Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2025-udgaven af Renault Captur.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Fiat. Ak ja, Fiat. Det italienske, folkelige mærke var så uundværligt i Danmark i 80’erne og 90’erne, at ingen dengang kan have forestillet sig, at Fiat et par årtier senere ville være skrumpet ind til det rene ingenting.
Den lille 500 er det eneste liv, Fiat har vist siden 2007, og den originale udgave fra 2007 kører videre sammen med den elektriske 500e. 500e er den bedst sælgende elbil i Stellantis-koncernen, den store virksomhed Fiat er en del af, men det siger altså ikke meget, når Stellantis ikke har været fuld af fede elbiler.
LÆS OGSÅ | Så er der træk på alle fire i Jeep Avenger
Den nye 600, der formentlig kun kommer til Danmark i el-udgaven 600e, lader virkelig vente på sig, og den skal først og fremmest være en ting for at få betydning for Fiat: prisbillig.
Der er lys i mørket, for det viser sig heldigvis, at Fiat ryster støvet af sig, så der måske igen kan blive glade dage for mærket. Fiat-bossen Olivier Francois, har afsløret vejen frem for Fiat over de næste fire år. I Europa kan vi regne med at se tre eller fire nye modeller frem mod 2027, og der bliver ikke kun tale om elbiler – der kommer også benzinbiler og hybrider.
Fiat trænger til at lade sig betage af andet end 500-modellen, som både har givet verden den kedelige 500X, misfosteret 500L og nu også den designmæssigt uinspirerede 600. Der må virkelig gerne komme andre boller på suppen.
Fremtiden står i Pandaens tegn. Ikke pandabjørnens, men mikrobilen Panda, der i tre generationer fra først 1980, så 2003 og endelig 2011 var en sjov, farverig og fin bil. Med Panda som inspiration kommer der kant på hos Fiat. Rigtig meget kant. Præsentationen med Fiat-bossen kommer med flere referencer til Panda i sin præsentation.
Den første nye Fiat-model ser vi, forhåbentlig i produktionsklart format, i juli, og der bliver tale om en direkte afløser til Panda. Den går under navnet “Mega-Panda”, fordi den bliver større end Panda har været før. Den kommer som elbil med en smart løsning til ladekablet, hvor kablet selv ruller sig sammen. Hvordan det hænger sammen, glæder vi os til at se.
Platformen til Mega-Panda går igen i de tre andre nye modeller, og det er en platform til el, benzin og hybrid, som nemt kan tilpasses lokale behov. Fiat er et stort mærke i Sydamerika, hvor kravene er anderledes end i Europa.
På de sydamerikanske markeder har Fiat meget stor succes med en lille pickup, Strada, der er den bedst sælgende bil i Brasilien, og fordi en ny pickup også skal laves med det nye design og den nye platform, fortæller Fiat, at den nye pickup måske kommer til Europa.
Det er mere sikkert, at de to øvrige modeller skal introduceres i Europa. Der er en tale om en fastback med et sportsligt strejf, og den anden model er en rummelig SUV, der går under navnet “Giga-Panda.”
Grundtanken, udover at være Panda, Panda, Panda!, er sjove og praktiske biler, der på trods af fornuftige priser viser vejen med store hensyn til miljøet. Vi ser frem til, at Fiat startet et helt nyt kapitel i july.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2025-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.