Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
Tekst: Bilbasen Blog / Foto: PR
Det kan næppe være gået din næste forbi, at regeringen ønsker, at din næste bil skal være elektrisk. Men hvis du absolut ikke kan leve uden synet af en Ford GT40 hver morgen eller brølet fra en oldschool V8 på vej til kontoret – så slap bare af. Engelske Everatti har en løsning, som kan få dig til at se lyst på fremtiden.
LÆS OGSÅ | De 10 mest geniale klassikere som elbiler
Everatti er nemlig specialister i konvertering af ikoniske klassikere fra brændstof- til eldrift. De har blandt andet skabt anerkendte eldrevne varianter af Porsche 911, Land Rover og Mercedes SL ’Pagode’. Nu er de så klar med en af de helt store sværvægtere i benzinhovedernes vildeste drømme – og efter alt at dømme har de gjort sig umage med deres bud på en elektrisk Ford GT40.
Jeps, vi taler om den legendariske Le Mans-vinder, som triumferede i 24-timersløbet fra 1966 til 1969. Bilen, som slog Ferrari til plukfisk. Bilen, som er udstyret med en guddommelig variant af den klassiske V8. Bilen, som enhver med blot et minimum af kendskab til biler vil kalde for helligbrøde af tredje grad at gøre elektrisk. Eller hvad?
LÆS OGSÅ | AMG på el: 687 hestekræfter til 1,2 millioner kroner
Everattis elektriske Ford GT40 kommer den oplagte shitstorm i forkøbet ved først og fremmest at være baseret på en replikaudgave af den kostbare klassiker. Ingen original Ford GT40 er altså kommet til skade i dette projekt. Der er desuden tale om en replika fra amerikanske Superperformance, som er verdensberømte for at genskabe fortidens ikoner i udsøgt kvalitet.
Dernæst er der lyden. Denne elektriske GT40 er ikke lydløs som en Tesla. Den siger heller ikke som et futuristisk rumskib á la Porsche Taycan. V8-lyden er nemlig så vigtig en del af historien om Ford GT40, at Everatti har udviklet en såkaldt ’active sound performance exhaust’. Betegnelsen dækker over to kraftige højttalere, som skulle frembringe den helt rigtige buldrende og 110 decibel kraftige lyd af en gammeldags V8. Helt uden røgen, naturligvis.
Everatti har desuden udviklet en slags virtuel gearkasse, som simulerer gearskift ved at indlægge en ultrakort pause i lydsporet samt i leveringen af power, når du rykker i gearstangen.
LÆS OGSÅ | Træt af elbiler? Syntetisk brændstof fra Porsche er din redning
Men elbiler er jo tunge som elefanter? Ikke dén her. Everattis elektriske GT40 vejer blot 1.320 kg, hvilket ifølge udviklerne svarer nogenlunde til en fuldt tanket variant af den originale Ford GT40 Mk. II, som vandt på Le Mans i 1966. To kraftige elmotorer med tilsammen over 800 hk er koblet til baghjulene og sikrer, at du rammer de første 100 km/t på under fire sekunder.
Eneste minus? Batteriet rummer kun 60 kWh, hvilket giver en rækkevidde på omkring 200 km. Hvis du kører pænt, naturligvis. Og det gør du nok ikke…
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.