoplevelsen og praktikken? Der er dét, jeg ser nærmere på, når jeg sætter Peugeot 308 Hybrid mod DS 4 E-Tense.


Peugeot 308 Hybrid

Motor: R4, 1.598 cm2, benzin + elmotor
Ydelse: 180 hk / 360 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 90,9 km/l
CO2-udledning: 
25 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 68 kilometer
Mål (L/B/H): 437/185/144 cm
Køreklar vægt: 1.578 kilo
Bagagerumsvolumen: 
361-1.271 liter
Startpris: 389.990 kr.


DS 4 E-Tense

Motor: R4, 1.598 cm2, benzin + elmotor
Ydelse: 225 hk / 360 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 233 km/t
Forbrug: 76,9 km/l
CO2-udledning: 
30 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 60 kilometer
Mål (L/B/H): 440/186/147 cm
Køreklar vægt: 1.628 kilo
Bagagerumsvolumen: 
390-1.190 liter
Startpris: 390.000 kr.


Lidt af det, de deler

Under de kantede og designdrevne linjer, der fylder meget på både Peugeot 308 og DS 4, gemmer sig den samme platform. Det er den ikke så mundrette ‘EMP2 V3’-platform, som er udviklet af PSA, men i dag produceres af den store Stellantis-koncern. 

Den er modulær, hvorfor bilerne, der er bygget på den, kan variere i størrelse, ligesom de også kan køre med både fossile drivlinjer samt helt eller delvist elektrificerede drivlinjer. I øjeblikket er det Opel Astra, Citroën C5X og de to duellanter, der kører på denne platform.

LÆS OGSÅ | Test: DS 4 er til dig, som tør lidt mere

Peugeot 308 holder endnu fast i det traditionelle og kan fås med en 130 hk diesel- og benzinmotor. DS 4 fås kun med plug-in hybriddrivlinje med 13,2 kWh og en ydelse på 225 hk. Peugeot 308 fås naturligvis med samme drivlinje – dog både med 180 og 225 hk.

Vil man have 308 Hybrid med 225 hk, efterlader Peugeot ikke en med mange valgmuligheder. Det er kun den topudstyrede GT, der fås med den opsætning, og her koster den 475.990 kr. DS 4 fås fra 408.000 kr. med den samme drivlinje.

Skal DS 4 have samme mængde udstyr som 308 GT med adaptiv fartpilot, LED-Matrix forlygter, elektrisk bagklap, 180-graders bakkamera, ratvarme og jeg skal komme efter dig, sniger den sig op 438.000 kr. i ‘Performance Line Pack’.

De ovennævnte priser er 2023-priser, og hvis du er hurtig, er der hos DS endnu biler til omgående levering til 2022-priser. Her starter DS 4 i 390.000 kr. med samme 225 hk PHEV-drivlinje.

Franskmænd med forskelligt ophav

Samme koncern, samme platform. Alligevel er de to duellanter bygget to forskellige steder. Peugeot 308 er tro mod sit franske ophav, og bliver bygget i Mulhouse, hvor Peugeot har været aktive siden 60’erne. DS 4 bliver derimod bygget på Opel-fabrikken i Rüsselheim.

LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 308 SW Hybrid er godt skruet sammen til familien

Og hvad betyder det så, tænker du? Heldigvis ikke noget! Byggekvaliteten er af samme, høje kaliber i de to duellanter, hvilket særligt mærkes i kabinerne. Kvaliteten af plastmaterialer er generelt virkelig god og daler først, når man kommer under knæhøjde. Her er ingen knirken eller knasen.

Kørepositionerne er ikke så ens men begge til UG. I DS 4 holdes crossover-traditionerne i hævd, hvorfor man sidder en smule højere. I 308 er det de klassiske Peugeot-dyder, hvor kabinen er sat op på fransk facon. Det lille rat, som man ser henover for at kigge på 3D-instrumenteringen, bidrager til en mere sportslig følelse sammen med den lavere køreposition.

DS 4 trumfer med en højere følelse af eksklusivitet, hvilket primært er båret af det alcantara-beklædte instrumentbord og kølige knapper i midterkonsollen. Det er standardudstyr, og får kabinen i 308 til at virke mere ‘hverdagsagtig’.

Den store forskel

Den største forskel mellem Peugeot 308 Hybrid og DS 4 E-Tense viser sig, når man kommer bag rattet. Her bliver de nærmest hinandens modsætninger på trods af den delte platform. 

LÆS OGSÅ | Duel: Ny Kia Niro PHEV har (næsten) styr på Renault Captur E-Tech

I tråd med den lave køreposition og det lille rat er køreoplevelsen i Peugeot 308 Hybrid såvel sjov som indlevende. Undervognen er til den kontante side, hvilket betyder, at den står plant ind og ud af landevejens kurver. Vægten i rattet er meget hastighedsafhængigt og bliver tungt, når man kommer op i fart. Det bidrager til indlevelsen på landevejen, uden at det bliver kunstigt.

I den helt anden grøft finder man DS 4 E-Tense, der er indbegrebet af blød og behagelig. Undervognen er sat op til komfort, hvilket er rart, når man kører by- og motorvejskørsel, men som også føles lidt skvulpende på landevejene.

Selvom de to duellanter adskiller sig meget, er det ikke muligt at kalde én for bedst. Det kommer an på, hvad man er til. Peugeot 308 er velkørende og dynamisk, mens DS 4 er udpræget komfortabel. I 308 koster dynamikken lidt på komforten, og i DS 4 koster komforten lidt på dynamikken.

Fælles akilleshæl

Den elektriske del af Stellantis’ PHEV-drivlinje giver 110 hk, hvilket duellanterne holder flot fast i, uanset hvor råddent man behandler speederen. Behandler man den pænt, kan den elektriske rækkevidde strækkes til cirka 45 km, hvilket er udmærket uden at være banebrydende.

LÆS OGSÅ | Første tur: DS 7 overrasker med mere end et facelift

Mere relevant er det dog, hvor fint duellanterne sørger for at smøre elektriciteten ud over en lang køretur, hvis blot man husker at indtaste destinationen i navigationen. Man slipper med andre ord for, at rækkevidden er støvsuget, før man når motorvejen, og får i stedet et pænt forbrug.

Desværre deler duellanterne en akilleshæl, som jeg før har skældt Stellantis ud for. Hybridsystemet giver en særdeles svampet bremsepedal, der er blottet for følelse med mængden af bremsetryk. Det bliver kun mere forvirrende af, at bilerne veksler mellem rekuperation og normal nedbremsning på uelegant facon.

Som resultat er det virkelig svært at finde niveauet for en blød og behagelig nedbremsning. Akilleshælen fornemmes mere i DS 4: Ikke på grund af en blødere bremsepedal, men på grund af en blødere undervogn. Det bliver mere tydeligt, at nedbremsningen er klodset, når undervognen er så blød.

Kvik praktik

Min gennemgang af praktikken i duellanterne er kvik, fordi de ikke rigtigt adskiller sig. De måler det samme mellem akslerne, hvilket betyder, at pladsforholdende på bagsædet er ensartede. Her er god plads til hoved, skulder, knæ og tå for to voksne bagsædegængere.

LÆS OGSÅ | Duel: Renault Megane Electric vs. Kia EV6 – fede og vidt forskellige

Den eneste regulere forskel findes i bagagerummet, hvor DS 4 E-Tense pakker 29 liter mere end Peugeot 308 Hybrid. Det er lidt mindre end en klassiske håndbagagekuffert, hvis du har brug for en målestok. Kapaciteten er dog højere i 308, når bagsæderne lægges ned – så sluger den 1.271 liter mod DS 4’erens maksimale 1.190 liter.

Har vi en vinder?

Svært spørgsmål at stille sig selv. For hvor jeg selv er mest til måden, som Peugeot 308 Hybrid kører på, anderkender jeg, at komforten i DS 4 E-Tense er noget nær uovertruffen, hvilket for nogen er at foretrække. Dertil kommer DS’ ganske udsøgte kabine og 37.990 kr. lavere pris.

Derfor er jeg i sidste ende nødt til at pege på DS 4 E-Tense som vinder på grund af prisen og den lidt lækrere kabine. Det er ingen overlegen vinder, og for at være helt ærlig, vil jeg selv helst køre i 308’eren. 

Tvetydigheden skyldes nok i sidste ende, at de to franske fætre begge er ret ens, og derfor begge er stærke bud på en fed PHEV i C-segmentet.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.