Det er ikke kun motorjournalister, der er trætte af, at alt lige fra justering af sidespejle til forbrugsvisning og sædevarme foregår via et infotainmentsystem. Også hos Euro NCAP er man så træt af fænomenet, der ene og alene handler om at producenterne sparer penge på rigtige knapper og instrumenter.
Den europæiske organisation med ansvar for at teste både aktiv og passiv sikkerhed i nye biler, og deriblandt også assistentsystemerne, er ikke altid lige troværdig. Blandt andet har minibilen MG3 for nylig fået fire stjerner, selv om den har et problem med et førersæde, der kan rive sig løs - som kan betyde store skader på føreren.
Men denne gang er vi helt med på, hvad Euro NCAP har gang i. I 2026 kommer organisationen på banen med nye og strengere kriterier, der gør det sværere at opnå de maksimale fem stjerner. Denne gang fokuserer Euro NCAP blandt andet på, hvor meget man bliver distraheret af at betjene bilen under kørslen.

Rigtige knapper - og mange andre nye krav
Og der er ingen tvivl om, at touch-knapper i rattet uden ordentlig feedback eller manglende funktionsbeskrivelse (er det her volumen eller fartpiloten?) og infotainment-tunge betjeningssystemer forværrer sikkerheden. Euro NCAP vil tydeligvis have knapperne tilbage:
"Vurdering af HMI (human-machine interface - brugerfladen) introduceres, og placering, klarhed og lethed i brugen af de vigtigste kontrolelementer - inklusive tilstedeværelsen af fysiske knapper til de mest brugte funktioner, som feedback fra forbrugerne viser kan være med til at reducere hvor distraheret man bliver."
Men Euro NCAP går længere end at gøre det besværligt for producenterne at lave nye biler uden knapper og tydelige, logiske betjeningsmuligheder.
Læs også: Kinesiske biler får ros hos Euro NCAP
De fremtidige kriterier er samlet i fire segmenter, som Euro NCAP kalder de fire trin for sikkerhed - på engelsk Four Stages of Safety: Betjeningen af bilen ligger i første segment, Safe Driving. Crash Avoidence er andet segment, hvor det vurderes, hvor god bilen er til at hjælpe med at undgå uheld.
Tredje trin er Crash Protection, beskyttelse i sammenstød og ved uheld - og fjerde segment er Post-Crash Safety, altså når først man allerede er kørt galt; her vurderes det, hvor let det er for redningsfolk at komme til information om bilen og hvor let det er at komme ind i den.

Rigtige dørhåndtag
Indtil nu har Euro NCAP testet eksempelvis funktionaliteten ved alarmen for hastighedsoverskridelse i et laboratorium. Det vil sige, at systemet, som alle biler skal have, har rigtig gode vilkår for at ramme rigtigt. I virkeligheden er der regn og mørke, andre skilte, bevoksning og meget andet, der kan snyde. Fremover tester organisationen systemerne på vejen. Det var, vil vi sige, virkelig også på tide.
De øvrige assistentsystemer vil også blive sat under lup. Overvågningen af føreren, sporskiftesystemer og meget andet er i dag et krav i nye biler, men i Bilbasens test af mange nye biler viser det sig ofte, at systemerne melder fejl, er direkte farlige og ikke gode nok.
Nu skal de også rent faktisk være mere til for føreren og være mere hjælpsomme - sporassisten skal eksempelvis gribe blødt og forståeligt ind. Ikke med vold, som mange systemer i dag gør det.
Hvis man kører galt, skal det altså også være nemmere at blive reddet eller redde sig selv. Euro NCAP-kriterierne kigger også på, bl.a. hvor nemt det er at komme ind i bilen (eller ud), når man er kørt galt. Biler med elektroniske indvendige "dørhåndtag" og biler med besværlige, sænkede udvendige dørhåndtag - Tesla Model 3 og Model Y er gode eksempler på det dårlige, kan gøre det svært at få folk ud af en brændende bil.



