Sommerferien er ved at være forbi for de fleste, og selvom det er en bitter erkendelse, kan en ny klimaberegner forsøde smagen lidt – i hvert fald hvis man tog elbilen. En ny klimaberegner viser nemlig med tydelighed, at elbilen er det klimabevidste valg af ferietransportmiddel.
Beregneren, der er tale om, er 'Klimasmart Semester'. Den er udviklet af Gøteborg Universitet i samarbejde med de svenske myndigheder og kan med ganske få datainput vise, hvad man har udledt på sin ferie.
Har man været et smut ved den franske solkyst Cote d'Azur, er det ikke så overraskende, at man har udledt syv gange mere CO2 ved at tage flyveren frem for elbilen. Det er i stedet bemærkelsesværdigt, at man i elbilen også har udledt mindre end dem, der tog toget.

Færgen forpurrer regnskabet
Eksemplet med Cote d'Azur er regnet ud fra et dansk udgangspunkt fra Århus til Nice. Her har man i en mellemstor elbil med fire personer udledt i alt 52 kilo CO2 pr. person tur/retur. Med toget lyder dette regnskab på 115 kilo pr. person, mens den ikke overraskende klimasynder er flyet, hvor man har udledt 367 kilo pr. person.
Regnskabet ændrer sig lidt for de københavnere, der har taget elbilen. Ikke fordi de udleder mere af natur, men fordi, at langt de fleste herfra vil benytte sig af færgeovergangen Rødby-Puttgarden. Fra København til Nice har man således udledt 97 kilo CO2 pr. person tur/retur i en elbil, 124 kilo i toget og 354 kilo i flyet.
Læs også: Lynopladning for begyndere
Historien er meget den samme, når man kigger på de andre af danskernes feriedestinationer. Elbilen er typisk grønnest i klimaregnskabet og her især, hvis familien har haft afgang fra Århus. Fra København er elbilen tættere på toget takket være færgen. Har man taget den lange vej udenom, vinder man lidt igen, og toget er derfor intet dårligt valg klimamæssigt.
Du kan få et overblik over klimaregnskabet for din ferie ved at bruge beregneren lige her.

Som det altid er tilfældet med denne type beregnere, så er der både begrænsninger for nøjagtigheden samt forbehold, der skal tages. Det er ikke muligt at plotte sin egen, nøjagtige rute ind, da beregneren bruger Google Maps' mest oplagte rute i samspil med en prædefineret regnemetode (som du kan læse mere om her).
Derudover inkluderes også udledningen ved elbilens produktion i beregneren, hvilket altså ikke er tilfældet for hverken toget eller flyet. Beregneren skal med andre ord bruges som et skøn mere end et nøjagtigt regnskab, og er, ifølge folkene bag, sat i verden for at bidrage til en mere bæredygtig turistbranche.