Subaru Solterra har levet i skyggen af sin platformspartner Toyota BZ4X. Subaru er et lille bilmærke i Danmark i forhold til Toyota, med få forhandlere, men det har uden tvivl også at gøre med, at Solterra udelukkende er blevet solgt med firehjulstræk - og dermed med rækkevidde op til kun 465 kilometer.
Selv om en Solterra i længere tid har været billigere end en tilsvarende BZ4X, så foretrækker danskerne Toyota-modellen med forhjulstræk og rækkevidde på den anden side af 500 kilometer.
Men faceliftet af Solterra og BZ4X giver nye muligheder for Subaru for at tage noget af salget fra Toyota. Og fra andre bilmodeller i klassen, selvfølgelig.





Nu op til 520 kilometer på en opladning
Det er blevet meget nemmere at se forskel på Solterra og BZ4X. De to japanske mærker har designmæssigt bevæget sig længere fra hinanden, og Solterra har en helt glat og lukket front - og nye LED-kørelys i Porsche-stil med seks blokke i hver forlygte.
Rækkevidden er nu 520 kilometer i Solterra, som stadig har firehjulstræk som standard. En forbedring på 55 kilometer, som også kommer med forbedret DC-ladetid ved lave temperaturer.
Læs også: Subaru klar med sin anden elbil
Og så er der skruet gevaldigt op for kræfterne, så Solterra, som BZ4X med firehjulstræk, har hele 343 hestekræfter som standard. Skruet på trækkapaciteten er der også, så Solterra nu kan trække en campingvogn: op til 1.500 kilo mod tidligere 750 kilo.



På tilbud frem til 30. november
Priserne er også et paramater, hvor Subaru formår at underbyde Toyota. Solterra introduceres i sin fornyede form i december, og frem til 30. november kører Subaru med introduktionspris på den fornyede Solterra. Men selv når vi kommer efter den dato, vil Solterra være billigere end en tilsvarende BZ4X.
BZ4X AWD med firehjulstræk og basisniveauet koster 344.990 kr. Hos Subaru koster basisudgaven Solterra AWD Limited kun 324.900 kr., og efter introduktionsprisen er den faste pris 334.900 kr.
Introduktionspriserne for Solterra med de højere udstyrsniveauer Touring og Touring + er henholdsvis 344.900 kr. og 354.900 kr. Efter den 30. november skal man lægge 10.000 kr. til de to priser.

Billigere end konkurrenterne
Udstyrsniveauet er generelt hævet i alle Solterra-udgaver, og basismodellen Limited kommer med X-Mode-køreindstilling til off-road, 18" alufælge, batterivarmer, adaptive LED-forlygter, nøglefri adgang, p-sensorer for og bag, 14" infotainmentskærm, varme i rattet, indtræk i kunstlæder og dobbelt trådløs smartphoneopladning som standard.
På Touring-niveau kommer blandt andet 20" alufælge, to-tonet eksteriørlakering, Harman Kardon-lydanlæg, el-justerbare forsæder og sidespejle med vippe-funktion ved bakning og hukommelse til. Touring + adskiller sig fra den 10.000 kr. billigere Touring ved at have et panoramaglastag.
Læs også: Fornyet Toyota BZ4X fås fra 299.990 kr.
Med en pris på 324.900 kr. med 343 hestekræfter, rækkevidde op til 520 kilometer og et solidt udstyrsniveau er den fornyede Solterra usædvanligt billig i forhold til andre biler i klassen med firehjulstræk og tilsvarende kræfter. VW ID.4 GTX med 340 hestekræfter og rækkevidde på 518 kilometer koster 429.995 kr., og Tesla Model Y Premium firehjulstræk (med 600 kilometer rækkevidde) koster 399.990 kr.
MODEL | INTRO-PRIS/PRIS EFTER INTRO-PERIODEN* |
---|---|
Solterra AWD Limited | 324.900 / 334.900 kr. |
Solterra AWD Touring | 344.900 / 354.900 kr. |
Solterra AWD Touring + | 354.900 / 364.900 kr. |
* Intro-priserne gælder frem til og med den 30. november 2025.