Kategorier
Elektrisk Nyheder

Facelift til de mindste fra Mercedes

Så subtilt kan det gøres: Fornyede udgaver af Mercedes A-Klasse og B-Klasse er stort set usynlige – men indenfor venter dog et forbedret infotainmentsystem.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Don’t fix it if it ain’t broken – noget som fungerer, skal man ikke lave om. Mercedes-Benz’ mindste modeller, A-Klasse og B-Klasse, fungerer fint, og faceliftet af de to biler er derfor overskueligt.

Meget overskueligt. Lidt for overskueligt. Luppen skal frem, og selv om tyskerne kalder bilerne for ny A-Klasse hatchback/sedan og ny B-Klasse, er det ikke mere end mild fornyelse, der skal bære modellerne frem nogle år endnu.

LÆS OGSÅ: Helligbrøde eller på høje tid? Mercedes-AMG C 63 S er en firecylindret PHEV

Mercedes-Benz har allerede skåret flere modeller fra i de senere år. S-Klasse Coupé og Cabriolet er væk og erstattes ikke, og coupé- og cabrioletversioner af C-Klasse og E-Klasse erstattes af en enkelt model.

De mindste modeller, fra A-Klasse videre over B-Klasse, CLA og GLA, er alle i farezonen. Der vil blive færre af dem – Mercedes-Benz vil igen satse mere på større biler.

MBUX-infotainment af nyeste aftapning

Der er så få designændringer, at det virker som om, designerne har været gennem en sparerunde. Kun de rigtig konservative er tilbage, ser det ud til, og ændringerne er meget, meget små på både A- og B-Klasse.

Ny grafik i lygterne, ny diffuser under bagkofangeren, lidt nyt indhold i grillen – og A-Klassen har fået såkaldte power domes i motorhjelmen; det er, de to forhøjninger, som løber i midten af hjelmen.

LÆS OGSÅ: Test: Mercedes EQE er den perfekte elbil til folk med briller

Interiørets største opdatering går på, udover et nyt rat, MBUX-infotainmentsystem af seneste generation. Nu styres alt direkte på skærmen, en touchscreen, og pegepladen ved midterkonsollen er væk. Digital instrumentering på 7″ og touchscreen på 10,25″ er stadig standard – instrumenteringen mod merpris også størrelse 10,25″.

Alt lige fra diesel over plug-in hybrid til AMG

Det havde måske været fristende for Mercedes-Benz at skære i virvaret af motorvarianter, der fås til både A-Klasse og B-Klasse. Det er ikke sket, og der er diesel, benzin og plug-in hybrid som valgmuligheder i både A-Klasse og B-Klasse. Og selvfølgelig AMG-versionerne af A-Klassen.

Benzinudgaverne har fået mild elektrificering med 48 volt-strømsystem og mulighed for 16 hk ekstra fra strømmen.

Automatisk dobbeltkoblingsgearkasse er standard i alle A- og B-Klasse, også i de mindste, A 180 og B 180, med 136 hk og 1,3-liters motor. Samme motor med flere kræfter, 163 hk, får man i A 200 og B 200, mens de firehjulstrukne A 220 4Matic, A 250 4Matic, B 220 4Matic og B 250 4Matic har en 2-liters benzinmotor med 190/224 hk.

LÆS OGSÅ: Astra GSe indleder sportslig strøm hos Opel

Dieselmotoren er den samme i A/B 180 d, A/B 200 d og A/B 220 d – en 2-liters med henholdsvis 116, 150 og 190 hk.

De to AMG-versioner af A-Klassen lever i bedste velgående. A 35 fås som hatchback og sedan med 2-liters turbomotor med 306 hk, mens A 45’eren, nu kun fås som S 4Matic+ med 421 hk (fortsat kun som hatchback).

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.