ElbilerForbrugerstof

Her er elbilerne med længst rækkevidde 2019

Af i Elbiler, Forbrugerstof
Elbiler udgør en stor del af fremtidens bilsalg, men der er ét aspekt, der er afgørende for udbredelsen, og det er elbilernes rækkevidde. Her får du duksene i den grønne klasse.

Af: Esben Skrumsager / d. 21. november 2018

Konkurrencen på markedet for elbiler stiger støt, og lanceringer af nye, spændende modeller betyder eksempelvis, at der for første gang er to elbiler med blandt de fem finalister, der dyster om titlen som Årets Bil i Danmark 2019 (det kan du læse mere om her).

Elbilers rækkevidde er altafgørende

Ét aspekt overskygger alt, når vi taler om elbiler. Ja, rækkevidde. Altså hvor langt bilen kan køre på en opladning.

Selvom de færreste af os kører mere end et par hundrede kilometer om dagen, vil vi også gerne kunne bruge bilen, når weekenden melder sin ankomst, og vi krydser landet for at besøge venner og familie. Og så er det pludselig ikke ligegyldigt, om bilen med nød og næppe kan klare 200 kilometer på en opladning, eller om der faktisk gemmer sig tæt på 500 kilometer i batteriet.

LÆS OGSÅ: Test: Mercedes sætter strøm til fremtidens ministerbil

Sådan sammenlignes elbilers rækkevidde (NEDC vs. WLTP)

Elbilernes rækkevidde opgøres ved hjælp af en norm, som definerer, hvordan rækkevidden udregnes. En ny EU-test af nye biler trådte fuldt i kraft 1. september 2018. Den nye norm har den knudrede forkortelse WLTP, som står for Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure.

Den gamle hed NEDC – ofte kaldt EU-normen. Fordelen ved den nye testmetode er, at den måler bilerne på en mere realistisk måde. Det er dog ikke alle biler, der endnu har fået beregnet rækkevidden efter WLTP-normen, så vi har så vidt muligt fundet begge angivelser af elbilernes rækkevidde.

TIL SALG: Søg efter elbiler på Bilbasen

Vi har her samlet et overblik over de biler, der enten er eller kommer på markedet i 2019, som har længst rækkevidde:

Audi e-tron 55 quattro

NEDC: –
WLTP: 400 kilometer

BMW i3

NEDC: 395 kilometer
WLTP: 310 kilometer

TIL SALG: Søg efter BMW i3 på Bilbasen

BMW i3s

NEDC: 345 kilometer
WLTP: 285 kilometer

Hyundai Ioniq Electric

NEDC: 280 kilometer
WLTP: –

Hyundai Kona Electric 39 kWh

NEDC: –
WLTP: 312 kilometer

Hyundai Kona Electric 64 kWh

NEDC: –
WLTP: 482 kilometer

Hyundai Nexo (brintbil – elbil med brændselscelle)

NEDC: 756 kilometer
WLTP: 666 kilometer

Hyundai Kona fås som ren elbil. Hyundai Nexo kører også på strøm, men strømmen kommer fra en brintmotor.

Jaguar I-Pace EV400

NEDC: –
WLTP: 480 kilometer

Kia Niro EV 39 kWh

NEDC: –
WLTP: 312 kilometer

Kia Niro EV 64 kWh

NEDC: –
WLTP: 485 kilometer

Volkswagen e-Golf

NEDC: 300 kilometer
WLTP: –

LÆS OGSÅ: Kia-elbil i finalen til Årets Bil i Danmark 2019

 

Mercedes EQC 400 4Matic

NEDC: 450 kilometer
WLTP: 360 kilometer

Nissan Leaf

NEDC: 378 kilometer
WLTP: 270 kilometer

Renault Zoe

NEDC: 400 kilometer
WLTP: 317 kilometer

Toyota Mirai (brintbil – elbil med brændselscelle)

NEDC: 550 kilometer
WLTP: –

Tesla Model 3 elbilers rækkevidde

Tesla Model 3 ser endelig ud til for alvor at komme på markedet i Europa i 2019.

Tesla Model 3 Standard

NEDC: –
WLTP: Endnu ukendt*

Tesla Model 3 Long Range

NEDC: –
WLTP: Endnu ukendt*

Tesla Model S 75D

NEDC: 490 kilometer
WLTP: –

Tesla Model S 100D

NEDC: 632 kilometer
WLTP: –

Tesla Model S P100D

NEDC: 613 kilometer
WLTP: –

Tesla Model X 75D

NEDC: 417 kilometer
WLTP: –

Tesla Model X 100D

NEDC: 542 kilometer
WLTP: –

Tesla Model X P100D

NEDC: 565 kilometer
WLTP: –

*Vi har valgt at skrive Tesla Model 3 på listen, selvom der endnu ikke findes officielle tal på rækkevidden. Det har vi gjort, da vi ved, at rækkevidden bliver relativt lang, og derfor ville det ikke give mening at udelade den på en liste over elbiler med lang rækkevidde. Vi opdaterer listen, så snart vi har officielle data på bilen.

Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er redaktøren på trods af sine knap 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

[gs-fb-comments]