Kategorier
Test og anmeldelser

Duel: Prisbillig Suzuki S-Cross møder dansker-darlingen Nissan Qashqai

Har man sagt fornuftig familie-crossover, har man også sagt Nissan Qashqai. Sådan har det været længe – men er det stadig sådan? Vi sætter den prisbillige Suzuki S-Cross mod danskerdarlingen Nissan Qashqai.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Det vrimler med familie-crossovers, der nu sælger bedre end nogen anden biltype i Danmark såvel som Europa. I det røde hav af højbenede biler er der én model, der har kunne kalde sig konge af klassen længe: Nissan Qashqai.

Med prisbillighed i højsædet har Nissan Qashqai siddet tungt på crossover-tronen og har været blandt de bedst sælgende modeller i Danmark i flere år – men ikke mere. Afgiftsystemet er ændret og tilgodeser nu de elektrificerede biler, hvorfor prisbillighed i dag er et fælles fodslag for mange plug-in-crossovers – og det trækker en ikke-elektrificeret Qashqai på dybt vand.

Det er dog ikke alle konkurrenter, der bruger strøm til at sikre prisbillighed. Suzuki er aktuelle med den nye S-Cross, der uden elektrificering stadig slår sig på prisbillighed i et niveau, hvor Qashqai engang kunne være med. Har Suzuki S-Cross noget på Nissan Qashqai, eller fortjener den fortsat sin titel som danskerdarling trods en mindre fordelagtig pris?


Suzuki S-Cross

Motor: 1,4-liters benzinmotor
Ydelse: 129 hk / 235 Nm 
0-100 km/t: 9,5 sekunder
Tophastighed: 195 km/t
Forbrug: 18,9 km/l
Mål (L/B/H): 430/179/159 cm
Bagagerumsvolumen: 
430-1.230 liter
Startpris: 234.990 kr.


Nissan Qashqai

Motor: 1,3-liters benzinmotor
Ydelse: 140 hk / 240 Nm 
0-100 km/t: 10,2 sekunder
Tophastighed: 196 km/t
Forbrug: 15,9 km/l
Mål (L/B/H): 442/183/162 cm
Bagagerumsvolumen: 
504-1.447 liter
Startpris: 287.980 kr.

Prissnak

Med al den snak om prisniveau og prisbillighed må jeg hellere få de tørre tal af vejen med det samme. Suzuki S-Cross starter i 234.990 kr. og selvom jeg fik nævnt, at det er en skarp pris, som den har opnået uden elektrificering, er det kun en delvis sandhed.

LÆS OGSÅ | Første tur: Ny Nissan Qashqai kan mere men mangler noget

Suzuki S-Cross er nemlig elektrificeret men kun gennem et 48V hybridsystem, der ikke kan oplades. Det betyder, at Suzuki S-Cross ikke kommer under de 50 gram CO2 pr. kørt kilometer, der kræves, for at opnå afgiftsrabat. Prisen er derfor skarp uden en hjælpende afgiftshånd, som Nissan Qashqai ej heller får.

Nissan Qashqai fås i dag kun med 12V mild hybrid, og selvom der er en såkaldt e-Power hybridvariant på trapperne, kommer den ikke til at snige sig under de 50 gram CO2. Med mild hybrid starter Nissan Qashqai i dag i 287.980 kr.

Nå. Herregud! 53.000 kr. til forskel er da ikke så galt? Jo. For du må ikke lade dig narre af mine billeder. Qashqai-testbilen, der blev stillet til rådighed af Nissan, er topudstyrsvarianten Tekna+, der starter i 448.980 kr. I basisvarianten Visia til 287.980 kr. kommer Qashqai uden udstyr som infotainmentskærm og alufælge. 

Det er en kontrast til Suzuki S-Cross, der til 234.990 kr. kommer med automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, LED-lygter, alufælge, 7-tommer infotainmentskærm, Apple CarPlay/Android Auto og bakkamera.

En simpel og en snyder

I Suzuki-kabinen er der ingen fikumdik. Det er ikke synderligt smart eller moderne, men det er en simpel opsætning, der er let at gå til. Alt er inden for rækkevidde, når man sidder bag rattet, og der er fysiske knapper til ting som klimaanlæg og sædevarme. Kabinekvaliteten kan bedst betegnes som svingende – noget er blødt nok, mens meget er det stik modsatte.

Overordnet set er kabinekvaliteten bedre i Nissan Qashqai, og spørger du mig, er den også pænere at kigge på. Den er mere moderne end S-Cross, der i sammenligning emmer langt væk af 2015. Det lyder jo umiddelbart som et home-run for Qashqai, men her er der en hage.

LÆS OGSÅ | Første tur: Suzuki S-Cross er ærlighed i bilformat

For som jeg fik nævnt tidligere, er indgangsvarianten Visia i Qashqai ganske uden infotainmentskærm. Her kan man mene, hvad man vil om den 7-tommer store S-Cross-skærm, der fremstår eftermonteret og lidt gammeldags: Men den er der! Den har sågar Apple CarPlay og Android Auto som standard, så man får et system, man kender.

Hvis Nissans 8-tommer store og udmærkede infotainmentskærm fulgte med Qashqai Visia, ville den trække længste strå i testen, men her spises man af med et fladt radiopanel. Vil man have en infotainmentskærm (og det vil man) skal man op i udstyrsvarianten Acenta, der starter i 316.180 kr., og så vokser prisforskellen til S-Cross til over 80.000 kr.

Familievenlighed

Der er en kamp, de to duellanter skal kæmpe, uden det handler om pris- og udstyrsniveau, som det har gjort indtil nu. Det er selvfølgelig praktikken, der skal være i orden, når vi har fat to familievenlige crossovers. Og familievenlige det er de begge i udstrakt grad.

Selv langlemmede teenagere med god appetit kan finde sig godt til rette på bagsæderne, hvor benpladsen næppe bliver et problem, med mindre de nærmer sig to meter. Hovedpladsen kan knibe lidt i Suzuki S-Cross, og her særligt hvis man tilvælger panoramaglastaget, som testbilen er udstyret med.

LÆS OGSÅ | TEST: Suzuki Jimny mangler bagsæderne – ikke charmen

Hvis det er praktik frem for alt, når du køber bil, er det Qashqai, du skal vælge af de to. Bagagerummet pakker 504 liter mod 430 liter i S-Cross, og er desuden smartere opbygget med rumopdeling og surringskroge. Bagdørene på Qashqai åbner også op i nærmest 90 grader, hvilket gør det nemmere at bakse et barnesæde ind i Isofix-beslagene.

Letkørte

Selvom Nissan Qashqai testbilen står i top-spec og derfor også med automatgear, har jeg før stiftet bekendtskab med den manuelle udgave, og det var en ret udramatisk oplevelse. Det samme gør sig gældende i Suzuki S-Cross. Gearstangen skal kastes lidt langt, men både koblingspunktet og selve gearskiftet er helt lineært og let.

Lineært og let er overordnet ret godt beskrivende for køreoplevelsen i begge duellanter. Den dyrere Nissan Qashqai føles dog mere raffineret og kompleks. Styretøjet er elektrisk hastighedsafhængigt, hvorfor Qashqai føles let og agil ved bykørsel men mere stabil ved højere hastigheder. 

LÆS OGSÅ | Duel: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget

Undervognen føles mere kompleks, fordi den er strammere og bidrager til mere dynamik uden at den er mere ukomfortabel end den, som S-Cross er udstyret med. Suzuki S-Cross er komfortabel, men den er også blød, hvilket betyder, at den krænger og læner sig mere, når vejene snor sig. Her er Qashqai stivere og altså mindre køresygeinducerende.

Ligesom det var tilfældet med kabinen, er der intet fikumdik ved køreoplevelsen i Suzuki S-Cross. Det føles lidt gammeldags på både godt og ondt. Godt fordi den er lineær og forventelig; ondt fordi styretøjet er noget unuanceret og måske endda lidt mærkeligt afvejet. I midterstilling føles det slapt, mens det omvendt føles lidt tungt, når man navigerer ad snævre sidegader.

Danskerdarling?

Hvis du har lidt ekstra på kistebunden, og gerne vil have mest mulig praktik, mest mulig raffinement og den lækreste kabine, så er det Nissan Qashqai, du skal vælge. I direkte sammenligning får Nissan Qashqai sin duellant til at virke gammeldags og småkejtet.

Problemet er bare, at det kun er ladsiggørligt, hvis du rent faktisk har de 81.190 kr. som en Nissan Qashqai Acenta koster mere end end Suzuki S-Cross. Indgangsvarianten Visia bliver ganske enkelt for skrabet.

LÆS OGSÅ | TEST: Oui, Peugeot 3008 er stadig med i toppen

På den måde har Nissan Qashqai fortsat en berrettigelse som danskerdarling, hvis altså danskeren har råd. Den nye Qashqai er blevet en overraskende lækker, velkørende og velbygget bil. Men målt på prisbilligheden, har Suzuki S-Cross klart en klemme på darlingen.

Der er ikke noget, som Suzuki S-Cross gør decideret dårligt. Det er muligt, den virker lidt gammeldags, men den er samtidig solid, gennemsigtig og aldeles uprætentiøs. Det er meget udstyr og bil til en pris, hvor den nye Nissan Qashqai ikke længere kan være med, og det kan den komme til at tabe fodfæste på.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.