Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
TEKST & FOTO: Jacob Dalby / DATO: 14. juli 2022
Bare rolig – du er ikke den eneste. Der er helt sikkert andre, der stadig er lidt i tvivl om, hvad DS Automobiles egentlig er for en størrelse. Og dét til trods for, at DS Automobiles har været i Danmark siden 2017 med sin egen model; SUV’en DS7 Crossback. Herefter kom DS3 Crossback, men dem er der solgt et fåtal af siden lanceringen. Nu er der endnu en og noget tyder på, at den seneste DS har potentiale til større udbredelse og anerkendelse.
DS4 hedder den og den er nyeste skud på stammen fra DS Automobiles. I Danmark en 225 hk plug-in hybrid med et design, der i mine øjne ser virkelig, virkelig godt ud (særligt i farvekombinationen som testbilen). Proportionerne matcher og der er karakter nok til at gøre den speciel uden at overgøre det. De korte overhæng, store hjulkasser og kantede linjer passer så fint sammen.
Og det er netop designet, der skal gøre DS4 konkurrencedygtig. Men op imod hvad? Hvad er DS4 egentlig for en størrelse? Den er højere end en almindelig hatchback som VW Golf men ikke høj nok til at være en rigtig crossover. Jeg tror, at de fleste kunder vil se DS4 som en hatchback – lettere forhøjet, om man vil.
LÆS OGSÅ | DS 7 Crossback bliver faceliftet og hedder nu DS7
Så de nærmeste konkurrenter er altså Audi A3 og Mercedes-Benz A-klasse, der også kommer som plug-in hybrider og som prismæssigt ligger i nærheden. DS4 starter ved 390.000 kr., men skal udstyret matche de to konkurrenter, er vi på 420.000 kr. (Performance Line Pack). Audi A3 plug-in starter ved 410.000 kr. og Mercedes-Benz A-klasse ved 444.000 kr.
Men også bag det slående design er der gode takter hos DS4. Kabinen er i vanlig DS-stil, der ligesom det udvendige skiller sig ud med kantede knapper (nogle af metal, andre der bare ligner) og mængder at lækre materialer. Tykt læder eller alcantara med tydelige syninger får blodet til at pumpe lidt hurtigere. Kabinen kan dog virke lettere forvirrende at finde rundt i til en start, men man lærer ret hurtigt at holde af den.
Kabinen er mere speciel end de tyske konkurrenter men mindst lige så behagelig at sidde i. Samtidig er den støjsvag som få andre i klassen og sammen med den bløde undervogn er oplevelsen i top.
Det samme gælder bag rattet. Undervognen og styretøj er ligeledes sat op til komfort. Undervognen særligt, der via et kamerabaseret system scanner vejen og justerer hver enkelt adaptive dæmper til underlaget. Det giver en lækker fornemmelse af komfort og går godt i tråd med kabinen. Styretøjet er ikke det mest engagerende men det er egentlig præcist nok.
Plug-in teknologien sikrer blød og smidig igangsætning og en opgivet elektrisk rækkevidde på 60 km. Jeg kommer dog ikke over 40 km elektrisk kørsel af gangen.
Desværre kunne det omtalte hybridsystem godt trænge til en finjustering. Først og fremmest er bremsepedalen til den svampede side og kan være svær at docere – særligt ved lave hastigheder. Det hænger sammen med, at det første stykke, som pedalen bliver trådt ned, kun aktiverer regenerering, så at bremseenergien lagres på batteriet og kan bruges til elektrisk kørsel. Problemet er bare, at overgangen fra regenerering til, at de konventionelle bremser aktiveres ikke er blød. Tværtimod. Overgangen sker i et ryk og det er for svært at gøre opbremsningen glidende.
SE OGSÅ | Pas på elbilens bremser
Det samme sker, lidt for ofte, ved gearskift. Ligesom Peugoet og Citroën er automatgearkassen underligt stillet ind og flere gange holder gearkassen fast i et gear for længe. Det resulterer i, at skiftene bliver kluntede – og det hører desværre ikke til sjældenheder.
Ikke hurtige, men friske. 0-100 km/t er overstået på 7,7 sekunder og trykket mod sæderyggen er til stede – men den er ikke hurtig som en GTI. Høje hastigheder nås altså i et fornuftigt tempo og her er historien med gearskift heldigvis en anden. Ved acceleration skifter gearkassen mere præcist.
LÆS OGSÅ | Slut med Touran: Nu skal Politiet køre SUV fra Mercedes-Benz
Batteriet er på 12,2 kWh og kan lades på din ladeboks hjemme i carporten på tre faser med 7,4 kW. Det tager omkring 4 timer at lade batteriet op og det giver, med min kørsel om sommeren, som sagt, omkring 40 km elektrisk rækkevidde. Jeg tvivler på, at den når meget længere – uanset hvem der kører. Tastes en destination ind i navigationen fordeles strømmen hen over turen, hvilket giver et vældig fornuftigt forbrug.
Skærmene til bilens funktioner er markant forbedret sammenlignet med DS7 Crossback. De reagerer hurtigt og vi slipper for de evindeligt irriterende grafikker, der flimrer rundt på skærmen i DS7 for at skjule, hvor langsomt systemet faktisk er.
SE OGSÅ | Elbilerne presser plug-in hybriderne ud
I DS4 er det kontant, hurtigt og nemt at finde rundt i. Designet af menuerne er særpræget men det er overskueligt at finde rundt i og det er let at ramme de forskellige funktioner. Startskærmen kan sættes op med dine favoritfunktioner først for på hovedskærmen. Apropos hovedskærm er der en fysisk knap til at komme derhen, ligesom der, heldigvis, er en fysisk drejeknap til at justere lydstyrken – ja tak!
DS4 afviger fra det vante og står frem som en karakteristisk pakke til de friske. Selvom DS4 ikke helt kommer i mål med at levere en komplet pakke som tyskerne, er der point for forsøget. Og til dig, der gerne vil skille dig ud – spring ud i det!
Med det sagt når DS4 desværre ikke 100% i mål med en samlet pakke, der kan slå de tyske konkurrenter. Til det skal bremsepedal og gearskift fungere bedre.
Prisen for DS4 starter som nævnt ved 390.000 kr. Ifølge den danske importør holder denne pris stik indtil i hvert fald oktober. Herefter afhænger din bestilling af lagerstatus og hvis der er tomt, bliver levering først i 2023 og altså 2023-priser.
SE OGSÅ | Der er lange ventetider på elbiler – hvad kan du selv gøre?
Den endelige pris i 2023 vides endnu ikke men forvent en stigning på omkring 15.000 kr. Slå også lige et smut forbi Peugeot-forhandleren inden. De stiller med Peugeot 308 plug-in hybrid med en startpris på 360.000 kr. – og det er altså 2023-priser. Til den pris har Peugeot kun 180 hk men den mindre effekt mærkes nærmest ikke og forbruget er bedre.
Til gengæld er Peugeot hverken lige så lækker at sidde i og komfortniveauet er heller ikke på niveau – men besparelsen er til at tage og føle på og designet måske nemmere at sluge.
Motor: 1,6-liters benzinmotor + elmotor
Ydelse: 225 hk / 360 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 233 km/t
Elektrisk rækkevidde: 60 km
Mål (L/B/H): 440/183/149 cm
Bagagerumsvolumen: 390 liter
Pris: 420.000 kr
(DS4 E-Tense fås fra 390.000 kr.)
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.