Test og anmeldelser

DUEL: Toyota Yaris vs. VW Polo — hvilken mestrer minibilskunsten bedst?

Toyota Yaris og VW Polo er to populære spillere på minibilsklassens grønsvær — men hvilken er bedst? Vi sætter Toyota Yaris op mod den faceliftede VW Polo lige her.

Af: Simon Hallenslev / d. 14. november 2021

Moderne minibiler bærer et stort ansvar. De er ofte den uundværlige bil nummer to, der klarer turen til og fra børnehaven, supermarkedet, sommerhuset, bedsteforældrene, arbejdet og alt derimellem. Derudover må de selvfølgelig også gerne se lidt fikse ud, så de passer til livsstilen, være brændstoføkonomiske og have udstyr nok til, at alle er komfortable.

Heldigvis for dig er der mange fornuftige minibiler om buddet i dag. To af de mest populære målt på salget sidste år er Toyota Yaris og VW Polo, der begge befinder sig i klassens top-5. Toyota Yaris tager minibilsansvaret med en moderne hybrid-tilgang, mens VW Polo kører den konventionelt. Og det er absolut ikke det eneste sted, de to konkurrenter adskiller sig.

Foran et vindblæst og oktoberkoldt Brøndby Stadion tager duellen sin symbolske begyndelse. Det er et sted, hvor mange vigtige slag er blevet udkæmpet, men næppe nogle så vigtige som denne: Er det Toyota Yaris eller VW Polo, der er bedst til at løfte de mange minibilsopgaver?

Toyota Yaris Hybrid
Elegant

Motor: R3 benzin, 1.490 ccm

Ydelse: 116 hk / 120 Nm

0-100 km/t: 9,7 sek.

Tophastighed: 175 km/t

Forbrug: 23,3 km/l

Pris: 254.990 kr.

(Yaris Hybrid fås fra 192.990 kr.)

VW Polo
Style

Motor: R3 benzin, 999 ccm

Ydelse: 110 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 10,4 sek.

Tophastighed: 195 km/t

Forbrug: 17,9 km/l

Pris: 254.995 kr.

(Polo fås fra 209.995 kr.)

Konkurrenterne i detaljer

Lad mig først og fremmest afdække præcist hvilke to duellanter, der er med til test. I den røde spillertrøje har vi Toyota Yaris Hybrid Elegant, der blev lanceret sidste år med stort ståhej. Den nappede titlen som Car of the Year i Europa 2021, ligesom den også endte blandt finalisterne til Årets Bil 2021 i Danmark. Selv placerede jeg den også i minibilsklassens top, da jeg testede den i starten af året.

Den drives af en 3-cylindret benzinmotor på 1,5 liter, der er koblet op på en CVT-gearkasse og Toyotas hybridsystem, der ikke kan smides i lader men høster strøm under kørsel. Den yder 116 hk og 120 Nm, og så er den opgivet til at køre 23,3 km/l. Testbilen med den største Elegant-udstyrspakke starter i 254.990 kr, mens Yaris Hybrid starter i 192.990 kr.

LÆS OGSÅ | DUEL: Honda Jazz og Toyota Yaris beviser, at hybrider uden ladekabel giver mening

I den lilla spillertrøje har vi VW Polo, der så dagens lys i 2017, men som netop har fået et stort 2021-facelift. Faceliftet betyder ny forkofanger med nye forlygter, der har en dekorativ LED-linje, som løber over fronten. Også bagenden har fået en overhaling med ny kofanger og nye baglygter, der kommer med LED-teknologi som standard.

Til test har vi en VW Polo Style, der kører med en en 3-cylindret benzinmotor på 1 liter, som er koblet op på en 7-trins DSG-automatgearkasse. Den yder 110 hk og 200 Nm, der er opgivet til at køre 17,2 km/l. Testbilen med den næststørste Style-udstyrspakke starter i 254.995 kr, mens Polo starter i 209.995 kr.

Minibilsplads og -praktik

Normalt plejer jeg at starte med bløde værdier som materialekvalitet eller køreegenskaber — men dem lader jeg stå for en stund. For som jeg indledte anmeldelsen med, pålægges minibiler et stort praktisk ansvar i hverdagen, hvorfor det virker oplagt at tage tyren ved hornene på netop plads og praktik.

Bagagerummet skal kunne rumme alt fra weekendstævnets fodboldtrøjer og -støvler til sommerhusoppakning. Og her er VW Polo den, der gør krav på duellens første scoring. VW Polo pakker nemlig 355 liter i bagagerummet mod 286 liter i Toyota Yaris.

LÆS OGSÅ | TEST: N-Line er sportskrydderi til fornuftig Hyundai i20

VW Polo og Toyota Yaris måler omtrent det samme mellem akslerne, mens Polo er 13 cm længere i totallængden. Denne størrelsesforskel giver ikke alene pladsfordelen til Polo i bagagerummet men kan også mærkes på bagsædet. 

Vertikalt velsignede bagsædepassagerer får det aldrig rigtig fedt i en minibil, men de får det trods alt bedst i en Polo. På knæpladsen er de to tæt matchet, hvor Polo dog kryber sig en anelse foran Yaris. Den hældende taglinje i Yaris æder derudover også en del af hovedpladsen. I forlængelse gør taglinjen og de smalle bagruder i Yaris, at bagsædet bliver mere dunkelt og klaustrofobisk end i Polo.

Tyskland vs. Japan

Med praktikken på det rene kan vi nu rykke videre i kampen om de bløde værdier i kabinen, og her repræsenterer de to duellanter så tydeligt deres ophavsland. Kabinen i Toyota Yaris er typisk japansk og i VW Polo er kabinen typisk tysk. Men hvad betyder det?

Sort plastik ovenpå sort plastik er typisk japansk, og i Yaris får det kabinen til at fremstå overvejende dunkel. Plastkvaliteten svinger, mens både infotainmentskærm og -system virker udateret. Skærmen er grynet og systemet gammeldags, hvilket jeg allerede konstaterede i min test af Yaris i starten af året. Her halter japaneren efter VW Polo og de andre minibilskonkurrenter i øvrigt.

LÆS OGSÅ | TEST: Suzuki Swift skal bede om flere tæsk, tak

Kabinen i VW Polo er typisk tysk fordi alt er no-bullshit. Ordnung muss sein. Alt sidder, hvor man forventer det, og det hele virker godt skruet sammen. Plastkvaliteten overrasker mig positivt, hvor Polo er på niveau med storebror VW Golf 8. Endda er der områder, hvor Polo-kabinen overgår Golf, fordi man har valgt at holde fast i en god portion trykknapper i stedet for touchknapper, som Golf 8 har været udskældt for.

Som del af ansigtsløftet har VW Polo fået et nyt rat og ny 10,25-tommer digital instrumentering. Infotainmentskærmen måler 8-tommer og er krystalklar i sammenligning med Yaris’ og trykfølsom som en iPad. Infotainmentsystemet er også blevet opdateret som del af ansigtsløftet og fungerer sømløst. Det er let og overskueligt at finde rundt i og moderne at se på. Apple CarPlay og Android Auto er trådløst i Polo men med kabel i Yaris.

Bag rattet af Polo

Den ordentlige tyske stil fra kabinen føres med ud i køreegenskaberne. Her bliver den stringente, tyske stil dog mere forventelig og måske endda småkedelig. Styretøj og undervogn opfører sig, som de skal, helt uden overraskelser. Rattet er let, hvilket er rart i byen, men til gengæld giver det nærmest ingen feedback fra forhjulene. Undervognen er komfortabel og rolig uden så mange dikkedarer

Overraskelsen bag rattet af VW Polo er drivlinjen. Den lille 1-liters benzinmotor med 110 hk virker frisk, selvom accelerationen fra 0 til 100 km/t tager moderate 10,4 sekunder. Motoren er koblet godt op på DSG-gearkassen, hvilket altid er et lotteri i VAG-koncernens biler. Enten er DSG klodset og staccato, eller så er det veludført — og i Polo er det sidstnævnte.

Selvom selve motoren virker frisk og omdrejningsvillig, gør den ikke meget væsen af sig. Den er stille og velafstemt hele vejen igennem, og det samme gør sig i princippet gældende for hele køreoplevelsen. Kabinen er godt støjisoleret og undervognen komfortabel. At køredynamikken så er lidt intetsigende, må man bare leve med, som Mette siger.

Bag rattet af Yaris

Oplevelsen bag rattet af Yaris er helt anderledes end i Polo, og på det køredynamiske plan er den nærmest en diametral modsætning. Toyota Yaris er nemlig vaks og underholdende. Rattet er let uden at blive slapt og sammen med undervognen, der er til den kontante side, virker Yaris altid både smidig og agil. Det er ikke kun en fryd i byen, men også på kringlede landeveje.

Det er ikke et under, at Yaris er ret dynamisk. Den nye GA-B platform, som Yaris er bygget på, er 37% strammere end forgængeren, ligesom den også er 5 mm bredere og 40 mm lavere. Det er alt sammen noget, der bidrager til køreegenskaberne. Til gengæld koster opstramningen også lidt på komforten, hvor Yaris er mere kontant end Polo, hvilket betyder, at vejens ujævnheder forplanter sig mere i kabinen.

LÆS OGSÅ | Første tur: Hyundai Bayon giver prisbillig praktik til crossover-glade danskere

Toyotas uopladelige hybridsystem fungerer rigtig fint i hverdagen, hvor igangsætning og langsom kørsel klares med et elektrisk skub. Det elektriske skub får også Yaris til at føles kvikkere ud af starthullerne end Polo — hvilket den også er. Desværre sker de kvikke accelerationer ikke med samme ynde som i Polo, fordi hybridsystemet er koblet til en CVT-gearkasse, der spoler omdrejningerne op under loftet og holder dem der, til speederen slippes.

De høje omdrejninger afslører en benzinmotor, der er mere skinger end den, der findes i Polo, og som også fylder mere lydmæssigt i kabinen. Og det er ikke den eneste støjrelaterede udfordring, Yaris kæmper med. Særligt vejstøjen bliver gennemtrængende ved motorvejskørsel, og det er generelt tydeligt, at Toyota har dårligere fat i støjisoleringen end VW.

Hvem vinder?

Bilbasens Instagram var der ingen tvivl i mine uvidenskabelige meningsmålinger. Majoriteten af de 17.000+ følgere valgte VW Polo frem for Toyota Yaris både når det kom til design, kabine og den vigtige dørlukketest. Og jeg tilslutter mig flertallet. 

På udstyrsfronten er VW Polo med Style-pakke og Toyota Yaris med Elegant-pakke ganske ensartede med moderne glæder som klimaanlæg, adaptiv fartpilot og LED-lygter. Yaris trumfer med bakkamera, som man skal betale 3.895 kr. for i Polo, samt et head-up display, der slet ikke fås i tyskeren. Men det er ikke nok til at omvende mig.

LÆS OGSÅ | TEST: Mini Cooper SE er formidabel med et stort MEN

Det er ikke fordi, jeg ikke bryder mig om Toyota Yaris. For det gør jeg. Den er mere underholdende end Polo, ligesom den også er mere benzinøkonomisk takket være Toyotas hybridsystem. På parametre som praktik, komfort, kabinekvalitet og støjisolering er den faceliftede VW Polo sejrherre, og det tror jeg, vægtes højere hos familien Danmark.

Og selvom benzinøkonomi ikke er at kimse af, er forskellen på de to duellanter under 100 kr. halvårligt i grøn ejerafgift. Derfor erklærer jeg VW Polo for vinder af minibilsslaget mod Toyota Yaris uden tvivl i stemmen.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.