Alle de nye biler på markedet er de seneste dage blevet presset til grænsen i et benhårdt udskillelsesløb. Formålet er at finde den næste Årets Bil i Danmark, og nu er første etape overstået; her kan du læse mere om de fem finalister til den fornemme titel.
Tekst: Esben Skrumsager | Foto: Lars Krogsgaard | Dato: 9. oktober 2019
Der har været fuld fart over feltet på Jyllandsringen de seneste dage. Det er dog hverken racerbiler eller sportsvogne, der har indtaget den midtjyske asfalt men derimod et stort felt af helt almindelige biler, som enten er kommet eller kommer på markedet i år.
Blandt 24 kandidatbiler har lige så mange jurymedlemmer fra foreningen Danske Motorjournalister stemt og udvalgt fem finalister, som nu er med i opløbet om den prestigefulde titel som Årets Bil i Danmark 2020.
De fem finalister (i vilkårlig rækkefølge) er…

Tesla Model 3
Den har været længe ventet. Elbilen fra Tesla har i årevis været udset til at indtage rollen som folke-elbil nummer ét, og i februar måned landede de første eksemplarer så endelig på dansk grund. På Bilbasen fik vi som de første danskere mulighed for at teste bilen (læs anmeldelsen her), og siden da har modellen indtaget en større og større rolle på markedet.
Læs også: Her er prisen på Tesla Model 3 i Danmark



I september måned slog Tesla Model 3 for alvor igennem på salgslisten herhjemme, da den indtog en imponerende fjerdeplads på listen over de mest solgte biler i Danmark med i alt 437 indregistrerede eksemplarer.
Peugeot 208
Den har i årevis siddet urokkeligt fast på toppen af salgslisterne. Den kompakte Peugeot 208 er nærmest definitionen af en “dansker-bil”, og derfor er den helt nye udgave nærmest selvskrevet som finalist.
Som noget nyt tilbydes den som elbil i en version, der kan køre 340 km på en opladning. Derudover kommer den med valg mellem flere benzin- og dieselmotorer.



Finalepladsen kom i hus, selvom et dugfrisk testresultat fra det europæiske sikkerhedsinstitut, EuroNCAP, kun giver Peugeot 208 fire ud af fem stjerner i sikkerhedstesten.
Den sidste stjerne glippede tilsyneladende, fordi bilen ikke som standard er udstyret med radar, der registrerer cykelister. Bilen har dog automatisk nødbremse, og derfor havde den samlede jury tilsyneladende ikke de store betænkeligheder ved at sende Peugeot 208 videre til finalen.
Kia Xceed
Den velkendte Kia Ceed er netop lanceret i en moderigtig udgave, som med et lettere højbenet design skal trække endnu flere kunder ind i butikken hos den sydkoreanske bilproducent.
Den skal forsøge at drille Nissan Qashqai, selvom priserne begynder noget højere – nemlig ved 275.000 kroner.



BMW 3-serie
Tidligere i år landede den helt nye BMW 3-serie. Intet er genbrugt fra den gamle, og ifølge Anders Berner betyder det, at den nu kører bagenden ud af bukserne på konkurrenterne; Video: Derfor skal BMW 3-serie være din næste bil.



Priserne på den nye BMW 3-serie begynder ved 468.083 kroner. Hvis det er i overkanten, kan du lige nu søge blandt mere end 1.000 eksemplarer af tidligere generationer BMW 3-serie til salg på Bilbasen.
BMW 1-serie
Ikke bare er det lykkedes BMW at få 3-serien med i finalen. Den nye 1-serie har sørme også sikret sig en plads blandt de fem bedste bud på en Årets Bil i Danmark. Det sker, selvom den ikke længere fås med dét, der for alvor har adskilt den fra konkurrenter som Mercedes A-Klasse og Audi A3 – et underholdende baghjulstræk.


