august 14, 2024

Facelift: BYD Tang med syv sæder og 517 hk lanceres til 489.995 kr.

Den store SUV BYD Tang er tilbage i Danmark. Prisen er ikke kun lavere, men et facelift har også givet meget længere rækkevidde, hurtigere og opladning og større infotainmentskærm.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilbasen testede den store BYD Tang i starten af 2023 under overskriften “BYD Tang mangler et prishug”. Den kinesiske elbil kostede dengang 599.995 kr., og ikke kun prisen fik negative ord med på vejen; det samme gjorde infotainmentskærmen og rækkevidden. Materiale- og byggekvaliteten, derimod, var på et højt niveau.

På et tidspunkt i løbet af 2023 udgik Tang på det danske marked. Få havde købt den, så de færreste lagde mærke til, at den forsvandt. Det skulle vise sig at være midlertidigt, for nu er den tilbage i en udgave, der ser ud til at løse de meste af det, der fik negative ord med på vejen i Bilbasens test.

For det første er prisen barberet godt og grundigt ind. 110.000 kr. er skåret af 2023-prisen, og BYD sælger den store elektriske SUV med syv sæder, firehjulstræk og 517 hestekræfter for 489.995 kr. Konkurrencen er blevet hårdere med nye konkurrenter og prisnedsættelser, men BYD Tang står umiddelbart markant bedre i denne ombæring.

Fra 400 til 530 kilometer på en opladning

BYD Tang er faceliftet og mere elegant og moderne, end den var før. Det er samme bil, der gemmer sig under det store karrosseri (og det er stort, for Tang er 497 centimeter lang), og dermed er der to elmotorer, som altså giver 517 hestekræfter. Det gør ikke meget, at Tang er blevet lidt langsommere, for 4,9 sekunder mod de tidligere 4,6 sekunder fra 0-100 km/t gør, at den stadig er hurtig.

Batteriet er nyt, og det er meget større. Kapaciteten er vokset fra 86,4 kWh til 108,8 kWh, og det giver en uundgåelig vægtforøgelse. Vægten er 2.630 kilo, så det er nok forklaringen på, at 0-100 kilometer tager lidt længere tid. Tang kan dog løbe lidt hurtigere, så den nu kan ramme 190 km/t mod tidligere 180 km/t.

Med det nye batteri er der den længere rækkevidde, der følger med et større batteri. De alt andet end imponerende 400 kilometer har fået et boost til 530 kilometer. Opladning hjemme og ved passende standere er der nu opladning med 11 kW, og de 110 kW Tang kunne tage ved en lynlader er nu ændret til 170 kW.

Men med et batteri så stort, er ladetiden stadig mindre end imponerende, hvis de bedste modeller fra XPeng og Audi er sammenligningsgrundlaget. Med 170 kW vil det tage 30 minutter at lade fra 30 til 80 procent på batteriet, som er godt og vel dobbelt så lang tid som i en Audi Q6 e-tron.

Niveauet i kabinen er tydeligvis hævet

Der er bedre styr på pris, rækkevidde og opladning i den faceliftede Tang, og så mangler egentlig kun infotainmentsystemet i ligningen. Her har BYD også været på arbejde. Infotainmentsystemet er opdateret, og skærmen er skiftet ud. Interiørdesignet og -materialerne ser umiddelbart også opdaterede ud – mindre bling og mere substans.

Skærmen er vokset fra 12,8 til 15,6″, og den kan stadig roteres 90 grader, hvis man bedre kan overskue indholdet, når skærmen er i portrætformat. Den nye skærm kan opdeles i to for at man eksempelvis kan have navigation i den ene side og oplysninger om batteriet i den anden side.

Den faceliftede Tang er, som den gamle, et udstyrsstykke. Bare et endnu større udstyrsstykke end før. Syv siddepladser og læderinteriør er igen standard, men også head-up-display, varme i rattet, el-justerbare forsæder med massage og køling, førerovervågning og Dynaudio-lyd med 12 højttalere er nye på listen over standardudstyr.

BYD Tang har premiere hos de danske forhandlere den 24. august, så de første biler burde være hos forhandlerne eller være tæt på at lande. Med meget lavere pris og stærke opdateringer har Tang en bedre chance, end den havde, da vi testede den i 2023, og vi ser frem til at teste den opdaterede udgave.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS