Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Volvo XC40 Recharge landede i slutningen af 2020 sammen med store elektriske løfter fra Göteborg. Volvo ville lancere en ny elbil om året frem til 2025, og ikke nok med det, stod det nærtbeslægtede søstermærke Polestar også klar i kulissen med en ny elbil.
De store og flotte løfter blev lidt vekslet til skuffelse, da jeg så, at deres 2021-elbil blot var en Volvo XC40 uden X, der lignede til forveksling. Særligt set i lyset af, at Polestar 2 i mellemtiden meldte sin ankomst med et banebrydende design.
Er Volvo C40 bare en coupé-version af XC40, der sælges som en ny elbil, eller har den mere at byde på? Det ser jeg nærmere på i denne duel.
Motor: Elmotorer, to styk
Ydelse: 408 hk / 660 Nm
0-100 km/t: 4,9 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 416 kilometer
Vægt: 2.188 kg
Mål (L/B/H): 442/186/165 cm
Bagagerumsvolumen: 419 liter
Startpris: 451.770 kr.
(XC40 Recharge fås fra 374.771 kr.)
Motor: Elmotorer, to styk
Ydelse: 408 hk / 660 Nm
0-100 km/t: 4,7 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 437 kilometer
Vægt: 2.185 kg
Mål (L/B/H): 443/185/158 cm
Bagagerumsvolumen: 413 liter
Startpris: 460.080 kr.
(C40 Recharge fås fra 383.080 kr.)
Når man ser de to svenske tvillingesøskende i profil er det tydeligt, hvor de adskiller sig. Bagruden på Volvo C40 har et skarpt knæk, der med dertilhørende hækspoilere får den til at se mere moderne ud end XC40, som man efterhånden er blevet vant til at se i gadebilledet.
LÆS OGSÅ | Første tur: Volvo C40 er XC40 med fræk afslutning
Foruden at tage lidt højde i bagagerummet, betyder den skarpe bagende på C40 også, at udsynet bagtil er begrænset. Mere end det er i forvejen i XC40, hvor de markante C-stolper tager meget af det udsyn, der er skråt bagtil, hvor flittige cyklister ofte gemmer sig.
Selvom C40 og XC40 deler platform, er der ikke de samme valgmuligheder. C40 er nemlig kun en elbil, mens XC40 fortsat udbydes med en forbrændingsmotor med hybridteknologi. Her kan XC40 fås i B3 variant med 163 hk samt en B4 variant med 197 hk.
De elektriske drivlinjer deles dog trods alt. Basisvarianten Core kan bestilles med en Single Motor-drivlinje med en enkelt elmotor monteret på den forreste aksel med 231 hk. Her starter XC40 i 374.771 kr. mens C40 starter i 383.080 kr.
LÆS OGSÅ | Duel: Kampen er tæt mellem Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge
I udstyrsvarianterne Plus og Ultimate kan de elektriske søskende også bestilles med en Twin Motor-drivlinje, der, som navnet antyder, giver en elmotor på både for- og bagaksel. Det giver 408 hk og en kvik acceleration.
Med Twin motor i Plus-variant starter XC40 i 451.770 kr. og C40 i 460.080 kr. mens de med Ultimate-udstyr starter i henholdsvis 471.997 kr. og 480.000 kr.
Den Volvo XC40, der stiller til denne duel, er faktisk netop blevet uddateret. I februar præsenterede Volvo nemlig et nyt facelift, der egentlig bare betyder, at den for fremtiden vil efterabe den moderne og #woke Volvo C40.
SE OGSÅ | Video: Volvo C40 – Kravler du, når din kone siger “kravl”?
Volvo C40 var den første Volvo-model, som ikke kunne bestilles med animalske produkter i kabinen. Det er derfor kun tekstiler og alcantara-lignende alternativer, man kan bestille, og det fungerer egentlig ret godt til en moderne elbil. Det giver mening. De blå gulvtæpper og beklædningen i bunden på C40 er desuden sammensat af genanvendt plast.
Indtil for nyligt var denne klima-passende kabine unik for C40, mens XC40 altså netop er givet samme muligheder i et facelift. I modsætning til XC40 testbilen, vil den i fremtiden også komme med samme semi-transparente plastik-trim med 3D-effekt, som pryder C40 og ser ret godt ud, hvis du spørger mig.
LÆS OGSÅ | På skiferie i elbilen Polestar 2
Genanvendt plastik og ingen muligheder for læder lyder ikke særligt lækkert. Men det er det, og sammen med en yderst velfungerende infotainmentskærm med Google-system, får det kabinerne til at fremstå gennemførte. Eneste anke er, at de kun kommer med Android Auto – Apple CarPlay er på vej.
Begge testbiler stiller til duel med den store Twin Motor-drivlinje, hvilket i al sin enkelthed gør dem aldeles hurtige. Begge springer frem som en trold af en æske, og det er et overraskelsesmoment, fordi de på alle andre måder optræder komfortabelt og civiliseret.
Komfortorienteringen er gennemført og en fryd at leve med, men om det harmonerer med den vilde acceleration, er jeg mere i tvivl om. Ingen af de to tvillinger giver en lyst til at køre friskt på en snoet landevej, da særligt styretøjet er blottet for feedback.
LÆS OGSÅ | Duel: Er Polestar 2 elbilen, der kan vippe Tesla Model 3 af pinden?
Det er derfor den tilbagelænede cruiser-stil, som duellanterne mestrer bedst. Den hurtige acceleration koges hurtigt ned til et party-trick, som man kan bruge til at overraske uvidende passagerer.
Med armen i karmen frister de to tvillinger til langture, og hvis man kører pænt, kan man da også sagtens begive sig ud på sådan nogle. Med temperaturer omkring nulpunktet samt regn og rusk, vil jeg anslå, at der er nok til omkring 300 km med blandet kørsel. De 21 km ekstra rækkevidde, som C40 har på papiret, spiller ingen reel rolle i hverdagen, når musikken spiller.
Der er, indrømmet, ikke meget, der adskiller de to søskende. Udover designet er det smådetaljer, der adskiller dem, og at kalde C40 for en ny elbilmodel, er måske at stramme den. Alligevel er det med sikkerhed i stemmen, når jeg siger, at C40 er til mig.
Måske det er fordi, jeg har vænnet mig for meget til synet af XC40, som stadig kører rundt med forbrændingsmotorer. Måske det er fordi, C40 er den første Volvo, der kun fås som elektrisk. Måske det er min indre københavner, der gerne vil have det nyeste og det smarteste.
SE OGSÅ | Video: Polestar 2 – den første elbil fra det nye Polestar
Uanset hvad årsagen er, går jeg med Volvo C40. Den taler mere til mig. Den virker for mig mere moderne, selvom det reelt set kun er den hældende fastback-bagende, der adskiller den fra Volvo XC40. Jeg synes, den er mere smart og mere frisk.
Det er klart, at hvis udsyn, bagagerumsplads og maksimal loftshøjde er vigtigt for dig, så er det Volvo XC40, du skal gå med. Og da der reelt set ikke er meget mere, der adskiller de to i elbil-format, tør jeg godt garantere, at du ikke går galt i byen med den heller.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.