Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Ford kører sin europæiske afdeling som et hobbyprojekt ved siden af den hovedforretningen – den amerikanske del. I USA er der gang i den hos Ford, og producenten har tilpasset sig et marked, der kun vil have pickups og SUV’er (og Mustang, selvfølgelig), og der er noget for enhver amerikaners smag.
I Europa er der lukket ned for Fiesta, og der er i det hele taget kun få personbiler tilbage. Mustang Mach-E, den eneste elbil, har aldrig været virkelig konkurrencedygtig, så tingene står og falder med den populære Kuga som plug-in hybrid.
Selv den ekstremt vigtige model har Ford syltet i forholdt til de europæiske markeder. I USA fik Kuga (i USA hedder den Escape) et omfattende facelift i efteråret 2022, og det er først nu, næsten halvandet år senere, at den introduceres i Europa.
Det er ikke fordi, der er gået endeløse timer med at ændre designet fra den amerikanske eller lave et federe interiør; der er minimale, ligegyldige forskelle på Escape og Kuga.
Hvis faceliftet havde gjort den lidt kønsløse Ford endnu værre, kunne amerikanerne bare have holdt den for sig selv lidt endnu. Men designerne, som altså er amerikanske, har gjort det godt. Kuga står mere stringent, elegant og med et “dyrere” udtryk med en ny front.
Den grønne bil på billederne er en ny variant. Active, som også både Fiesta, Focus og Transit har haft som tilnavn, er den mere ud-i-det-fri-prægede Kuga, mens den blå – ST-Line – står for det mere sportslige. Derudover findes også denne gang blandt andet Titanium-udstyrsniveauet.
Interiøret er stadig et landskab i sort, småtrist plast, men der er ryddet op i midterkonsollen og installeret et meget nyere infotainmentsystem (SYNC 4) med 13,2″ touchscreen.
En ting Ford i Europa har fået ud af halvandet års ventetid er hestekræfter. I USA har Escape som plug-in hybrid 225 hk, som den udgående Kuga plug-in hybrid også kører med. Nu stormer Kuga PHEV fra 0-100 km/t to sekunder hurtigere – den har nemlig fået 243 hk og ny gearkasse.
En meget positiv nyhed i det, der altså er en halvgammel nyhed, er at Kugas evne til at trække noget på krogen er forbedret. Fra 1.500 kilo i seneste udgave til nu 2.100 kilo, som åbner nye muligheder for campister og folk med store trailere.
Priserne på den faceliftede Kuga PHEV kommer vi ikke til at vente halvandet år på. De kommer, lover Ford, i februar.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.