Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Duel: Kia EV6 og Skoda Enyaq er ikke folkefavoritter for sjov

Kia EV6 og Skoda Enyaq står først for, når familien Danmark overvejer en elbil – og det er let at forstå. Vi sætter folkefavoritterne mod hinanden.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Få familievenlige elbiler har modtaget ros, som Kia EV6 og Skoda Enyaq har det. Lang rækkevidde, rummelighed og komfort er fælles fodslag, hvilket er sød musik i ørerne på danske familier – og i mine for den sags skyld.

I kategorien ‘elbiler til familien’ har Kia EV6 og Skoda Enyaq længe været mine favoritter. Det er primært af de samme årsager, som danskerne elsker dem for, men også fordi de fås i et bredt spænd af forskellige varianter, med forskellige mængder af udstyr til forskellige priser: Der er en variant til de fleste.

I denne dueltest får de to folkefavoritter lov til at vise sig fra deres bedste sider. De stiller nemlig i deres stiveste puds og højeste udstyrsvarianter: Kia EV6 GT-Line og Skoda Enyaq Coupé RS. Er der en af dem, der er bedst?


Skoda Enyaq Coupé RS

Motor: To elektriske
Batteri: 77 kWh
Ydelse: 299 hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 521 km
Forbrug: 16,8 kWh/100 km
Opladning: 135 kW DC / 11 kW AC
Mål (L/B/H): 465/187/162 cm
Bagagerumsvolumen: 570 liter
Pris: 538.995 kr.


Kia EV6 AWD GT-Line

Motor: To elmotorer
Batteri: 77,4 kWh
Ydelse: 325 hk / 605 Nm
0-100 km/t: 5,2 sekunder
Tophastighed: 188 km/t
Rækkevidde: 484 kilometer
Forbrug: 18 kWh/100 kilometer
Opladning: 240 kW DC / 11 kW AC
Mål (L/B/H): 468/188/155 cm
Bagagerumsvolumen: 
520 liter
Pris: –


Hvordan kører de?

Tyst tyngde og komfort

Man kan ikke være en velsælgende familiefavorit uden at være velkørende og komfortabel. Det er klart. I begge duellanter illustreres komforten tydeligt allerede før, man møder en ujævnhed. Støjniveauet er nemlig dejligt lavt.

Tyngde er også noget, de deler. Med en kampvægt på over to tons ligger duellanter på motorvejen, som et godstog ligger på skinnerne. Styretøjet er en kende tungere i Enyaq, hvilket højner retningsstabiliteten. Det må ikke misforstås som, at EV6 er nervøs, men styretøjet er lettere og små ratudsving mærkes tydeligere, end de gør i Enyaq.

LÆS OGSÅ | Duel: Sport på to måder med ID.5 GTX og Mustang Mach-E GT

Det tungere styretøj er i Enyaq Coupé RS også sat op til med strammere sportsundervogn. Derfor er tjekken den sjoveste af de to, selvom den er en fedladen fætter. Her er ingen nævneværdig krængning, og selvom det aldrig bliver GTI-sjovt, er den både køreglad og tillidsvækkende ved frisk kørsel.

Prisen for køreglæden betales lidt i komforten i Enyaq RS, hvor undervognen slår tilbage på skarpe ujævnheder. Her er Kia EV6 GT-Line mere komfortabel – men omvendt også mindre sjov, hvis man vil mase den ned af en kringlet bagvej.

Komfortforskellene er ikke massive, men det er EV6, der trækker længste strå. Vælger man en Skoda Enyaq uden RS-udstyret, slipper man for sportsundervognen, hvilket vil ændre magtbalancen til tjekkens fordel.

Ligeværdig rækkevidde

Jeg har før haft fingrene i Skoda Enyaq Coupé RS, hvor min kritik har været, at den udvander det legendariske RS-navn. Det bliver tydeligt, når man sætter den op mod en konkurrent, som i et noget mere nedtonet ‘sportsligt’ format både er mere kraftfuld og hurtigere. Kia EV6 GT-Line er mærkbart mere kvik både fra 0 km/t og i mellemaccelerationer.

LÆS OGSÅ | Skoda Enyaq Coupé RS er en god elbil med et dumt navn

Da jeg i min anmeldelse af Skoda Enyaq Coupé RS, som kan læses ovenfor, blev færdig med at kritisere brugen af RS-navnet, roste jeg rækkevidden – og den koreanske duellant matcher den næsten.

I de rette forhold og ved forsigtig, blandet kørsel, er det ikke umuligt at snuse til 500 km i Enyaq Coupé RS, mens Kia EV6 GT-Line ligger et sted omkring 450-480 km. Ren motorvejskørsel giver et sted mellem 350 og 400 km efter temperament, og det er mere end godkendt.

Det er Kia EV6 GT-Line, der kommer tættest på det, den lover, men det er stadig i Skoda Enyaq Coupé RS, man kommer længst, om end det er en lille forskel.

Hvordan er kabinerne?

Tjekkisk kvalitet

Det går næppe nogens næser forbi, at der er tale om en RS-version, når man ser på Skoda Enyaq Coupé RS. Der er trim, logoer og lir fra inderst til yderst, og det er ikke en skidt ting, når først man oplever kabinen. Herinde er det decideret svært at finde materialer fra den billige skuffe, hvor alt er beklædt i enten blød plast eller alcantara-lignende stof, der er specifikt udvalgt til RS.

De store, skållignende RS-sæder giver eminent støtte og komfort fra sekundet, man sætter sig ind. Alle funktioner er inden for armslængde og sat op på en klassisk Skoda-facon, hvor alt er ganske blottet for bullshit. Altså, med undtagelse af klimafunktionerne, der kun kan tilgås på infotainmentskærmen.

LÆS OGSÅ | Test: Der er plads til Kia Niro EV ved siden af EV6

Selvom klimabetjeningen i Enyaq er rykket op på skærmen, er det dedikerede klimapanel i EV6 mindst lige så irriterende. Det deler nemlig plads med mediepanelet, og man skifter mellem de to ved at ramme en knap på størrelse med en Gajol. Tosset løsning.

Derudover er kabinen i Kia EV6 GT-Line ikke en, man går galt i byen med. Igen er blød plastik strøet med rund hånd på tværs af al interiøret – men alligevel uden den samme kvalitetsfølelse, som tjekkerne har frembragt i Enyaq Coupé RS.

I infotainmentkampen må EV6 også se sig slået, selvom systemet i Enyaq har flere år på bagen. Her nyder Skoda godt af at være en del af en stor koncern med flere bilmærker, man kan teste og udvikle systemer på. I Enyaq er skærmens opløsning og trykfølsomhed bedst, ligesom systemet også er mere intuitivt at bevæge sig rundt i. Det er også pænere og mere moderne i sit udtryk.

Jeg har, i skarp kontrast, altid haft et horn i siden på det system, der er rullet ud i EV6. Det er ikke fordi, det er fejlbehæftet: Det er bare ved siden af skiven i en ny og moderne elbil, der er lidt af et teknisk vidunder. Man kan ikke engang få trådløs Apple CarPlay, hvilket er standard i Enyaq Coupé RS.

Koreansk genmæle

Hvor EV6 må se sig slået på kvalitetsfølelse og infotainment, tager den til genmæle på plads. Med akselafstand som en Audi A8 er der få, der kan tilbyde så god kabineplads, som Kia EV6 – og Skoda Enyaq er ikke én af dem, der kan.

LÆS OGSÅ | Duel: Renault Megane Electric vs. Kia EV6 – fede og vidt forskellige

Bagsædepassagerer, der altid har spist alle deres havregryn, kan være på bagsædet af EV6, og tilmed strække deres ben, selv hvis de måler nord for 1.90 meter. I Enyaq er bagsædepladsen ikke ringe men klart mere regulær, og det hældende coupé-tag æder lidt af hovedpladsen.

Skoda Enyaq Coupé RS pakker 570 liter i bagagerummet, mens Kia EV6 GT-Line klarer 520 liter med yderligere 20 liter i det frunk, som Enyaq ikke har.

Priser og udstyr

Prisproblemer

Kia er i knibe, når det kommer til priser, og det har de været i en rum tid efterhånden. I månedsvis har der manglet priser på flere modeller – inklusiv Kia EV6. Skal jeg forsigtigt anslå en startpris, er det i omegnen af 350.000 kr. mens den topudstyrede GT-Line som testbilen nærmere ligger omkring 480.000 kr.

Heroppe på de øverste, koreanske udstyrstinder fås først og fremmest en god spandfuld GT-trim, fra de 20” alufælge til kofangere, grill og skørter, som alle bidrager til et klart mere sportsligt look til EV6. Her er også el justerbare forsæder med varme og ventilation, 360°-kamera, stort lydanlæg fra Meridan, samt udvidede sikkerheds- og assistentsystemer.

LÆS OGSÅ | Test: Lille batteri giver god mening i lækker Nissan Ariya

Skoda Enyaq RS starter i 538.995 kr. og har derfor prisproblemer på en anden måde end Kia. Uanset hvilke prisstigninger, der er i vente for Kia, bør EV6 GT-Line under ingen omstændigheder komme derop. Enyaq RS har da også lidt mere i standardudstyr – men ikke nok til at udligne den store prisforskel.

Skoda Enyaq Coupé RS ser hård ud med RS-fælge, kofangere, skørter, lys i grillen og øvrigt trim. Den har også el justerbare forsæder og assistentsystemer nøjagtigt som EV6 GT-Line. Dertil kommer Enyaq med en zone ekstra på klimaanlægget, fuld Matrix LED-lygter og panoramaglastag. 

Til gengæld mangler den ventilation i sæderne, 360°-kamera og et stort lydanlæg, som EV6 GT-Line er udstyret med.

Alt i alt er begge duellanter gavmildt proppet med luksuriøse fornødenheder til en grad, hvor man aldrig føler, at man mangler noget. De er med andre ord på niveau udstyrsmæssigt, hvor RS-udstyret ganske vist føles dyrere og lækrere end GT-Line udstyret, men som også kommer med en ikke uvæsentlig merpris.

Det elektriske es

Og bedst som man troede, at udstyrskampen blev uafgjort, skal jeg nævne det elektriske es, som Kia EV6 har i ærmet, og som er et stykke ‘udstyr’, der gør en forskel i hverdagsanvendeligheden. Det er selvfølgelig deres 800V-system.

Det system, som Kia EV6 er bygget op omkring, og som den deler med Hyundai Ioniq 5, sikrer ikke alene en ‘vehicle to load’-funktion, så man kan bruge strømmen fra elbilen til både blender og boremaskine – det sikrer også hurtig opladning. Så hurtig opladning, at det efterlader den aldrende Skoda i støvet.

Fra en kraftig lynlader kan man smide helt op til 240 kW på Kia EV6, hvor Skoda Enyaq halter gevaldigt bagefter med 135 kW. Al snak om spændingskurver manes til jorden, når forskellen er så stor, som den er, og det korte af det lange er, at man kommer til at bruge længere tid ved standeren med Enyaq, når man skal på langfart. I hjemmeladeren går det lige hurtigt med 11 kW.

Med armen på ryggen

Jeg lagde dueltesten ud med at stille et spørgsmål, som jeg ikke kan svare på. Der er ikke en, der er bedst. Kia EV6 og Skoda Enyaq er gode til forskellige ting, og når den ene brillerer og trækker sejren tættere på sig, trumfer den anden med en egenskab, der vil behage enhver dansk elbilfamilie i højere grad.

Kabinen er lækre i Skoda Enyaq Coupé RS med en distinkt, dyr premium følelse. Til gengæld har Kia EV6 GT-Line mere plads. Det er Skoda , der kører bedst, men Kia, der er mest komfortabel. Det er Skoda, der har længst rækkevidde, men Kia, der lader hurtigst.

Vrides armen på ryggen af mig, ville jeg vælge Kia EV6 GT-Line. Jeg ville hungre efter premiumfølelsen og infotainmentsystemet i Skoda, men stadigvæk spare lidt penge, have lidt mere plads og en lidt mere komfortabel køreoplevelse.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.