Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Af: Simon Hallenslev / d. 3. maj 2019
Du har sikkert hørt det før. Din diskussionslystne onkel siger, at produktionen af batterier til elbiler udleder så meget CO2, at det faktisk er bedre for miljøet at køre en dieselhakker. Det er et letkøbt argument, fordi CO2-regnestykket er kæmpestort og uoverskueligt.
Ikke desto mindre har Volkswagen taget kampen op og regnet den samlede CO2-udledning ud for en elektrisk e-Golf og en traditionel Golf TDI. Fra udvinding af råvarer til det færdige produkt ruller ud af fabrikken.
LÆS OGSÅ | Her elbilerne med længst rækkevidde 2019
Volkswagen kalder det ”Life Cycle Assessment” – eller livscyklusvurdering – som er en kompleks analyse af CO2-udledningen for produktion såvel som brugsperiode.
Analysen er kompleks, fordi samtlige af bilernes komponenter skal inddrages. Bilernes dæk alene har eksempelvis 14 separate produktionsprocesser fra rågummi til det endelige produkt.
Og det er sandt, at det er væsentligt mere CO2-tungt at producere en elbil, end det er at producere en dieselbil. Men hvad betyder det på den lange bane?
Din onkel er faktisk ikke fuldstændig forkert på den. For produktionsfasen af en elektrisk Golf udleder næsten dobbelt så meget CO2, som produktionsfasen af en traditionel Golf TDI gør.
Fordi regnestykket er en livscyklusvurdering fra produktion til 200.000 kørte kilometer, måles CO2-udledningen i gram CO2 per kilometer.
LÆS OGSÅ | Test dig selv: Passer dit behov til en elbil?
Produktionsfasen af en e-Golf udleder 57 gram CO2 per kilometer, hvilket svarer til 11,4 tons CO2 i alt. Til sammenligning udleder en Golf TDI 29 gram CO2 per kilometer under produktionen, hvilket løber op i 5,8 tons CO2 i alt.
Men inden du går ud og håner en Tesla-ejer, så stopper de grønne tendenser for dieselhakkeren altså også her.
Batterisystemet i en e-Golf står for 40 procent af CO2-udledningen. Men som illustreret i grafen nedenfor, er skæringspunktet for en e-Golf 125.000 kilometer. Derefter er en e-Golf beviseligt mere miljøvenlig end en Golf TDI.
I brugsperioden fra 0 til 200.000 kørte kilometer – uden at medregne produktionen – udleder en Golf TDI 111 gram CO2 per kilometer, mens en e-Golf udleder 62 gram CO2 per kilometer.
Inklusiv produktionen udleder en Golf TDI sammenlagt 140 gram CO2 per kilometer i dens levetid, mens en e-Golf udleder 119 gram CO2 per kilometer.
TIL SALG | Søg efter elbiler på Bilbasen
Her er det vigtigt at pointere, at der også medregnes CO2 udledning for produktion af elektricitet. Og fordi en pæn portion af verdens elektricitet fortsat genereres af kul og gas, er en del af den strøm, du fylder på en e-Golf, altså stadig CO2-udledende.
Hvis al strøm var fossilfri og fornybar – som ved sol- og vindenergi – ville udledningen i en e-Golf i brugsperioden dale til bare 2 gram CO2 per kilometer.
På den måde ville en e-Golf udlede 59 gram CO2 per kilometer alt i alt. Det er altså væsentligt mindre end de 140 gram CO2 per kilometer, som en Golf TDI udleder.
Hvis Volkswagen laver samme livscyklusvurdering om bare fem år, vil resultat være markant anerledes i elbilernes favør.
Danmark er eksempelvis godt på vej til, at al elektricitet produceres via sol- og vindenergi. Når strømmen er grøn, bliver det altså meget mere miljøvenligt at køre elbil.
LÆS OGSÅ | El eller ej? Brugte elbiler bliver revet væk
Volkswagen lover også, at de allerede i 2025 er blevet så meget bedre til at genbruge gamle batterier, at CO2 udledningen ved produktionen af nye batterier vil dale med 30 procent. Det vil betyde, at en e-Golf til den tid vil udlede blot 41,9 gram CO2 per kilometer i dens levetid på fornybar strøm – inklusiv produktion.
Så dér har du det. Du kan godt give din onkel ret i, at der udledes mere CO2 ved produktion af en elbil, end der udledes ved produktion af en dieselbil. Men derefter er det altså mere miljøvenligt at køre elbil.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.