Test: Volvo EX30 kæmper i kulden
Den lille elektriske Volvo EX30 har haft en hård start på det danske marked, men nu har softwareopdateringer løst de kritiske fejl. Vi genbesøger den lille charmør.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Jeg tror, de færreste kan huske den første lille crossover fra Toyota. Urban Cruiser. Fedt navn, som får mig til at forestille mig en afslappet køretur, en sommeraften, gennem byen. Men der var ikke mange, der forestillede sig nogen som helst tur i Urban Cruiser tilbage i 2008-stykker.
Det var nok alligevel for tidligt med en lille crossover. Den faldt til jorden med et brag. Den var meget sjovere end en Corolla, men den var nok alligevel for smart.
Toyota må i den grad have følt sig trådt på. Alle konkurrenterne begyndte få år senere at sende stimer af små crossovers ud, mange af dem med virkelig stor succes, men først nu tør Toyota afløse Urban Cruiser. Set ude fra burde den nye Yaris Cross have eksisteret i 5-7 år, men nu kan Toyota-fans altså glæde sig over, at det endelig er kommet så vidt.
LÆS OGSÅ | FØRSTE TEST: Skoda Fabia går ind i de voksnes rækker
Yaris Cross er baseret på den almindelige Yaris, men den er selvfølgelig både længere og højere. Interiøret er det samme, og hybriddrivlinjen er den samme. Der er bare den forskel, at Yaris Cross udelukkende fås som hybrid – og der er kun den ene udgave med 116 hk. Til gengæld fås Cross’en med firehjulstræk, som Toyota trods alt ikke har set som en nødvendighed i den almindelige Yaris.
Jeg tester den dyreste variant af Yaris Cross, dog uden firehjulstræk. Du får fem plusser og fem minusser ved den lille crossover, som du kan købe til priser fra 234.990 kr.
Du kan i dag ikke sige Toyota uden at sige hybrid. Toyota tilbyder hybrider i mange størrelser, og kunderne køber hybriderne og vælger de almindelige benzinudgaver fra. I Yaris Cross er der slet ikke noget valg at tage, for den kører altid som hybrid med en trecylindret benzinmotor på 1,5 liter med 91 hk og en elmotor med 80 hk. 116 hk yder drivlinjen, samlet set.
Brændstoføkonomi er derfor et stort plus, og det mærkes især ved bykørsel og på landevejen, hvor farten ikke overstiger 80-90 km/t. Det er muligt nemt at køre 21-23 km/l, og det er også hvad jeg ser i Yaris Cross i topudstyrsvarianten Premier Edition. Med sine 18” hjul er den ellers oplyst til kun at køre omkring 20 km/l.
LÆS OGSÅ | FØRSTE TEST: Ny Honda HR-V har styr på pladsen
Startprisen er, som jeg skrev lidt længere oppe, cirka 235.000 kr. For en moderne crossover med hybriddrivlinje, automatgear, adaptiv fartpilot og automatisk klimaanlæg er det en skarp og meget konkurrencedygtig pris. En konkurrent som Volkswagen T-Cross 1,0 TSI DSG med 110 hk og automatgear starter på 292.000 kr., og Peugeot 2008 1,2 PureTech EAT8 med 130 hk og automatgear er endnu dyrere med 300.000 kr.
Og ingen af dem kan tilbyde så meget sikkerhed i ejerskabet som Toyota. 3 års fabriksgaranti er standard, og hvis man pænt følger producentens planlagte serviceordning – hos Toyota selv – så bliver det til i alt 10 års mekanisk garanti på Yaris Cross. Det er et scenarie, som vil få mange kunder til at føle sig trygge.
Ganske imponerende sikkerhedsudstyr som standard giver også tryghed. Adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og aktiv sporassistent er der i alle Yaris Cross. De mest veludstyrede varianter har endda stort head-up-display, som vises direkte i forruden, og adaptive matrix-LED-forlygter. El-betjent bagklap, infotainment med 9” touchscreen og panoramaglastag er andre stykker udstyr, men kan nyde i de dyrere varianter.
Designet er for mig at se forfriskende. Yaris Cross adskiller sig meget tydeligt fra Yaris hatchback, og den ser større ud end en længde på 418 cm giver lov til. Den bedste vinkel er direkte eller skråt bagfra. Der står den lille Yaris Cross skarpt.
Det er glædeligt med god brændstoføkonomi. Kør bil, men blive ikke ruineret. Men det er et plus, som trækker store minusser efter sig. Hybridsystemet passer rigtig fint i den lettere og lavere Yaris hatchback, hvor de sparsomme kræfter fungerer udmærket – benzinmotorens drejningsmoment er på bare 120 Nm.
Systemet er overbebyrdet i Yaris Cross, hvor benzinmotoren kører langt mere af tiden end i Yaris, og kræfterne slipper meget hurtigt op. Når farten kommer over 90 km/t, og man introducerer Yaris Cross for motorvej, er der for få kræfter – og forbruget styrtdykker. Så skal man føle sig heldig med 16-17 km/l.
LÆS OGSÅ | FØRSTE TEST: VW Taigo stempler ind i en modedille
Yaris Cross er gennemsyret af støj. Ikke bare fra benzinmotoren, som hele tiden køres op i høje omdrejninger af den trinløse CVT-gearkasse for bare at holde en konstant fart. Men også af støj fra karrosseriet, som vinden virker til nemt at få fat i. Det er virkelig trættende, og bare en time på motorvej føles som en ørkesløs vandring.
Pladsforholdene er slet ikke, som jeg havde regnet med. Yaris Cross er smal, og det vidste jeg på forhånd ville gøre den intim. Fair nok. Men pladsen på bagsædet er ikke bedre end i Yaris hatchback, og når jeg sidder normalt i det ikke ligefrem komfortable førersæde, så er der omkring 20 cm til benene ved bagsædet. Der kan under ingen omstændigheder sidde et voksen menneske. Det er usselt for en helt ny, lille crossover.
Den almindelige Yaris er også den mere velkørende bil af de to. Det er en eklatant fejl, at Toyota har valgt at tilbyde Yaris Cross med 18” hjul, som kunderne belemres med, når de køber de veludstyrede varianter Elegant og Premier Edition. Affjedringen er urolig og for skarp, og det klæder på ingen måde en lille crossover. Hvis den så i det mindste var en fornøjelse at køre. Yaris Cross er en bedøvende køreoplevelse, og både den almindelige Yaris og de større modeller C-HR og Corolla er bedre.
Startprisen på 235.000 kr. er god gammeldags fis i en hornlygte. En god pris, men for en lille crossover med store udstyrsmangler. Basismodellen Essential kommer uden infotainmentsystem, men også uden LED-forlygter, læderrat, sædevarme, el-ruder i bagdørene og regnsensor. Active-varianten til 255.000 kr. er fint udstyret med de detaljer – plus alufælge, bakkamera og nøglefri betjening.
Den testede Premier Edition kommer med matrix-LED-forlygter, panoramaglastag, p-sensorer for og bag, JBL-lydanlæg og delvist læderindtræk. Men den koster vanvittige 340.000 kr.
Yaris Cross lyder som en helt ideel bil for det danske marked. En økonomisk, smart lille crossover. Men den falder fra hinanden på rigtig mange områder – plads, motor, pris, støjniveau, affjedring, komfort. Jeg vil ikke tøve med at kalde den det ringeste produkt fra Toyota, jeg har prøvet i årevis.
Prisniveauet er bestemt ikke i orden, når Toyota selv tilbyder den stærkere, mere velkørende og mere komfortable C-HR Hybrid med fint udstyrsniveau til 302.000 kr. og Corolla Hybrid til 260.000 kr. Den har, selv i basisudgaven, udstyr som LED-forlygter, 8” touchscreen, varme i forsæderne, bakkamera og fire elruder.
LÆS OGSÅ | FØRSTE TEST: Suzuki S-Cross er ærlighed i bilformat
Hvis man rigtig gerne vil have en lille crossover, så er mange konkurrenter bedre bud end den nye Yaris Cross. Den nye Suzuki S-Cross (kommer også som hybrid), Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona. Gode, velkørende biler.
Men et af de bedste bud i klassen er Skoda Kamiq. Forbløffende rummelig, komfortabel. Kamiq 1,0 TSI DSG med 110 hk og automatgear koster fra 268.000 kr., og mens den nok ikke er helt så økonomisk som Yaris Cross Hybrid (i by og på land), så er den konkurrenten stærkt overlegen på stort set alle andre områder.
Jeg husker Urban Cruiser som en bedre bil for sin tid, end Yaris Cross er for sin tid. Der er nogle få brugte på Bilbasen, så måske det var noget?
Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid Premier Edition
Motor: R3, 1.490 cm3 + elmotor
Ydelse: 116 hk/120 Nm + 141 Nm
0-100 km/t: 11,2 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 19,6 km/l
Mål (L/B/H): 418/177/156 cm
Bagagerumsvolumen: 397 liter
Pris: 339.990 kr. (Yaris Cross fås fra 234.990 kr.)
Den lille elektriske Volvo EX30 har haft en hård start på det danske marked, men nu har softwareopdateringer løst de kritiske fejl. Vi genbesøger den lille charmør.
I gamle dage kunne man opgradere sin bil med en CD-afspiller fra byggemarkedet og skifte fjedre for at få en mere sportslig undervogn. I dag kan man få bedre forlygter og adaptiv fartpilot direkte via sin smartphone.
Mere end 600 kilometer i slud og blæst med fuld oppakning er en prøvelse for enhver elbil. Hvordan klarer vores langtidstester det? Vi sender Renault Scenic E-Tech på en hård vinterprøvelse.
Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.