Kategorier
Nyheder

En lille GTI fylder 25 år

Volkswagen Polo GTI har altid stået i skyggen af storebror Golf GTI. Nu fylder den 25 år, og den står i rampelyset som Edition 25 i 2.500 eksemplarer.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Golf GTI mig her, Golf GTI mig der. Volkswagens kompakte GTI har altid været den helt rigtige størrelse og bilen, der har gjort alt rigtigt. Men det er virkelig længe siden, der har været noget som helst folkeligt over Golf GTI. Den kan rigtig meget – og det betaler man for. Hvem er det, der skal (og kan) betale 665.000 kr. for en Golf GTI Clubsport med 300 hk?

SE OGSÅ | Test: Det er mere end okay at være en voksen GTI

For en pose penge, der er omtrent halvt så stort, får man en GTI, der kan næsten lige så meget. På nogle punkter kan den lige så meget. Det er Polo GTI, som kommer med 207 hk og samme grundfilosofi som den større Golf GTI. Hurtig og sjov, men samtidig praktisk og fornuftig. Til 336.995 kr.

Volkswagen har lavet Polo GTI i 25 år, og tyskerne hylder den med en jubilæumsmodel, som de har gjort det flere gange tidligere med Golf GTI. Polo GTI Edition 25 giver den lille GTI en velfortjent tur i rampelyset.

Kun 2.500 gange produceres den i Sydafrika

Volkswagen begrænser gerne sine jubilæumsmodeller, så Polo GTI Edition 25 ruller ikke af samlebåndet, som kører i Sydafrika, uendeligt. Der laves 2.500 eksemplarer, og de flinke medarbejdere har været så venlige at sætte en liste ved indstigningen, hvor der står “One of 2500” – en af 2.500 biler.

Så glemmer man ikke, hvor heldig man er. Der er ingen risiko for, at man overser, at denne Polo GTI (som fås i Ascot Grey, som på billederne, Pure White, Kings Red Metallic, Reef Blue Metallic, Smoke Grey Metallic og Deep Black Pearl Effect) har noget med tallet 25 at gøre. Tallet sidder i bunden af rattet og som staffering på dørene.

SE OGSÅ | Duel: VW Polo GTI og Ford Puma ST er et spørgsmål om temperament

Designerne kører udvendigt et sort tema. Sidespejlshusene, taget og de 18″ store Adelaide-alufælge kommer som standard i sort. Et andet særligt Edition 25-element er lædersæder i rød og sort med broderet GTI-logo i ryggen. Meget andet kommer man stadig til at betale ekstra for – det er jo ikke en gavebod, det her, bare fordi der er fødselsdag.

De samme 207 hk i 2-liters motoren

Polo GTI startede karrieren i 1998 med en 1,6-liters sugemotor med 125 hk, som også løftede den lettere opgave i den daværende Lupo GTI. 125 hk ville ikke give nogen stor fest i den seneste, tungere Polo GTI, så her er motoren på 2 liter og ydelsen på 207 hk.

Volkswagen har ikke rørt det mindste ved motoren, lader det til, så Polo GTI Edition 25 har de samme 207 hk og 320 Nm, og den går friskt fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Men hvorfor ikke smide 25 hk ekstra i posen til de 2.500 kunder, som køber en GTI, der kommer i begrænset oplag? Det var tilfældet, da Golf GTI fyldte 30 år. Den fik 30 hk ekstra, så fejringen var mere end bare overfladisk.

SE OGSÅ | Den fedeste Ford forsvinder til sommer

Det er nok alligevel ingen dum idé at købe Polo GTI Edition 25. Jubilæumsudgaven kan meget vel være sidste gang, der sker ændringer med Polo GTI. Der er risiko for, at den nuværende generation Polo – og her snakker vi alle Polo-modeller og ikke kun GTI – bliver den sidste. Så en 30 års fødselsdag for Polo GTI kræver lidt af et mirakel.


Brugte VW Polo og Polo GTI til salg på Bilbasen

Se flere brugte VW Polo og Polo GTI til salg på Bilbasen

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.