Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Simon Hallenslev / d. 15. november 2019 / opdateret d. 18. november 2019
Hvis du lukker øjnene og tænker Mustang, hvad ser du så? Jeg vil vove at påstå, at de fleste ser en rigtig amerikanerbil, eller måske endda muskelbil, med en stor brølende V8-motor.
Ford har et kæmpemæssigt aktiv i varemærket Mustang. Den årelange og nærmest romantiske historie om Ford, der gav folket en sportsvogn, som prismæssigt var til at komme i nærheden af tilbage i 1964, er noget helt særligt. Modellen blev uhyre populær, og i 2018 rundede Ford 10 millioner solgte biler med navnet Mustang.
Hele historien og den ærkeamerikanske charme tager Ford nu og devaluerer ret så kraftigt. De tager navnet med en massiv brand-værdi, som folk forbinder med sportsvogne, og sætter på en stor og klodset SUV-look-a-like på el.
Det er ikke idéen om en elektrisk Ford, der er noget skidt. Tværtimod. Det er jo unægteligt den vej, bilindustrien er på vej hen. Og man behøver ej heller en PhD-uddannelse for at se, at den høje, elektriske crossover skal konkurrere med Tesla Model Y.
Problemet er navnet. Hvorfor kunne Ford ikke finde på et andet navn? De kunne vælge enhver tilfældig sammensætning af bogstaver men valgte i stedet at koge crossover-suppe på navnet Mustang.
LÆS OGSÅ | Tysker-Tesla: Bliver bilerne bedre i Berlin?
At Ford vælger navnet Mustang, har naturligvis noget med den førnævnte brand-værdi at gøre. Men når et navn, der er så stærkt associeret med en benzinslugende sportsvogn, bliver sat på den komplette modsætning i form af en elektrisk crossover, så tror jeg at det kan bide Ford gevaldigt i halen.
Misforstå mig ikke. Den elektriske crossover kommer ikke til at erstatte sportsvognen – endnu i hvert fald. Den er blot en ny tilføjelse til modelprogrammet. Ford forsøger også at argumentere for, at Mustang Mach-E bare er en ’Mustang-inspireret bil’. Men når man bruger navnet Mustang, så er det vel en Mustang?
Den elektriske crossover er blevet lækket på Fords amerikanske hjemmeside. Bilen lå i ganske få minutter på forsiden. Her var det muligt at se specs og priser, som Ford indtil det såkaldte læk har holdt hemmeligt. Siden lækket har Ford offentliggjort pressebilleder af bilen, som du kan se i galleriet herunder.
I kabinen viser det sig ganske tydeligt, hvem Ford gerne vil udkonkurrere, og måske har kigget lidt over skulderen. Den store skærm lugter i hvert fald gevaldigt af Tesla.
Se billederne:
Ford regner med, at de første Mustang Mach-E bliver leveret ved slutningen af 2020 til det amerikanske såvel det danske marked.
Modellen med den længste rækkevidde får baghjulstræk og en forventet rækkevidde på 600 kilometer på en opladning (WLTP). Topvarianten ’GT’ får omkring 465 heste, firehjulstræk og kommer til at løbe fra 0 til 100 km/t på under fem sekunder. GT får en forventet rækkevidde på 434 kilometer.
LÆS OGSÅ | Elektrisk verdenspremiere: Her er den nye Porsche Taycan — og det koster den
De danske priser for Ford Mustang Mach-E starter fra 451.987 kroner. Denne pris tager højde for de afgiftsstigninger, der kommer på elbiler gradvist frem til 2022. Prisen er udregnet med 2021-afgifter. Hvis politikerne får bedre idéer i mellemtiden, kan den dog blive noget billigere. Regnet med afgifterne i dag, vil den starte fra 371.000 kroner.
Hvis en Mustang i din verden stadig er en benzinsluger, kan du på Bilbasen heldigvis finde masser af både nye og brugte Ford Mustang, der stadig larmer og lugter af benzin. Find Ford Mustang her.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.