Audi A6 E-Tron Langtur-13
Test og anmeldelser
2. august 2025

Forbrugstest: Audi A6 e-tron møder modvind og motorvej

Foruden kulde, er det motorvej og modvind, der er hårdest ved elbilernes forbrug, og på denne langtur udfordres Audi A6 e-tron Performance Ultra af begge dele.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Audi A6 e-tron har stået sin test et par gange her på Bilbasen. Først som topudstyret stationcar med luftundervogn, kaldet A6 Avant Ultra, og siden som Sportback-variant med mere behersket Progress-udstyr. Begge gange med stor ros til følge.

Begge gange har imidlertid også været uden undertegnede bag rattet. For at få den velomtalte Audi A6 e-tron ordentligt under neglene, takker jeg derfor nej til SAS-flyveren og ja til at låne den store, tyske elbil, da jeg skal til Göteborg i forbindelse med en anden biltest.

Det bliver til lige knap 700 kilometer fordelt på to dage – en oplagt mulighed for at teste både rækkevidde og ladehastighed i Audi A6 e-tron.

Audi A6 E-Tron Langtur-12
Foto: Simon Hallenslev

Hvilken A6 e-tron er der tale om?

Det er min dygtige kollega Morten Bek, der har testet Audi A6 e-tron her på Bilbasen. Først Audi A6 e-tron Avant Ultra, som du kan læse alt om her, og dernæst Audi A6 Sportback e-tron Progress Plus Performance, som du kan læse dommen over lige her.

Der er ingen grund for mig til at gentage de rosende gloser om komfort og køreegenskaber, selvom jeg kraftigt stemmer i. Det er forbruget og rækkevidden, der kigges nærmere på her, med en Audi A6 e-tron Sportback Ultra Performance som testbil.

Myriaden af smarte navne betyder i sin enkelthed, at testbilen er den mere strømlinede hatchback-version med det højeste udstyrsniveau, det største batteri og den kraftigste elmotor på bagakslen. I tal betyder det: 94,9 kWh anvendeligt batteri, 367 hestekræfter og en rækkevidde på op til 735 kilometer.

Audi A6 E-Tron Langtur-19
Foto: Simon Hallenslev

Ultra-udstyret giver mig lir som den førnævnte luftundervogn, der i sandhed sikrer uovertruffen komfort, samt B&O lydanlæg med højttalere i nakkestøtterne. Guf til min langtur, der betyder, at jeg kommer afslappet frem, men som ikke har relevans for forbrugstesten. Nu ved du i hvert fald bare, at jeg også havde det godt i processen.

Forbrug på udturen

Ruten går fra Nørrebro i København til Landvetter lufthavn i Göteborg, hvor jeg skal teste Volvo EX30 Cross Country. Afgang er lige omkring det tidspunkt, hvor fanden får sko på – bare for at undgå den værste morgentrafik ud af byen. Batteriet står på 100 procent og kørecomputeren er nulstillet.

Audi A6 E-Tron Langtur-15
Foto: Simon Hallenslev

Første stop på vejen er Falkenberg efter 220 kilometer. Trods skinnende lynladere er det menneskelige behov, der kræver lynpause og en kaffetår. Audi A6 e-tron har med et gennemsnitsforbrug på omkring 18 kWh pr. 100 kilometer kun lige nippet til strømmen.

Og sådan fortsætter historien i virkeligheden helt til Landvetter, hvor jeg ankommer med 36 procent på batteriet efter 334 kilometer kørt, hvilket svarer til et forbrug på 18,3 kWh pr. 100 kilometer. 

Mindst 95 procent af ruten er kørt med enten 110 eller 120 kilometer i timen i et komplet fravær af trafik eller vejarbejde. Vejrforholdene er desuden helt optimale, med omkring 20 graders varme og tæt på ingen vind.

Audi A6 E-Tron Langtur-14
Foto: Simon Hallenslev

Modvind og opladning på hjemturen

Vejrforholdene skifter lidt til hjemturen. Temperaturen er den samme, men middelvinden nærmer sig 11 meter i sekundet og optræder aldrig i ryggen af den stakkels Audi. Sortseer som jeg er, ser jeg straks de rosende gloser fordufte fra forbrugstesten.

Hvordan forbruget arter sig, er dog ikke mit hovedfokus, idet jeg kører fra Landvetter lufthavn igen. Her handler det nemlig om at finde en lynlader, som jeg kan lande ved med 10 procent på batteriet, så en klassisk 10-80 procents ladetest kan udføres.

Audi A6 E-Tron Langtur-11
Foto: Simon Hallenslev

120 kilometer efter afgang fra Göteborg nærmer jeg mig den gyldne grænse, og skæbnen vil have det, at jeg ender i Falkenberg igen. Her står endnu en skinnende og menneskeforladt lynlader, denne gang ved en Circle K, som Audi A6 e-tron bliver koblet til.

Straks efter tilkobling flyver ladehastigheden op på 279 kW og bliver hængende i dette leje til omkring 20 procent. Derefter daler hastigheden stødt og roligt uden nogensinde at tabe pusten fuldstændigt. Selv når batteriet rammer 80 procent, er hastigheden stadig 110 kW.

Tiden fra 10 til 80 procent på batteriet lyder på 21 minutter og 21 sekunder. Med 80 procent på batteriet indikerer bilen, at der er 415 kilometer i rækkevidde. Med kun 223 kilometer til Nørrebro er det med fuld ro i sindet, at det sidste stræk køres.

Audi A6 E-Tron Langtur-09
Foto: Simon Hallenslev
Audi A6 E-Tron Langtur-01
Foto: Simon Hallenslev
Audi A6 E-Tron Langtur-02
Foto: Simon Hallenslev

Det endelige forbrug

Sortseereren i mig forstummes ved ankomst på Nørrebro. Den relativt stærke mod- og sidevind har ikke ødelagt det pæne forbrug, som A6 e-tron viste på udturen. Efter 696 kilometer ender forbruget på 18,6 kWh pr. 100 kilometer. Det er naturligvis højere end de 14,5, den er opgivet til, men alligevel yderst godkendt for en stor bil på 2,2 tons ad motorvej.

Gennemsnitsfarten forpurres af lidt langsom kørsel på den sidste del af ruten på vej ind i København, og ender på 82 kilometer i timen. Tager man et kig på ruten som helhed, er 96 procent af den kørt ad motorvej, og altså med enten 110 eller 120 kilometer i timen.

Regner man forbruget ud på batteriets anvendelige kapacitet, giver det en total rækkevidde på 510 kilometer. Fra 100 til 10 procent kommer man således omkring 460 kilometer på motorvej, hvorefter man kan hælde strøm op til 80 procent igen på bare 21 minutter.

Det er ikke alene godkendt på papiret, men også spiseligt for de fleste danskere, der ynder at køre på langtur i deres A6 e-tron.

Audi A6 E-Tron Langtur-18
Foto: Simon Hallenslev
Audi A6 E-Tron Langtur-17
Foto: Simon Hallenslev

Audi A6 Sportback Ultra E-Tron Performance

Motor: Elmotor (bag) Ydelse: 367 hk/565 Nm 0-100 km/t: 5,4 sekunder Tophastighed: 210 km/t Forbrug: 14,5 kWh/100 km Rækkevidde: 735 kilometer Batteristørrelse: 100 kWh (94,9 kWh anvendelig kapacitet) Ladekapacitet: 270 kW Mål (L/B/H): 493/192/148 cm Køreklar vægt: 2.250 kilo Trækvægt: 2.100 kilo Bagagerumsvolumen: 502 til 1.330 liter + 27 liter foran Pris: 714.990 kr. (A6 E-Tron fås fra 554.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: 654.999 kr. (A6 E-Tron fås fra 500.000 kr.)

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant