ElbilerNyheder

Se de danske priser: Ny Ford Mustang bliver en eldrevet crossover

Af i Elbiler, Nyheder
Mediterer du? Hvis ikke bør du nok tage et lynkursus, før du læser denne artikel. Ford har nemlig lige offentliggjort, hvad deres nye elektriske crossover kommer til at hedde: Mustang Mach-E. Se billederne af Fords nye elektriske crossover i artiklen.

Af: Simon Hallenslev / d. 15. november 2019 / opdateret d. 18. november 2019

Hvis du lukker øjnene og tænker Mustang, hvad ser du så? Jeg vil vove at påstå, at de fleste ser en rigtig amerikanerbil, eller måske endda muskelbil, med en stor brølende V8-motor.

Ford har et kæmpemæssigt aktiv i varemærket Mustang. Den årelange og nærmest romantiske historie om Ford, der gav folket en sportsvogn, som prismæssigt var til at komme i nærheden af tilbage i 1964, er noget helt særligt. Modellen blev uhyre populær, og i 2018 rundede Ford 10 millioner solgte biler med navnet Mustang.

Hele historien og den ærkeamerikanske charme tager Ford nu og devaluerer ret så kraftigt. De tager navnet med en massiv brand-værdi, som folk forbinder med sportsvogne, og sætter på en stor og klodset SUV-look-a-like på el.

Ford Mustang Mach-E

En Mustang-inspireret Mustang?

Det er ikke idéen om en elektrisk Ford, der er noget skidt. Tværtimod. Det er jo unægteligt den vej, bilindustrien er på vej hen. Og man behøver ej heller en PhD-uddannelse for at se, at den høje, elektriske crossover skal konkurrere med Tesla Model Y.

Problemet er navnet. Hvorfor kunne Ford ikke finde på et andet navn? De kunne vælge enhver tilfældig sammensætning af bogstaver men valgte i stedet at koge crossover-suppe på navnet Mustang.

LÆS OGSÅ | Tysker-Tesla: Bliver bilerne bedre i Berlin?

At Ford vælger navnet Mustang, har naturligvis noget med den førnævnte brand-værdi at gøre. Men når et navn, der er så stærkt associeret med en benzinslugende sportsvogn, bliver sat på den komplette modsætning i form af en elektrisk crossover,  så tror jeg at det kan bide Ford gevaldigt i halen.

Misforstå mig ikke. Den elektriske crossover kommer ikke til at erstatte sportsvognen – endnu i hvert fald. Den er blot en ny tilføjelse til modelprogrammet. Ford forsøger også at argumentere for, at Mustang Mach-E bare er en ’Mustang-inspireret bil’. Men når man bruger navnet Mustang, så er det vel en Mustang?

Se billederne

Den elektriske crossover er blevet lækket på Fords amerikanske hjemmeside. Bilen lå i ganske få minutter på forsiden. Her var det muligt at se specs og priser, som Ford indtil det såkaldte læk har holdt hemmeligt. Siden lækket har Ford offentliggjort pressebilleder af bilen, som du kan se i galleriet herunder.

I kabinen viser det sig ganske tydeligt, hvem Ford gerne vil udkonkurrere, og måske har kigget lidt over skulderen. Den store skærm lugter i hvert fald gevaldigt af Tesla.

Se billederne:

De foreløbige specs og danske priser

Ford regner med, at de første Mustang Mach-E bliver leveret ved slutningen af 2020 til det amerikanske såvel det danske marked.

Modellen med den længste rækkevidde får baghjulstræk og en forventet rækkevidde på 600 kilometer på en opladning (WLTP). Topvarianten ’GT’ får omkring 465 heste, firehjulstræk og kommer til at løbe fra 0 til 100 km/t på under fem sekunder. GT får en forventet rækkevidde på 434 kilometer.

LÆS OGSÅ | Elektrisk verdenspremiere: Her er den nye Porsche Taycan — og det koster den

De danske priser for Ford Mustang Mach-E starter fra 451.987 kroner. Denne pris tager højde for de afgiftsstigninger, der kommer på elbiler gradvist frem til 2022. Prisen er udregnet med 2021-afgifter. Hvis politikerne får bedre idéer i mellemtiden, kan den dog blive noget billigere. Regnet med afgifterne i dag, vil den starte fra 371.000 kroner.

Hvis en Mustang i din verden stadig er en benzinsluger, kan du på Bilbasen heldigvis finde masser af både nye og brugte Ford Mustang, der stadig larmer og lugter af benzin. Find Ford Mustang her.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.