Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
I september 2022 kunne Bilbasen vise de første billeder af den 100 procent elektriske Peugeot E-308 som både hatchback og stationcar. Peugeot ville helt sikkert gerne have sine nye elbiler ud til forhandlerne for længe siden, men det sker først i det nye år.
Til gengæld ved vi nu, hvad E-308 hatchback og E-308 SW skal koste, for vi har fundet priserne på den danske hjemmeside. Som hatchback koster E-308 299.990 kr. – og som stationcar, E-308 SW, er prisen 314.990 kr. Det er især E-308 SW, der er interessant, for der er indtil videre kun tre elektriske stationcars på markedet, og de er enten meget dyrere (Nio ET5 Touring og Porsche Taycan Sport Turismo) eller noget vi ikke vil eje (MG5).
Peugeots nye E-308-modeller kommer i to udstyrsvarianter, Allure og GT, og der er et højt udstyrsniveau i dem begge. Også højere end det, man møder i konkurrenter som VW ID.3 og basisudgaven af Renault Megane E-Tech Electric.
Peugeot E-308 og E-308 SW kommer med færre hestekræfter end konkurrenterne. I ID.3 får man 204 hk, og Megane E-Tech Electric 60 kommer med 220 hk. Peugeot-elmotoren, som sender kræfterne ud til forhjulene, er mere beskeden med sine 156 hk.
Med et batteri på 54 kWh har E-308’erne også mindre kapacitet end konkurrenternes, men el-motoren skulle være effektiv, så E-308 hatchback kommer alligevel tæt på ID.3 med batteri på 62 kWh. Franskmanden klarer med Allure-udstyrsniveau 413 kilometer, mens ID.3 i standardform klarer 426 kilometer (priser fra 319.995 kr.).
Den længere og lidt tungere E-308 SW med Allure-udstyrsniveau har en rækkevidde på 410 kilometer, så det koster ikke meget strøm at købe den mere familievenlige af de to karrosserivarianter.
GT-versionerne af E-308 og E-308 SW kører med samme fælgestørrelse som Allure-udgaverne, og de øvrige udstyrsforskelle snupper kun 1 kilometer af den samlede rækkevidde i GT’eren. Det er lig med 412 kilometer i E-308 GT og 409 kilometer i E-308 SW GT.
I kraft af det forholdsvis lille batteri har det mindre betydning, at Peugeots nye elbiler kun kan lade med 100 kW ved en lynlader; franskmændene angiver, at 0-80 procent lynopladning kan gøres på cirka 35 minutter.
Peugeot tager 20.000 kr. for opgraderingen fra Allure til GT, men E-308 Allure har masser af standardudstyr, så opgraderingen ikke er en nødvendighed.
Allure kommer med varmepumpe, LED-forlygter, metallak (grøn Olivine på hatchback, blå Avatar på SW) 18″ alufælge, ekstra tonede ruder bagtil, p-sensorer bagtil, el-klapbare sidespejle, infotainment med 10″ touchscreen, digital instrumentering med 10″ skærm, bakkamera, navigation, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, adaptiv fartpilot, varme i forsæder og rat, sportssæder med betræk i stof og kunstlæder, nøglefri betjening, regnsensor og trådløs smartphone-opladning.
LÆS OGSÅ | Disse 10 elbiler er der flest af i Danmark
GT-versionen har adaptive matrix-LED-forlygter, LED-baglygter med 3D-effekt, GT-styling, indtræk i Alcantara og kunstlæder, p-sensorer foran og opgraderet digital instrumentering.
Som ekstraudstyr til Allure-udgaven kan man få opvarmet forrude (4.000 kr.), mens GT’eren kan fås med soltag (20.000 kr. – fås ikke med varme i forruden) og en en Techno Pro-pakke med bl.a. 360 graders kamera og blind vinkel-system til 10.000 kr.
E-308 hatchback Allure – 299.990 kr.
E-308 hatchback GT – 319.990 kr.
E-308 SW Allure – 314.990 kr.
E-308 SW GT – 334.990 kr.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.