Kategorier
Elektrisk Nyheder

Benzinhovedets redning? Elektrisk Ford GT40 med lyden fra en V8-motor

Politikerne ønsker et forbud mod biler med brændstofmotorer, men du kan ikke leve uden lyden fra oldschool V8? Bare rolig. Den elektriske Ford GT40 redder muligvis din dag.

Tekst: Bilbasen Blog / Foto: PR

Det kan næppe være gået din næste forbi, at regeringen ønsker, at din næste bil skal være elektrisk. Men hvis du absolut ikke kan leve uden synet af en Ford GT40 hver morgen eller brølet fra en oldschool V8 på vej til kontoret – så slap bare af. Engelske Everatti har en løsning, som kan få dig til at se lyst på fremtiden.

LÆS OGSÅ | De 10 mest geniale klassikere som elbiler

Everatti er nemlig specialister i konvertering af ikoniske klassikere fra brændstof- til eldrift. De har blandt andet skabt anerkendte eldrevne varianter af Porsche 911, Land Rover og Mercedes SL ’Pagode’. Nu er de så klar med en af de helt store sværvægtere i benzinhovedernes vildeste drømme – og efter alt at dømme har de gjort sig umage med deres bud på en elektrisk Ford GT40.

Everatti har udstyret en replika af tressernes ultimative racerbil – Ford GT40 – med en elektrisk drivlinje. Kun den manglende udstødning afslører, at der er noget galt.

Jeps, vi taler om den legendariske Le Mans-vinder, som triumferede i 24-timersløbet fra 1966 til 1969. Bilen, som slog Ferrari til plukfisk. Bilen, som er udstyret med en guddommelig variant af den klassiske V8. Bilen, som enhver med blot et minimum af kendskab til biler vil kalde for helligbrøde af tredje grad at gøre elektrisk. Eller hvad?

LÆS OGSÅ | AMG på el: 687 hestekræfter til 1,2 millioner kroner

Falsk V8-lyd og snyde-gearkasse

Everattis elektriske Ford GT40 kommer den oplagte shitstorm i forkøbet ved først og fremmest at være baseret på en replikaudgave af den kostbare klassiker. Ingen original Ford GT40 er altså kommet til skade i dette projekt. Der er desuden tale om en replika fra amerikanske Superperformance, som er verdensberømte for at genskabe fortidens ikoner i udsøgt kvalitet.

Den elektriske GT40 fås både som højre- og venstretyret. Bilen byder på alternative løsninger som en virtuel gearkasse, som simulerer gearskift ved indlægge ultrakorte pause i V8-lydsporet.

Dernæst er der lyden. Denne elektriske GT40 er ikke lydløs som en Tesla. Den siger heller ikke som et futuristisk rumskib á la Porsche Taycan. V8-lyden er nemlig så vigtig en del af historien om Ford GT40, at Everatti har udviklet en såkaldt ’active sound performance exhaust’. Betegnelsen dækker over to kraftige højttalere, som skulle frembringe den helt rigtige buldrende og 110 decibel kraftige lyd af en gammeldags V8. Helt uden røgen, naturligvis.

Med to elmotorer, som tilsammen leverer mere end 800 hestekræfter, er der fut nok i den emissionsfrie GT40. De første 100 kilometer i timen ekspederes på under fire sekunder.

Everatti har desuden udviklet en slags virtuel gearkasse, som simulerer gearskift ved at indlægge en ultrakort pause i lydsporet samt i leveringen af power, når du rykker i gearstangen.

LÆS OGSÅ | Træt af elbiler? Syntetisk brændstof fra Porsche er din redning

Lige så let som originalen

Men elbiler er jo tunge som elefanter? Ikke dén her. Everattis elektriske GT40 vejer blot 1.320 kg, hvilket ifølge udviklerne svarer nogenlunde til en fuldt tanket variant af den originale Ford GT40 Mk. II, som vandt på Le Mans i 1966. To kraftige elmotorer med tilsammen over 800 hk er koblet til baghjulene og sikrer, at du rammer de første 100 km/t på under fire sekunder.

Præstationerne matcher fortidens Le Mans-racere, men Everattis elektriske GT40 skal bruge flere pitstop, for rækkevidden på et fuldt batteri er blot 200 kilometer ved pæn kørsel.

Eneste minus? Batteriet rummer kun 60 kWh, hvilket giver en rækkevidde på omkring 200 km. Hvis du kører pænt, naturligvis. Og det gør du nok ikke…