Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bedst som Volvo er i gang med endelig at sende sit nye elektriske SUV-flagskib, EX90, ud til de første kunder, og den svensk-kinesiske producent giver sit benzinflagskib XC90 en stor opgradering, vises de første billeder af endnu et flagskib.
ES90 har i nogen tid været det officielle navn til den første elektriske sedan fra Volvo, og med de første informationer og billeder viser sig et flagskib, der godt nok i højden ikke kan måle sig med EX90, men helt sikkert i længden.
Med en elbil har designerne og ingeniørerne muligheden for at lave en meget strømlinet bil med proportioner, der ikke tager hensyn til en fyldig forbrændingsmotor. Det kan man få den ikke ligefrem vellykkede Mercedes EQS ud af, så Volvo har – helt i stil med EX30 og EX90 – holdt sig til klassiske proportioner.
Det primære marked for den kommende ES90 er det kinesiske, og de kinesiske kunder ynder at lade sig køre rundt i lange sedaner (og i stigende grad i SUV’er), og mens Volvo intet oplyser om den nye sedans størrelse, er det helt tydeligt, at alene bagdørene fylder godt i landskabet.
Hvor lang ES90 ender med at blive, kan vi indtil videre kun gætte på, men et sted i omegnen af 510-530 centimeter. Altså, en elektrisk sedan i klasse med den førnævnte EQS.
Med det kinesiske marked som det forventet største for ES90 vil sedanen sandsynligvis også blive produceret i Kina. Den er ikke udelukkende til Kina, hvorfor den også vil blive tilbudt i andre dele af verden – i modsætning til den nye MPV fra Volvo, EM90, der næppe kommer til Europa.
LÆS OGSÅ | Test: Volvo EX40 går helt i sort
ES90 vil helt grundlæggende blive bygget på samme arkitektur og platform som den nye EX90. SPA2-arkitekturen er byggestenene med drivlinjer, elmotorer og elektronik. ES90 vil med overvejende sandsynlighed følge EX90 og komme i Twin Motor-/Twin Motor Performance-udgaver med firehjulstræk og 408/517 hestekræfter, men også i en mildere Single Motor-version med baghjulstræk. Batteristørrelsen på 111 kWh vil, med det lavere karrosseri end EX90 kører med, give en rækkevidde op til omkring 700 kilometer.
Volvo arbejder allerede på en videreudviklet SPA-arkitektur/-platform, som ikke overraskende får navnet SPA3. Den vil vise opgraderinger af blandt andet hurtigere computersystemer, men først og fremmest er den langt mere skalerbar end SPA2. Første bil på platformen bliver den kommende EX60, men SPA3 giver mulighed for biler mindre end EX30 og endnu større end EX90.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.