Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Don’t fix it if it ain’t broken – noget som fungerer, skal man ikke lave om. Mercedes-Benz’ mindste modeller, A-Klasse og B-Klasse, fungerer fint, og faceliftet af de to biler er derfor overskueligt.
Meget overskueligt. Lidt for overskueligt. Luppen skal frem, og selv om tyskerne kalder bilerne for ny A-Klasse hatchback/sedan og ny B-Klasse, er det ikke mere end mild fornyelse, der skal bære modellerne frem nogle år endnu.
LÆS OGSÅ: Helligbrøde eller på høje tid? Mercedes-AMG C 63 S er en firecylindret PHEV
Mercedes-Benz har allerede skåret flere modeller fra i de senere år. S-Klasse Coupé og Cabriolet er væk og erstattes ikke, og coupé- og cabrioletversioner af C-Klasse og E-Klasse erstattes af en enkelt model.
De mindste modeller, fra A-Klasse videre over B-Klasse, CLA og GLA, er alle i farezonen. Der vil blive færre af dem – Mercedes-Benz vil igen satse mere på større biler.
Der er så få designændringer, at det virker som om, designerne har været gennem en sparerunde. Kun de rigtig konservative er tilbage, ser det ud til, og ændringerne er meget, meget små på både A- og B-Klasse.
Ny grafik i lygterne, ny diffuser under bagkofangeren, lidt nyt indhold i grillen – og A-Klassen har fået såkaldte power domes i motorhjelmen; det er, de to forhøjninger, som løber i midten af hjelmen.
LÆS OGSÅ: Test: Mercedes EQE er den perfekte elbil til folk med briller
Interiørets største opdatering går på, udover et nyt rat, MBUX-infotainmentsystem af seneste generation. Nu styres alt direkte på skærmen, en touchscreen, og pegepladen ved midterkonsollen er væk. Digital instrumentering på 7″ og touchscreen på 10,25″ er stadig standard – instrumenteringen mod merpris også størrelse 10,25″.
Det havde måske været fristende for Mercedes-Benz at skære i virvaret af motorvarianter, der fås til både A-Klasse og B-Klasse. Det er ikke sket, og der er diesel, benzin og plug-in hybrid som valgmuligheder i både A-Klasse og B-Klasse. Og selvfølgelig AMG-versionerne af A-Klassen.
Benzinudgaverne har fået mild elektrificering med 48 volt-strømsystem og mulighed for 16 hk ekstra fra strømmen.
Automatisk dobbeltkoblingsgearkasse er standard i alle A- og B-Klasse, også i de mindste, A 180 og B 180, med 136 hk og 1,3-liters motor. Samme motor med flere kræfter, 163 hk, får man i A 200 og B 200, mens de firehjulstrukne A 220 4Matic, A 250 4Matic, B 220 4Matic og B 250 4Matic har en 2-liters benzinmotor med 190/224 hk.
LÆS OGSÅ: Astra GSe indleder sportslig strøm hos Opel
Dieselmotoren er den samme i A/B 180 d, A/B 200 d og A/B 220 d – en 2-liters med henholdsvis 116, 150 og 190 hk.
De to AMG-versioner af A-Klassen lever i bedste velgående. A 35 fås som hatchback og sedan med 2-liters turbomotor med 306 hk, mens A 45’eren, nu kun fås som S 4Matic+ med 421 hk (fortsat kun som hatchback).
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.