februar 15, 2022

FØRSTE TEST: Skoda Fabia går ind i de voksnes rækker

Den “lille” Fabia står endelig på en ny platform, og det gør underværker for Skodas mindste model. Ingen minibil er så tæt på bilerne i den større Golf-klasse som den nye Fabia

TEKST/FOTO/VIDEO Morten Bek

Danskerne elskede Skoda Fabia fra det øjeblik, den stod hos forhandlerne. Volkswagen-kvalitet pakket ind i snusfornuftige løsninger og plads til den lille familie. Fornuftige priser og bombesikker indretning. Skoda Fabia var som skabt til at blive en danskermodel, og de første Fabia fra 1999 og starten af det nye årtusinde er stadig indslag i gadebilledet. Bombesikker er ikke helt ved siden af.

Med den helt nye, og her mener jeg virkelig helt nye, Fabia, er bombesikkerheden mere end i behold. Men en ting er jeg nødt til at sige, før jeg for alvor går ind i den nye Fabia. Der findes ingen Combi, og der kommer ingen Combi. Skoda-folkene ved, at det er Fabia som stationcar, jeg snakker om. De kender den som en trofast lille familiebil med et kæmpe bagagerum.

LÆS OGSÅ | Her bliver din nye Skoda testet for fejl og mangler

Fabia kommer nu kun som hatchback og aldrig mere som stationcar. Fabia Combi var nemlig, på godt og ondt, en rigtig danskerbil. Danskerbil på den måde, at kun danskerne var flittige til at købe den.

Det kommer måske alligevel slet ikke til at gøre så ondt, at Fabia kun kommer i en kort udgave. For Fabia har langt om længe skiftet til den meget nyere MQB A0-platform, som Seat Ibiza og VW Polo allerede i lang tid har kørt med. Det giver en meget mere moderne og markant større bil.

Se mere om den nye Skoda Fabia – Morten Bek kigger nærmere på den nye minbil i videon

Tæt på Golf-klassen

Den gamle Fabia var smal og høj. Ikke det sidste skrig indenfor proportioner, og Ibiza og Polo har for længst vist, hvor det ville bære hen for Fabia. 5 cm er lagt til i bredden, og 1 cm er kappet af højden. Men der er også lagt hele 11 cm til i længden, og Fabia er med sit 411 cm lange karrosseri en af de helt store minibiler.

Det klæder den “lille” Skoda umanerligt meget. Fra spinkel og kluntet til solid og stilsikker. Det giver også pote et sted, hvor Skoda altid står stærkere end de andre – og det er pladsforholdene. De to som sidder forrest nyder rigtig god plads også i bredden, store og gode sæder.

LÆS OGSÅ | Flottere som coupé? – Mød Skoda Enyaq Coupé

Også usædvanligt i klassen er højdejusterbare sikkerhedsseler, som er en bonus for komfort og sikkerhed. Bagsædepassagerer har plads som sagtens kan sammenlignes med det, der fås i den større Golf-klasse.

De sidder også sikkert, for Fabia har, som en af de få minibiler, separate sideairbags på bagsædet som standard (på to ud af tre udstyrsniveauer). Skoda kan i det hele taget bryste sig af fornemt sikkerhedsniveau i Fabia. EuroNCAP kårede den som sikreste bil i klassen i 2021. Fem fuldfede stjerner og masser af ros.

Bagagerummet er faktisk ren Golf-klasse. 380 liter er for en lav minibil grænseoverskridende – og omtrent det samme som i Ford Focus. Det kan tage brodden af, at Fabia Combi ikke længere er med os.

Gennemsyret af grundighed

Skoda kan mere end bare rummelighed. Små tricks og sindrige løsninger, under navnet Simply Clever, finder jeg overalt i Fabia. P-billetholder ikke kun i forruden, men også i rummet foran gearstangen. Der sidder også en elastisk holder til en kuglepen. I fordørenes ramme er der et paraplyrum (med et lille afløb), og i tankdækslet en kombineret isskraber og dækmønstermåler.

Bagagerummet har taskekroge og elastiske holdere, og forskellige løsninger kan tilføjes, så man kommer op på flere end 40 Simply Clever-detaljer. Bare gå i krig i tilbehørskataloget. Det koster næsten ingenting. En børnepakke (leveres uden barn) med affaldsbeholder til døren, tabletholder, sikkerhedsvest og skånetæppe (til sædet, ikke barnet) koster eksempelvis bare 595 kr.

Jeg kan ikke sætte en finger på kørestillingen. Der er bare styr på mulighederne for at indstille rat, sæder og spejle, og jeg vil mene, at de omfattende justeringsmuligheder vil gøre, at Fabia kan passe næsten alle. Jeg kan slå den aktive sporassistent fra i rattet, jeg kan justere temperaturen i det automatiske klimaanlæg med to zoner på rigtige drejeknapper, og instrumenteringen er overskuelig.

LÆS OGSÅ | DUEL: Toyota Yaris vs. VW Polo. Hvilken mestrer minibilskunsten bedst?

Med et enkelt men: Kun topversionen Style har digital instrumentering, og basisversionen Active og den forventede topsælger Ambition, mellem Active og Style, har klassiske instrumenter. Problemet er ikke, at de er klassiske, men at Skoda stadig insisterer på at vende tallene på hovedet. Kun 4.000 o/min og 120 km/t står lige – alle andre tal er på vej til at falde ud af skiverne.

At Ambition bliver den danske favoritvariant, giver sig selv. Den fås med alle de vigtigste motorer, og den er rigtig fint udstyret med bl.a. LED-forlygter, automatisk klimaanlæg, 8” touchscreen og trådløs Apple CarPlay/Android Auto – og noget så sjældent som skivebremser bagtil.

Basismodellen Active fås med kun en enkelt motor, en benzinmotor med 65 hk, mens Ambition fås med 95, 110 eller 150 hk. Priserne starter ved 159.995 kr., og en Fabia med 95 hk og Ambition-udstyr står til 196.995 kr. 110 hk med automatisk DSG fra 226.995 kr., og den store 1,5’er med 150 hk og DSG fra 252.995 kr.

Imponerende affjedringskomfort

Det er højere priser, end Fabia-kunderne er vant til. Men overalt i miniklassen, uden undtagelse, er der langt højere priser end for bare et par år siden. Ingen ny VW Polo under 220.000 kr., ingen Ford Fiesta under 170.000 kr. og ingen Toyota Yaris Hybrid under 193.000 kr. Bestemt ikke fordi, de er veludstyrede – en Yaris til 193.000 kr. har stålfælge, intet infotainmentsystem og ingen LED-forlygter. I sin klasse er Fabia slet ikke dyr.

Det er den selvfølgelig heller ikke i forhold til biler i Golf-klassen. Det er min fornemmelse, efter nogle timer i den nye Fabia, at den kan sammenlignes med biler i den større klasse uden at stå som taber. Pladsforholdene, udstyret, sikkerheden, motorprogrammet – her kan den uden problemer konkurrere.

LÆS OGSÅ | Der ER noget, der hedder Årets Bil i Verden

Og køreegenskaber og komfort? På de punkter virker den nye Fabia også rigtig stærk. Skoda har ikke gjort Fabia overfladisk dynamisk med stiv affjedring og hurtigt styretøj, men den æder alligevel svingene med masser af overskud og nemhed. Styretøjet er behageligt og uden irriterende kunstighed. Det er affjedringskomforten, der gør, at Fabia er i en klasse for sig i sin klasse.

Den testede Ambition med 15” hjul og Michelin-vinterdæk (185/85R15) kommer uden den gamle Fabias fasthed og med en affjedringskontrol, som er virkelig god. Karrosseri og chassis er nu langt stivere, og det gør, at en blødere affjedring ikke får det hele til at skvulpe.

Fabia er vokset, så den næsten er ved at blive en del af Golf-klassen. Det giver pote på alle områder, for Fabia er rummelig, velkørende og solid

Elektrificering? Ikke i denne omgang

Den orange Fabia kører med 1-liters turbomotoren med tre cylindre og 110 hk. DSG-gearkassen, automatisk og med syv trin, kan man for så vidt godt spare sig (og spare 20.000 kr.), fordi den af og til glemmer, at motoren ikke har enormt moment ved lave omdrejninger. Men testbilen har kørt 9 kilometer, da jeg henter den, så det kan være noget, der ændrer sig, når bilen køres til.

1-liters motoren behøver på ingen måde ændre sig. Den trækker rent og stærkt, og mens 110 hk og 200 Nm lyder af lidt, er motoren en stræber. Den giver styrke og rum til hurtige overhalinger. Samtidig er den trecylindrede motor mere kultiveret og støjsvag end i den gamle Fabia – mere et tegn på en rigtig godt støjisoleret bil end en ændret motor. Hvordan Fabia opfører sig med færre eller flere kræfter, prøver vi på et senere tidspunkt.

Fabia står altid som ren benzinbil. Ingen mild-hybrid-teknik, ingen elektrificering. Det vil koste nogle kunder, som så hellere vil købe en Yaris. Men rigtig mange kunder vælger stadig – og har brug for – en god minibil. Helst en minibil som kan det hele uden at koste kassen. Fabia virker, efter første tur, som en af de bedste indenfor sit felt. En minibil som måske endda kan konkurrere med bilerne i Golf-klassen. Også selv om der mangler en Combi på programmet.


SPECIFIKATIONER

Skoda Fabia 1,0 TSI DSG Ambition

Motor: R3, 999 cm3

Ydelse: 110 hk/200 Nm 

0-100 km/t: 9,9 sekunder

Tophastighed: 200 km/t

Forbrug: 17,9 km/l

Mål (L/B/H): 411/178/146 cm

Bagagerumsvolumen:
380-1.190 liter

Pris: 226.995 kr. (Fabia fås fra 159.995 kr.)

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS