marts 30, 2023

Renault 5 tager form som prisbillig elbil

I 2024 genfødes den franske mini som elbil. Ved hjælp af lave omkostninger i udviklingen bliver Renault 5 billig i produktion – men skal samtidig være en af de sjoveste.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det kan godt være, at prisen på batterierne til elbiler gennem en årrække, i hvert fald før corona, er faldet støt i pris. Men det er ikke noget, den almindelige forbruger mærker noget til. Elbiler er, helt generelt, dyrere end benzinbiler, fordi batterierne er meget dyre.

Renault mener at have en fordel i udviklingen af elbiler til en lavere pris. Franskmændene har produceret elbiler i længere tid end hovedparten af konkurrenterne – siden Zoe kom på markedet første gang i 2012. Elmotor og batteri er løbende effektiviseret, og med flere end 420.000 Zoe produceret til dato, er produktionen strømlinet og effektiv.

LÆS OGSÅ | Denne Espace er ingen rigtig Espace

Men Renault vil strømline og effektivisere i endnu højere grad. I 2024 er der premiere på en ny og helt elektrisk Renault 5 – vist som konceptbil i 2021 – og den nye model vil være 30 procent billigere at producere end den nuværende Zoe.

70 procent stammer fra Clio og Captur

At skære 30 procent i produktionsomkostningerne fra en bilmodel til en anden er ikke noget, mange bilproducenter kan prale af. Renault gør det ved mindre materialebrug og ved at udvikle videre på eksisterende teknologi og en eksisterende platform.

Den nye Renault 5 får den gennemprøvede elmotor, som bruges i både Zoe og Megane E-Tech, men med ny indbygget lader og ny strømomformer. Det er en synkron-motor, hvor der ikke er brug for de meget omdiskuterede metaller fra såkaldte sjældne jordarter.

LÆS OGSÅ | Euro NCAP smadrer Renault Megane E-Tech Electric til topkarakter

Meget mere vil 5’eren næppe dele med Zoe, for Renault vil gøre den lille elbil til en af de sjoveste små elbiler. Platformen er en elektrificeret version af CMF-B-platformen fra Clio, Captur og Nissan Micra og Juke, hvorfor 70 procent af komponenterne vi være identiske.

I forhold til de bilmodeller vil Renault bruge en løsning til at gøre 5’eren sjovere at køre, som er sjælden i små og mindre elbiler: Multilink-bagaksel med præcis styring af baghjulene.

Renault 5 EV på gaden i Danmark i starten af 2025

Grundkonstruktionen i den nye Renault 5 skal være i orden, for også ingeniørerne fra sportsvognsproducenten Alpine (en del af Renault) kommer til at lave en udgave af den lille elbil. Det giver sig selv, den vil få langt flere hestekræfter en standardversionerne.

Når det kommer til ikke bare hestekræfter, men også batteristørrelse og rækkevidde, giver Renault ikke ved dørene. Der er ingen oplysninger, men det er selvfølgelig helt gratis at spekulere i, at elmotoren i Megane E-Tech yder enten 130 eller 220 hk.

LÆS OGSÅ | Duel: MG4 og Renault Megane E-Tech er ikke så tætte som ventet

En ting vi ved, er at Renault 5 får forhjulstræk i kraft af elmotorens placering ved forhjulene, og at batteripakken er integreret lavt i bilen. I forhold til elmotoren i Zoe bliver elmotoren her cirka 20 kilo lettere og noget mindre, fordi flere elementer end før samlet i en fælles “kasse”.

Opbygningen af batteriet er også ny, og i Renault 5 vil batteripakken rumme fire store moduler i stedet for de 12, pakken er opdelt i i Zoe. Det sparer plads, og det sparer cirka 15 kilo.

LÆS OGSÅ | Renault Scénic er død – længe leve Scénic!

Den danske importør forventer, at den nye Renault 5 vil være hos forhandlerne i første kvartal 2025. Den vil i 2026 få selskab af en elektrisk nyfortolkning af Renault 4, som bliver mere familieegnet end den lille 5’er.

Inden vi ser både Renault 5 og Renault 4, vil der være premiere på den nye fuldelektriske Scénic. Den vises i sidste del af 2023 og kommer til Danmark i første kvartal 2024.


Brugte elbiler fra Renault til salg på Bilbasen

Se flere brugte elbiler fra Renault til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS