Selvom vi danskere er glade for at tage ære for alt, der bare dufter lidt af Danmark, er den altså god nok. Bildesigneren og entreprenøren Henrik Fisker er tilbage med en ny bil under navnet ’Fisker Ocean’, som skal tage kampen op mod Tesla.
Af: Simon Hallenslev / d. 15. januar 2020
Nej. Det er ikke navnet på et rejepillerfirma, selvom det godt kan lyde sådan. Fisker Ocean er det seneste skud på stammen fra Henrik Fisker. Han har ellers ikke rørt meget på sig efter hybridbilen Fisker Karma fik trukket stikket i slutningen af 2012 grundet en konkursramt batterileverandør – nu er han tilbage.
Med kun 2.450 solgte Fisker Karma var der ikke nok penge i kassen hos Fisker Automotive, som firmaet hed, der senere året efter også måtte begære sig konkurs. Henrik Fisker solgte aktiverne fra Fisker Automotive til et kinesisk firma, men beholdte rettighederne til navnet Fisker.
Læs også: Stor oversigt over elbiler i Danmark
Og det var der en grund til. For i 2016 annoncerede Henrik Fisker, at der atter var gang i maskineriet. Denne gang under navnet Fisker Inc. I samme åndedrag blev det nævnt, at den genfundne Fisker-forretning i al hemmelighed og hast arbejdede på en elektrisk SUV.
Derefter blev der stille igen, men det var kun fordi, at der skulle gå endnu fire år i hemmelighed, før bilen var klar. Eller… Den er klar til levering i 2022! Se billederne af den dansk designede SUV, og læs hvordan Fisker forventer at konkurrere direkte mod Tesla Model Y.

Store løfter
Det er efterhånden en standard-vending, når nye spillere på elbilmarkedet præsenterer en elbil; Tesla bliver referencepunktet. Men hvor mange nyetablerede elbilmærker kender du, der reelt har spillet med musklerne på markedet for elbiler?
Er Fisker det første nye bilmærke, der rigtigt kan stjæle kunder fra Tesla? Det er ikke så lidt, der loves. Fisker siger selv, at de med en ny og forbedret produktionsproces kommer til at spytte en hel million biler ud fra 2022 til 2027, og at deres salg udelukkende kommer til at foregå via en app.
Derudover lover Fisker, at den nye Ocean bliver en gennemført luksus-SUV, selvom startprisen kun bliver 37.500 Dollars. Det svarer til 250.000 danske kroner uden moms og afgifter.
Denne startpris er sjovt nok lige 1.500 Dollars lavere end startprisen på den nye Tesla Model Y, når den bliver leveret til de første kunder til sommer. Med 464 cm i længden, 193 cm i bredden og 161,5 cm i højden minder dimensionerne på Fisker Ocean også umiskendeligt meget om de forventede dimensioner på netop Model Y.





”Verdens mest bæredygtige bil”
De store løfter fra Fisker stopper ikke ved de abnorme forventninger til produktionen. Fisker kalder nemlig allerede deres Ocean for den mest bæredygtige bil i verden fra interiør til eksteriør.
Det betyder, at Ocean får solceller på taget, der skal give 1600 helt gratis og energifrie kilometer om året. Den får også såkaldt vegansk interiør, hvilket betyder bæredygtigt kunstlæder og gulvtæpper lavet af nylon fra gamle fiskenet, der er fundet i verdenshavene.
Tag og instrumentbord vil blive beklædt med øko-ruskind lavet af fibre fra gamle t-shirts og plastikflasker. Gummidele i bilen vil blive produceret med brug af genbrugt gummi fra dækindustrien.
Infotainmentskærmen placeret centralt i kabinen bliver hele 16 tommer stor, hvilket er en tomme mere end den i forvejen store skærm i Tesla Model 3. Bag rattet får du også en skærm som speedometer på 9,8 tommer.



Rækkevidde og acceleration
Tror du, med udgangspunkt i det du har læst indtil videre, at Fisker er beskedne i forhold til, hvor hurtig Ocean bliver, og hvor langt den kan køre på en opladning?
Dertil er svaret selvfølgelig et rungende nej. Alle Fisker Ocean bliver udbudt med firehjulstræk undtaget indgangsmodellen. Den billigste model med firehjulstræk får mindst 300 hestekræfter, mens topmodellen, som Fisker kalder for “ultra-high performance”, får en acceleration på under 3 sekunder.
Der er endnu ikke er meget information på elmotorerne, der skal drive værket. Til gengæld får batterierne ifølge Fisker en kapacitet på 80 Kilowatt-timer, hvilket kommer til at give en forventet rækkevidde på 480 kilometer. Det er — nok ikke tilfældigt — små 30 kilometer mere end den forventede rækkevidde i Tesla Model Y.
Det hele lyder jo godt. Måske næsten for godt til at være sandt? Det må tiden vise. Sikkert er det i hvert fald, at Henrik Fisker kan finde ud af at tegne smukke biler. Hvis den bliver så flot, som det ser ud nu, og den bare kan lidt af det, der bliver lovet, skal den nok blive populær. Go get them, Henrik!