Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Nok var VAG-koncernen langsomme til at få fingeren ud, da Tesla tyvstartede ræset om at bygge brugbare elbiler til folket, men de er siden kommet efter det. I hvert fald oplever de stor succes med MEB-platformen på vores kanter.
På denne platform bygges biler som VW ID.4 og ID.5, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq, der alle sælger som kølig koldskål på en varm sommerdag. Trods Teslas evindelige prisnedsættelser, ligger alle disse MEB-biler pænt til i top-20 over de bedst sælgende personbiler herhjemme.
Et andet sted i statistikken finder man Nissan Ariya. Det er ikke i bunden, men det er så sandelig heller ikke i toppen. Dét er tydeligt, når man ser, at guldfuglen fra VW, ID.4, har solgt 1.000 flere eksemplarer end Ariya alene i første halvår af 2023.
Er den store forskel i popularitet et realistisk billede af forskellen på de to biler, eller er det mere et billede af danskernes forkærlighed for tyske biler? Det forsøger jeg at finde ud af, når jeg sætter VW ID.4 op imod Nissan Ariya lige her.
Til test stiller VW ID.4 GTX, der er mest kraftfulde udgave af den folkelige højbener. Her fås 299 hk og 460 Nm fra to elektriske motorer, der på hver sin aksel giver firehjulstræk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 6,3 sekunder. Batteriet har en kapacitet på 77 kWh og giver en rækkevidde på 497 km.
I det modsatte ringhjørne står naturligvis også den mest kraftfulde version af Ariya. Den hedder Nissan Ariya e-4ORCE, og den har 388 hk og 600 Nm fra to elmotorer på hver sin aksel. Her er accelerationen fra 0 til 100 km/t 5,7 sekunder, mens det 87 kWh store batteri sikrer en rækkevidde på 515 km.
Selvom begge duellanter kører godt og komfortabelt, så er der en forskel på dem, som kommer tyskeren til gode. VW ID.4 kører nemlig først og fremmest genkendeligt. Har man først ejet et VW-produkt tidligere, kan jeg sagtens se, hvorfor man vil søge tilbage hertil.
Bag rattet af ID.4 får man en tyngde og stabilitet, der er let at forstå. Rattet er tungere afvejet end det, man finder i Ariya, og det giver en plantet følelse som om, at ID.4 GTX er et godstog på skinner.
Kampvægten på 2,2 tons hjælper også på denne følelse af tyngde. Vægten bliver først et problem, hvis man virkelig skruer op for charmen på en kringlet bagvej, hvor tyngekraften sætter ind. Alligevel er ID.4 en bil, der vil køres, og når man finder den fedladnes grænser, kan man sagtens kaste den lidt rundt.
Ved almindelig kørsel, inklusive stille bykørsel, håndterer undervognen alle ujævnheder med bravour. En imponerende bedrift, fordi GTX kommer på 21” kageruller.
Godkendt og genkendelig kommer man langt med – særligt når logoet på snuden har tysk oprindelse. Det betyder dog ikke, at man ikke kan bryde med vanerne og få en køreoplevelse, der kan give samme type letforståelige kvaliteter. Dét kan den nydelige Nissan Ariya.
Også i Ariya er komforten prioriteret, om end det er på en lidt anden måde. Undervognen er tanden blødere end den, man finder i ID.4 GTX, mens også styretøjet er kontrasterende let. Det betyder, at Ariya er et mere agilt bekendtskab herunder særligt ved bykørsel.
Den letbenede komfort betyder dog også, Ariya ikke kører med den samme plantede og godstogsagtige stabilitet, som ID.4 gør. På landevejen kan japaneren komme til at stepdanse sig lidt over ujævnhederne.
På motorvejen går det heldigvis slag i slag med høj retningsstabilitet og lavt støjniveau, som man også finder i ID.4. Det er også mest på motovejen ved mellemaccelerationer, man mærker Ariyas overhånd på hestekræfterne. Her opleves ganske enkelt et større overskud.
Det er ikke kun køreegenskaberne, der gør, at man kan kalde Ariya for en nydelig Nissan. Det gør kabinen også, der faktisk endda må betegnes som nydeligst. Nissan har nemlig fundet plads til flere lækre løsninger som de trælignende paneler, der beklæder instrumentbord og midterkonsol.
I disse paneler er knapperne ‘fræset’ ind og integreret, men dog stadig med lys og haptisk feedback, så de er nemme at bruge. Det, der ikke er beklædt i kunsttræ, er i testbilen beklædt i enten alcantara eller ægte læder, og det hele føles oprigtigt eksklusivt.
Helt det samme kan ikke siges om VW ID.4, der selv i denne topudstyrede GTX-variant er noget mere konform. De sportsligt røde kontrastsyninger gør ikke op for mængden af pianolak og billig plastik, der mænger sig lidt rigeligt med de bløde materialer, som trods alt også er der.
Anvendeligheden af kabinen er også en anden, da man hos VW har hang til at gemme funktioner væk i undermenuer. De få knapper der er, inklusive dem på rattet, er touchknapper og gennemgribende irriterende at bruge. Touchslideren under skærmen er desuden uoplyst og umulig at bruge i mærke.
ID.4 tager til genmæle, når det kommer til selve infotainmentsystemet. Nok er for mange fysiske funktioner gemt væk i systemets undermenuer, men de er ikke svære at finde, fordi systemet er intuitivt, responsivt og tilmed nydeligt at se på.
Selve skærmen er krystalklar, ligesom den også er i Ariya, som til gengæld lades i stikken af sit system. Her er mange smarte funktioner, men layoutet er både rodet og gammeldags, hvilket til syvende og sidst får systemet til at føles mindre intuitivt, end systemet i ID.4.
Det flade gulv og flytbare midterkonsol giver en illusion af, at Nissan Ariya er mere rummelig på forreste række. Trods bedre luftighed i japaneren er der dog i virkeligheden lige meget plads forrest i de to duellanter. Begge kommer desuden med fede forsæder, der giver god støtte.
På bagsædet er den imidlertid god nok, da Ariya har en mere benplads end ID.4. Hovedpladsen er jeg påpasselig med at kommentere for meget på, da det kan argumenteres, at det nok var ID.5 og ikke ID.4, der skulle sammenlignes med Ariya. Uagtet den hældende taglinje i Ariya, er der fint med hovedplads.
VW ID.4 trækker det længste strå i bagagerumskapaciteten med en overhånd på 128 liter. Her får man 543 liter i ID.4 og 415 liter i Nissan Ariya, hvilket ikke skyldes den hældende taglinje i sidstnævnte. En VW ID.5 har nemlig til sammenligning 549 liter bagagerumskapacitet.
Som nævnt er det de kraftfulde varianter af Ariya og ID.4, der stiller til test, og dét kan ses på priserne. Nissan Ariya e-4ORCE starter i 447.900 kr. med Advance-udstyr, mens VW ID.4 GTX starter i 469.995 kr. uden mulighed for til- eller fravalg af andre udstyrsvarianter.
Nissan Ariya e-4ORCE Advance er tanden bedre udstyret som standard med ting som elektrisk bagklap, 360-graders kamera og stor 12,3″ infotainmentskærm. Her fødes ID.4 GTX med en 10″ skærm, som kan opgraderes i en Multimedia Plus-pakke til 35.000 kr. som inkluderer 12″ touchskærm, Head-up Display og stort lydsystem, mens 360-graders kameraet også kommer i en Assistentpakke til 35.000 kr.
På den måde løber VW ID.4 GTX op i nærheden af 540.000 kr. mens Nissan Ariya e-4ORCE Evolve starter i 499.900 kr. med et tilsvarende udstyrsniveau. Duellanterne følger omtrent samme prismønstre i den anden ende af prisspektret. Den billigste Ariya starter i 349.900 kr. med 63 kWh batteri, mens ID.4 starter 339.995 kr. med 58 kWh batteri, som til gengæld presses noget på både rækkevidde og udstyr.
Et sted midt imellem de dyreste og de billigste, er nok det mest optimale for de fleste. Her starter duellanterne i lige under 400.000 kr. og kommer med en pæn mængde udstyr, hvor Nissan dog igen trumfer med lidt ekstra lir i ærmet. Et af dem er, at alle udstyrsvarianter kommer med 22 kW opladning på DC, mens ID.4 i alle varianter maksimalt lader med 11 kW.
Er det mærkesnobberi, når VW ID.4 (og ID.5) storsælger, og Nissan Ariya ikke gør? Ja, det tror jeg faktisk, at det er. Nissan Ariya har så meget af det, som VW-produkterne også har. Noget, som jeg iøvrigt også konkluderede, da jeg satte Ariya op imod Skoda Enyaq. Nissan Ariya slår ID.4 på kabinekvaliteten, og disker op med et komfortniveau, der klart er en tysker værdig. Derfor bør den også sælge som dem.
Ville jeg så vælge Nissan Ariya over VW ID.4? Nej. Jeg ville leve lykkeligt som Ariya-ejer, men hvis jeg fik frit valg, kørte jeg afsted i ID.4. Det skyldes i sin enkelthed, hvordan duellanterne kører. VW ID.4 har en tyngde og stabilitet, der harmonerer bedre med bilens højde og drøjde, og som tilmed betyder, at man i et svagt øjeblik kan fristes til at køre friskt.
Den mere lette og fintfølende facon, som Nissan Ariya ligger for dagen, vil absolut tiltale nogle præcist sp meget, som tyngden i tyskeren tiltaler mig. Agiliteten i byen er også klart et es for Ariya. Når det kommer til undervognens håndtering af ujævnheder og niveauskifte, så bliver Ariya lidt smånervøs. Det vidner om en tæt duel, når det er dét, der afgør den til syvende og sidst.
Motor: To elmotorer
Batteri: 87 kWh
Ydelse: 388 hk / 600 Nm
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Rækkevidde: 515 kilometer
Forbrug: 19,7 kWh/100 km
Opladning: 130 kW DC / 22 kW AC
Mål (L/B/H): 459/185/166 cm
Bagagerumsvolumen: 415 liter
Pris: 499.109 kr. (Ariya fås fra 349.900 kr.)
Motor: To elmotorer
Batteri: 77 kWh
Ydelse: 299 hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,3 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 497 km
Forbrug: 17,7 kWh/100 km
Opladning: 150 kW DC / 11 kW AC
Mål (L/B/H): 459/185/161 cm
Bagagerumsvolumen: 543-1.561 liter
Startpris: 469.995 kr. (ID.4 starter fra 339.995 kr.)
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.