marts 15, 2019

Tesla Model Y: Se den elektriske mini-SUV

Nu har amerikanerne trukket tæppet til side og præsenteret en eftertragtet tilføjelse til modelprogrammet. Bilen hedder Model Y, og Elon Musk kan nu endelig skrive ”S3XY” med bogstaverne fra sine modelbetegnelser. Det lyder frækt, men hvad er Model Y for en størrelse? Vi ser nærmere på den spritnye elbil fra Tesla.

Af: Simon Hallenslev / d. 15. marts 2019

Tesla har netop præsenteret en ny bil, der bliver lillebror til den store Model X. Det er nemlig en lille SUV, der er sat til at køre fra fabrikkerne i 2020.

Vi kigger nærmere på den dugfriske Tesla og ser, hvad vi kan forvente os.

LÆS OGSÅ | Nu lander ny Tesla: Første test af Model 3 i Danmark

Model Y rammer midten af modelprogrammet

Model Y bliver større og mere rummelig end Model 3. Men samtidig bliver den mindre voldsom og pladskrævende end Model X. Model Y falder således ned i det uhyre populære SUV-segment, og det bliver dermed Teslas andet forsøg på at lave en bil til masserne.

Det bliver muligt at tilkøbe en tredje sæderække som ekstraudstyr, hvilket giver plads til syv personer i den ellers ret kompakte bil. Du skal dog vente lidt længere på tredje sæderække, da det først bliver klar året efter lanceringen i 2020.

LÆS OGSÅ | Tesla lukker butikker og fyrer personale – nu skal bilerne være endnu billigere

Ligesom Model 3 kommer Model Y til at køre med to uafhængige elmotorer, der hver styrer for- og baghjul. I Performance-versionen kommer Model Y ifølge Tesla til at accelerere fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder.

Interiøret er nærmest identisk med Model 3, hvor minimalisme er nøgleordet, og samtlige af bilens funktioner er samlet i en 15-tommer skærm i midterkonsollen – og det er inklusiv speedometeret. Fuldt glastag er ligeledes noget, der følger med fra Model 3 til Model Y.

Avanceret autopilot i Tesla Model Y

Mens alle Teslas modeller som standard kommer med nødbremse og kollisionsadvarsel, så bliver det til Model Y muligt at købe ”Full Self-Driving capability” der er Teslas mest avancerede autopilotsystem, som endnu ikke er implementeret i nogle af deres biler.

Dette avancerede system bliver væsentligt vildere end Teslas nuværende autopilot, der har adaptiv fartpilot, og som selv kan holde og skifte vejbane på motorvejen.

LÆS OGSÅ | 3 brugte biler med selvkørende funktioner

”Full Self-Driving capability” betyder, at Model Y selvstændigt vil kunne køre og navigere i bytrafik og på småveje, uden at du selv skal have en finger på rattet.

Som bonus siger Tesla også, at det snart ikke længere vil være nødvendigt at hente bilen på parkeringspladsen. Model Y kommer omvendt til at hente dig fra parkeringspladsen – i ægte James Bond-stil.

Pris og rækkevidde

Det forventes, at Model Y kommer til at have en rækkevidde på omkring 500 kilometer, hvilket er 30 kilometer mindre end Model 3.

Prisen på den billigste Tesla Model Y i USA kommer til at lyde på 39.000 dollar. En dansk pris vil inklusive afgifter derfor formodentlig lande på et beløb i omegnen af 430.000 kroner.

Forventede priser på Tesla Model Y

Standard: Ca. 430.000 kr. (39.000 dollar)
Long Range: Ca. 485.000 kr. (47.000 dollar)
Dual Motor: Ca. 520.000 kr. (51.000 dollar)
Performance: Ca. 620.000 kr. (60.000 dollar)

Kilde: Bil Magasinet

LÆS OGSÅ | Middelmådig Model 3: Tesla er presset på pålideligheden

Som nævnt kommer Model Y til at dele mange komponenter med den ganske nylancerede Model 3 – og det er absolut ikke tilfældigt.

Ved at bruge mange af de samme dele fra Model 3 i Model Y, bliver Teslas produktionsapparat – og pengepung – ikke belastet i samme grad, som hvis de skulle lave en helt ny bil fra bunden.

Model Y er altså en ny massemarkedsbil fra Tesla, der bygges omkostningseffektivt med Model 3 og som falder lige ned i et marked hvor efterspørgslen på høje SUV’er er kæmpe stor og konstant voksende.

Og det er formodentlig tiltrængt. For økonomien hos den amerikanske elbil-producent har i årevis været en alvorlig akilleshæl, som du kan læse i denne klumme af Christian Frost: Har Tesla kurs mod kollaps eller succes?

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS